Is de zoete aardappel een pakketje vol voordelen?

We eten met z'n allen veel aardappelen en deze zijn zeker wel gezond, maar hoe zit het met de zoete aardappel? Wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen van de gewone aardappel, lees dan deze blog. Vraag je je af of je van de gewone aardappel eerder aankomt dan van de zoete aardappel? Beide voedingsmiddelen zijn koolhydraatrijk, maar gewone aardappelen bevatten meer calorieën. Er kan dus worden gesteld dat de gewone aardappel je eerder dik maakt. De zoete aardappel wordt met de tijd steeds populairder en wordt door steeds meer mensen gegeten. De zoete aardappel vind je in verschillende kleuren, namelijk in het wit, geel en paars. Velen zeggen dan ook dat deze knol gezonder is dan de gewone aardappel, is dit terecht? Wist je dat de zoete aardappel in veel delen van de wereld het hoofdvoedsel is? Dit geldt ook voor de gewone aardappel in Amerika en Nederland. De zoete aardappel is een pakketje vol voedingsstoffen en bevat zoal kalium, vezels, vitamines en andere essentiële voedingsstoffen. In deze blog kom je meer te weten over de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen. Qua voedingswaarde bevat de zoete aardappel naast de al genoemde voedingsstoffen ook nog de volgende gezonde stoffen: ijzer, calcium, magnesium, fosfor, natrium, selenium, vitamine C, foliumzuur, choline, vitamine A, bètacaroteen, vitamine K en bepaalde B-vitamines. Zoals je ziet is dit een hele lijst aan fantastische voedingsstoffen. De voedingswaarde van de zoete aardappel is dus zeer hoog. Omdat veel mensen niet aan hun aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen komen nemen ze een supplement. Zelf raad ik deze website aan om ze goedkoop te bestellen, doe er je voordeel mee. Wanneer je zoete aardappel eet dan is het aan te raden om de schil eromheen te laten, dit verhoogt namelijk de voedingswaarde.


De gezondheidsvoordelen van zoete aardappelen

Net zoals gewone aardappelen bieden zoete aardappelen ook gezondheidsvoordelen. Hierdoor kan de zoete aardappel zeker worden gekenmerkt als een gezond voedingsmiddel. Hieronder wordt per paragraaf beschreven waar de zoete aardappel goed voor is.


Zoete aardappelen zorgen voor een verbetering van de insulinegevoeligheid

Diabetespatiënten hebben baat bij de consumptie van zoete aardappelen want deze verbeteren de insulinegevoeligheid. Zo bleek uit een studie van 2008 dat het extract van zoete aardappel met een witte huid goede effecten had op de insulinegevoeligheid bij mensen met diabetes type 2. Ook in een onderzoek uit 2000 onder ratten kwam naar voren dat er een positief effect was van de insulineresistentie. Geleerden zeggen dat dit voornamelijk komt door de vezels die de ''knollen'' bevatten. Wanneer je een vezelrijk dieet nastreeft dan heb je een verminderde kans op het verkrijgen van diabetes.


Zoete aardappels zijn goed voor de bloeddruk

Volgens De American Heart Association moet men vaker eten dat veel zout bevat laten staan en wat vaker kaliumrijke producten eten. Dit is nuttig voor een gezond cardiovasculair systeem. Één portie zoete aardappelen levert 5% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium. Zo zie je maar weer dat het moeilijk is om voldoende kalium binnen te krijgen, de meeste mensen komen tenslotte niet aan deze hoeveelheid per dag. Een supplement kun je hier bestellen.


Zoete aardappels strijden tegen kanker

Veel groenten, fruit en andere voedingsmiddelen hebben een positief effect op kanker, zo ook de zoete aardappel. Dit komt door de bètacaroteen dat het bevat. Bètacaroteen is een plantenpigment dat acteert als een krachtige antioxidant in het lichaam. Deze vitamine wordt omgezet in vitamine A. Bijvoorbeeld prostaat- en longkanker hebben baat bij antioxidanten want deze verbindingen verminderen de kans op de ziekte. Vrije radicalen kunnen zo tegen worden gegaan en cellulaire schade kan worden voorkomen, allemaal dankzij bètacaroteen. Cellulaire schade ontstaat door een overmaat van deze vrije radicalen. Is dit het geval dan neemt de kans op aandoeningen toe.


Zoete aardappels zijn goed voor de spijsvertering

Constipatie kun je voorkomen door de inname van voldoende voedingsvezels, die je uiteraard kan vinden in zoete aardappels. Je zorgt er zo voor dat het spijsverteringskanaal gezond blijft. Uit bepaalde onderzoeken is gebleken dat wanneer je veel vezels eet, de kans op darmkanker dan kleiner wordt.

Zoete aardappels zijn goed voor de ogen

Hierboven heb ik al benoemd dat zoete aardappelen bètacaroteen bevat dat zich omtovert tot vitamine A. Het is belangrijk voldoende van deze vitamine binnen te krijgen. Het advies is 700 mg vitamine A per dag voor vrouwen en 900 mg per dag voor mannen. Deze vitamine beschermt de gezondheid van het oog. In zoete aardappelen vind je zeer veel vitamine A want een gebakken zoete aardappel in de schil bevat ongeveer 1.403 mg vitamine A, dat neerkomt op 561% van de dagelijkse behoefte van een persoon. Dit heeft de Office of Dietary Supplements bekend gemaakt. Zoals je wellicht weet werkt vitamine C als een antioxidant, maar vitamine A doet dat ook en dat is gunstig. Zo zorgt dit samen met de andere antioxidanten voor een bescherming tegen ziektes.


Zoete aardappels versterken het immuunsysteem

Het immuunsysteem krijgt een boost door vitamine C en zoete aardappel bevat deze vitamine. Zoals velen van ons wel weten is scheurbuik de oorzaak van een tekort van deze vitamine, gelukkig komt dit in Nederland zelden voor. Vitamine C heeft ook de kracht om de ijzeropname te verbeteren en het risico van bloedarmoede door ijzertekort te verkleinen.


Zoete aardappelen kunnen ontstekingen verminderen

Ontstekingen zijn niet gunstig en als deze lang aanhouden dan kunnen ze zorgen voor (chronische) ziektes. Gelukkig kan de zoete aardappel uitkomst bieden. Bij knaagdieren is aangetoond dat zoete aardappel extract de kans op ontstekingen en obesitas verkleint. Een bepaalde stof uit zoete aardappelen, genaamd choline, ondersteunt het leervermogen, geheugen en de spierbeweging. Ook het zenuwstelsel heeft baat bij choline. In 2010 is er een onderzoek geweest met voedingssupplementen van choline. Hieruit bleek dat ontstekingen bij mensen met astma werden beheerst. Choline uit voeding kan echter andere effecten hebben.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square