Is gerst een gezondheidsknaller?

Zelf heb ik al eens geschreven over gerst. Het stabiliseert de bloeddruk en is goed voor het cholesterolgehalte in het bloed. Dit zijn maar enkele voordelen van dit gewas, welke hier beschreven staan. In deze blog gaan we verder in op de gezondheid van gerst. Gerst kennen we ook wel als ingrediënt uit bier en maakt het bier meer aromatisch. Gerst associëren we veel met bier want waarom noemt men bier anders een potje gerstenat? Daarnaast betekent gerst in het Engels barley en we kennen tegenwoordig veel verschillende soorten barleywine. Bier biedt door met name gerst de benodigde voordelen voor de gezondheid, welke dit zijn lees je hier. Voor diegene die niet weten wat gerst is, het is een graankorrel dat wordt gebruikt in brood, dranken, stoofschotels en andere gerechten. Het is wel belangrijk dat je kiest voor volkoren gerst want dit bevat vezels, vitamines en mineralen. Het risico op obesitas, diabetes, hartaandoeningen, bepaalde soorten kanker en andere chronische gezondheidsproblemen kunnen mede worden bestreden en tegen worden gegaan door een dieet aan volle granen. Hieronder lees je waar gerst allemaal goed voor is.


De voedingswaarde van gerst

Gerst kun je vinden in twee vormen: gepareld en gepeld. Gepelde gerst ondergaat minimale verwerking waarbij alleen de oneetbare buitenschaal wordt verwijderd. Hier blijven de zemelen in takt. Parelgort heeft noch de schil, noch de zemelen. De voedingswaarde van gerst is relatief hoog want het bevat calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, natrium, mangaan ,selenium, foliumzuur, bèta-glucanen en veel B-vitamines zoals niacine, thiamine en pyridoxine (vitamine B-6). Gerstproducten zijn gelukkig tegenwoordig ook online verkrijgbaar, deze kun je hier bestellen.


De gezondheidsvoordelen van gerst

Gerst is goed voor het hart en de bloeddruk

Er zijn verschillende voedingsmiddelen goed voor het hart, waarover je hier meer leest. Gerst hoort hier ook bij en is tevens ook goed voor een gezonde bloeddruk. Het cardiovasculaire systeem wordt dus ondersteunt door dit gewas. Cardiovasculaire functies worden blij van de vitamines en mineralen uit gerst. Je praat hierbij over kalium, foliumzuur, ijzer en het vitamine B-6-gehalte. Daarnaast bevat deze plant ook geen cholesterol. Een stof genaamd homocysteïne kan worden verlaagd door een dieet dat rijk is aan vitamine B-6 en foliumzuur. Een hoog homocysteïnegehalte is gekoppeld aan een verhoogde kans op hartaandoeningen. Voor het voorzien van zuurstof in het bloed en de vorming van rode bloedcellen zijn ijzer en foliumzuur in het leven geroepen. Deze stoffen strijden voor een gezond hart. Gerst bevat niacine, riboflavine, thiamine, foliumzuur, ijzer, magnesium en selenium welke allemaal de processen van celvorming verbeteren. Je praat dan over een goede zuurstofdoorstroming en een goed werkend immuunsysteem. Het is aan te raden om het natriumgehalte naar beneden te schroeven en tegelijkertijd het kaliumgehalte te verhogen. Dit is goed voor een gezonde bloeddruk. Je vind kalium in o.a. groenten, fruit en volle granen (zoals gerst). Het cholestrolgehalte en de bloeddruk kunnen in stand gehouden worden door de inname van voldoende vezels, gerst bevat ook voedingsvezels.


Gerst is goed voor de botten

Een verbeterde sterke botstructuur krijg je door de inname van belangrijke voedingsstoffen die daarop acteren. Je praat dan over fosfor, calcium, koper, magnesium en zink uit gerst. Voor botmineralisatie en ontwikkeling is zink verantwoordelijk. Calcium, koper, magnesium en fosfor dragen ondertussen bij aan de gezondheid van de botten en zijn essentieel voor het behoud van een sterk skeletstelsel.


Gerst vecht tegen kanker

Zoals bekend strijden groenten en fruit tegen kanker, maar daar komen ook volkoren granen bij. Kanker wordt vaak veroorzaakt door een ontsteking en magnesium uit gerst gaat dit juist tegen. Een aanhoudende ontsteking kan het menselijke DNA veranderen waardoor cellen zich oncontroleerbaar gaan delen. Ongezonde indringers oftewel vrije radicalen in het lichaam richten schade toe. Antioxidanten gaan deze schade tegen. Een voorbeeld hiervan is selenium. De schade van vrije radicalen verhogen de kans op de verschrikkelijke ziekte die mijn moeder ook trof: kanker. Volgens geleerden kan darmkanker worden voorkomen door een dieet te consumeren dat rijk is aan voedingsvezels. Daar komt ook nog bij dat bèta-glucaanvezel uit gerst het immuunsysteem een boost geeft en anti-kankereffecten heeft. Uit onderzoek zouden voedingsmiddelen die bèta-glucanen bevatten, kanker helpen voorkomen.


Gerst gaat ontstekingen tegen

Eigenlijk is dit na het lezen van deze blog geen verassing meer, want aanhoudende ontstekingen leiden vaak tot ziektes en gerst heeft het vermogen bepaalde ziektes tegen te gaan. In gerst vind je betaïne wat door het lichaam wordt omgezet choline. Choline is een voedingsstof die ontstekingen kan helpen verminderen. Deze stof helpt bij slaap, spierbeweging, leren en het geheugen. Tevens helpt het ook om de structuur van celmembranen te behouden, zorgt het voor een goede overdracht van zenuwimpulsen en ondersteunt dit de opname van vet.

Gerst is een koning voor de spijsvertering en gewichtsbeheersing

Een gezond spijsverteringskanaal wordt ondersteunt door voldoende vezels uit voeding waardoor constipatie wordt voorkomen. Hier is gerst een koning in en ondersteunt het ook nog eens een gezond gewicht. De vezels uit gerst dienen als vulstof waardoor je eerder vol zit, minder gaat snacken en eerder verzadigd bent. Dit kan het calorieverbruik verminderen en gewichtsverlies bevorderen. Gewichtsbeheer is belangrijk want een gezond gewicht zorgt voor een verminderde kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen. Wil jij graag afvallen? Klik dan op bovenstaande banner.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square