Is het verstandig om boerenkool rauw te eten?

Boerenkool kennen we allemaal wel en wordt vaak gekookt geserveerd met aardappelen en worst, maar wat nou als je boerenkool rauw wilt eten? Is dit verstandig? Zelf meng ik bevroren rauwe boerenkool vaak in een smoothie met fruit en vruchtensap of water. Dit is heerlijk. Boerenkool, als ook andere kruisbloemige groenten, zouden darmkanker kunnen helpen voorkomen of bestrijden, waarover je hier meer leest. Boerenkool is een van de meest gezonde voeding je kunt eten, daarom wordt het ook vaak ''superfood'' genoemd. Het is sowieso een groene groente, wat van zichzelf al heel erg gezond is. De bladeren van de boerenkoolplant vind je in verschillende kleuren, texturen en vormen. Zoals gezegd wordt deze groene voedingsknaller gemend in smoothies, maar ook gebruikt in salades of er wordt mee gestoomd, gekookt of gebakken. Kruisbloemige groenten, waar spruitjes en broccoli ook onder vallen, bieden een scala aan perfecte gezondheidsvoordelen! Wanneer je rauwe boerenkool eet dan wordt dit toch anders verteerd in het lichaam en bevat het de stof goitrin, wat de schildklier kan beïnvloeden. In deze blog leer je of boerenkool veilig is om te eten.


De voedingswaarde van boerenkool

Boerenkool staat bekend als een zeer voedzaam product. Het heeft tal van gezonde voedingsstoffen. Daarnaast bevat het maar weinig calorieën (1 kop boerenkool (21 gram) bevat maar 7 calorieën) en veel antioxidanten, vitamines en mineralen. Tevens heeft het beschikking over een grote hoeveelheid vitamine A, C en K. Het is ook een goede bron van mangaan, calcium, koper, kalium, magnesium en verschillende B-vitamines. Door de vele antioxidanten dat het bevat gaat het oxidatieve schade, veroorzaakt door vrije radicalen, in het lichaam tegen. Deze antioxidanten vechten tegen de ziekte van Alzheimer, hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker. Naast deze gezondheidsvoordelen biedt de voedingssamenstelling van boerenkool bescherming tegen slecht zicht en de ontwikkeling van hartziektes en zoals gezegd tegen de verschrikkelijke ziekte die mijn moeder ook trof, kanker. In een Amerikaanse documentaire heb ik eens gezien dat boerenkool een van de beste voedingsmiddelen is die tegen deze ziekte strijdt, had ik dat maar geweten toen mijn moeder met maagkanker nog leefde.


Koken beïnvloed de voedingswaarde van boerenkool

Boerenkool is van nature nogal bitter, houd je hier niet zo van dan kook je hem. In de smoothie proef je dit bijna niet dus dan is het geen probleem. Veel mensen kiezen er echter voor om boerenkool te koken. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het koken ervan de voedingswaarde aantast. Dit is eigenlijk ook wel logisch en dat weten velen van ons ook wel. Denk er dan wel aan dat je te maken hebt met een vermindering van antioxidanten, vitamine C en verschillende mineralen. Door verschillende kookmethodes toe te passen praat je over een aanzienlijke vermindering van de totale hoeveelheid antioxidanten en mineralen, waaronder calcium, kalium, ijzer, zink en magnesium. Stomen blijkt uit onderzoek de beste optie te zijn, dan behoud je de meeste voedingstoffen. Kook jij graag boerenkool, maar wil je de gezondheidsvoordelen behouden? Kies er dan voor om voor een korte duur te stomen in plaats van te koken.


De gevaren van rauwe boerenkool

Zoals hierboven benoemd bevat rauwe boerenkool mogelijk veel goitrin. Rauwe boerenkool is zeker gezonder dan wanneer deze verwarmd wordt, maar het kan de schildklierfunctie aantasten. Kruisbloemige groenten, waaronder boerenkool, zouden veel goitrogenen bevatten. Deze verbindingen zouden de schildklierfunctie kunnen verstoren. Zo zou het de opname van jodium tegengaan, wat essentieel is voor de productie van schildklierhormonen. Dit is dan weer niet zo fijn voor het metabolisme. Dit zou kunnen leiden tot verminderde energieniveaus, gewichtstoename, gevoeligheid voor kou en onregelmatigheden in de hartslag. Echter blijkt uit onderzoek gelukkig dat het pas schadelijk is bij meer dan 1 kilo per dag in een tijdsbestek van minstens een paar maanden bij gezonde mensen. Zelf denk ik dat er maar weinig mensen zijn die 1 kilo rauwe boerenkool per dag eten, gedurende een aantal maanden, dus je zou kunnen zeggen dat rauwe boerenkool op zekere hoogte veilig is. Mensen met schildklierproblemen kunnen zelfs van rauwe boerenkool genieten! Om het ''gevaar'' wat in te perken zou je ervoor kunnen kiezen om zowel rauwe als gekookte of gestoomde boerenkool te nuttigen, smakelijk!


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square