Is kaas onze gezondheidsvriend?

In Nederland wordt veel kaas gegeten, in alle vormen en maten. Mensen uit andere landen noemen ons niet voor niks kaaskoppen. Zelf eet ik het regelmatig op een volkoren bruine boterham. Sommige mensen schrikt kaas af omdat er zoveel vet in zit. Eerder heb ik al eens verteld dat vet niet vet (dik) maakt, maar geldt dit ook voor kaas? Zoals je in mijn voorgaande blog over vet kon lezen is kaas juist gezond en maakt het niet uit dat er zoveel vet in zit. Het is echter wel belangrijk om voor kaas te gaan die gemaakt is van rauwe melk. Gepasteuriseerde melk is eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee. In kaas vind je een behoorlijke hoeveelheid calcium en proteïne. Het is belangrijk dat je voldoende calcium binnenkrijgt en deze vind je dan ook vaak in supplementen. Steeds meer mensen slikken ze en mocht je geïnteresseerd zijn dan kun je ze hier bestellen. Kaas is zelfs een van de beste bronnen van calcium. Calcium strijdt voor gezonde botten en tanden, bloedstolling, wondgenezing en voor een normale bloeddruk. In kaas vind je ook natrium en verzadigd vet. Kaas bevat ook een beetje cholesterol. Twijfel jij of verzadigd vet gevaarlijk of ongezond is, lees dan zeker even deze blog. De hamvraag is: moeten we nou juist meer of minder kaas gaan eten? Blijkbaar kunnen de voordelen opwegen tegen de nadelen ook al levert kaas zoveel calorieën. Net zoals veel voedingsmiddelen biedt ook kaas gezondheidsbenefits. Wist je dat er duizenden soorten kaas zijn? In kaas vind je bepaalde voedingsstoffen zoals vitamine A. Hieronder lees je waar kaas allemaal goed voor is.


De gezondheidsvoordelen van kaas

Kaas is goed voor de botten

Eigenlijk ligt dit nogal voor de hand want we weten nu dat kaas zoveel calcium bevat. Kenners weten dat dit goed voor de botten is. Maar dat is niet alles, want het bevat ook eiwit, magnesium, zink, vitamine A, vitamine D en vitamine K. Deze stoffen dragen allemaal bij aan een gezonde botontwikkeling bij kinderen en jonge volwassenen. Bij voldoende inname van deze stoffen voorkom je ook osteoporose. Sommige mensen suggereren dat wanneer je veel zuivelproducten eet je het zuurniveau in het lichaam verhoogt, wat juist niet goed voor de botten is. De wetenschap heeft dit echter ontkracht en dat is maar goed ook want kaas is juist zo heerlijk.


Kaas is goed voor de tanden

Dit is best merkwaardig te noemen want velen van ons hebben dit niet zo bekeken. Kaas kan dus de tandgezondheid verbeteren. De vorming van de tanden wordt ondersteunt door calcium en zoals bekend bevat kaas deze stof in hoge mate. Kaas gaat tandplak tegen en biedt bescherming tegen tandholtes. Melk en yoghurt hebben echter niet hetzelfde effect.


Kaas is goed voor de bloeddruk

Uit de statistieken is naar voren gekomen dat mensen die meer kaas eten een lagere bloeddruk hebben. Dit terwijl kaas rijk is aan vet en natrium. Calcium is een zeer veelzijdige stof want dit heeft de kracht om de bloeddruk onder controle te houden. Het advies uit Amerika is dat je beter kunt kiezen voor magere, natriumarme kazen. Hier valt over te discussiëren want volvette kazen hoeven niet per se slecht te zijn. Wil jij toch een magere kaas eten, kies dan voor cottage cheese, ricotta, parmezaan, feta, geitenkaas of magere roomkaas.


Kaas is goed voor de bloedvaten

Zoals ik bovenaan in de blog heb beschreven bevatten sommige kazen cholesterol en natrium. Dit zou dus kunnen beteken dat ze sneller tot cardiovasculaire problemen leiden. Echter komt er een zeer wenselijke stof om de hoek kijken. We praten hier over het antioxidant glutathion. Deze antioxidant is cruciaal voor de gezondheid van het brein en voor het voorkomen van leeftijdsgebonden neurodegeneratie. Zo kunnen de negatieve effecten van natrium tegen worden gegaan. Fantastische antioxiderende effecten uit kaas dus!

Kaas is goed voor de darmflora en het cholesterol

Het klinkt gek dat kaas goed is voor het cholesterol als er cholesterol in zit. Dit hoeft echter niet altijd een probleem te zijn. Voor gezonde darmbacteriën is gefermenteerd voedsel ideaal. In een studie uit 2015 bleek dat dit een positief effect zou kunnen hebben op het cholesterolgehalte in het bloed.

Kaas zorgt voor een gezond gewicht

Sommige mensen zullen met hun oren klapperen als ze dit lezen want van vet kom je toch juist aan? Dit is dus een fabeltje. Het blijkt dat een persoon met een hoge body mass index (BMI) meer kans heeft op een laag calciumgehalte. Omdat kaas een goede bron van calcium is, kunnen er voordelen zijn voor mensen die een afslankdieet volgen. Een goed voorbeeld is het ketogeen dieet waarbij je juist veel vet eet. Veel mensen vallen bij dit dieet dan ook (flink) af. Wil je meer informatie over diëten, lees dan deze blog. Wanneer je wat kilo's wilt verliezen raad ik aan om naar deze website te gaan.


Kaas bevat omega-3 vetzuren

Door omega-3-vetzuren zou je volgens geleerden gezonder oud worden. We weten allemaal dat je deze kan vinden in vis, maar in kaas dus ook. Je vind dit echter niet in alle kazen, maar in de kazen van melk van koeien die alpengras eten. Omega-3-vetzuren hebben de kracht om te strijden voor een gezond cardiovasculaire systeem en een gezond brein.


Kaas zorgt voor gezonde cellen

Voor bouw en reparatie hebben cellen eiwitten nodig. Kaas kan best veel eiwitten bevatten, de hoeveelheid is afhankelijk van de soort. De proteïne uit kaas zorgt dus voor gezonde cellen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square