Is kalkoen gezond?

De kalkoen staat centraal bij de kerstmaaltijd, tenminste dat zie je vaak op reclames et cetera. Amerikanen zouden daarnaast kalkoen vaak eten bij vakantiefeesten en Thanksgiving. Zou dit het geval zijn omdat de kalkoen zo gezond is of is dit enkel en alleen een traditie die niet gekoppeld is aan de voedingswaarde ervan? De kalkoenconsumptie is tijdens feestdagen in ieder geval wel hoger dan normaal. Echter vind je kalkoen ook het hele jaar door als broodbeleg. Dit is erg smakelijk, maar vaak wel erg bewerkt waardoor de voedingswaarde natuurlijk wel wat afneemt. Amerika is de grootste producent van kalkoenvlees van de hele wereld. Jaarlijks worden er ongeveer 250.000.000 kalkoenen gekweekt voor consumptie, dat is nogal wat. Wist je dat donker kalkoenvlees doorgaans meer vitamines en mineralen bevat dan wit kalkoenvlees? Doe er je voordeel mee bij de volgende keer dat je kalkoen koopt. Er moet wel bij gezegd worden dat donker kalkoenvlees meer vet en calorieën bevat. Daarnaast is het ook een leuk weetje dat kalkoenen die in de wei worden gekweekt, doorgaans een hoger omega-3-gehalte hebben dan kalkoenen die in de fabriek worden gekweekt. Wanneer je de schil van de kalkoen verwijdert neem je ook veel vet mee, dit is een goed teken want vet bevat veel calorieën. Kalkoenenvlees bevat bijna een derde van zijn gewicht aan eiwitten en de volgende voedingsstoffen: vitamine B6, vitamine B12, niacine, choline, selenium en zink. Daarnaast bevat het ook tryptofaan, wat blijkbaar slaapverwekkend kan werken. Al deze vitamines kun je hier ook kopen, doe je gezondheid een plezier! Wil jij gezellig kerst vieren met een kalkoen, doe daarna dan gerust even lekker een dutje. Echter is dit een fabeltje, je wordt er niet echt slaperig van dus consumeer dit gerust met grote mate tijdens de maaltijd. Lees verder om te kijken of kalkoen goed voor je is.


De gezondheidsvoordelen van kalkoen

Om verzadigd te raken helpt eiwitrijk voedsel. Je hebt daardoor een langer vol gevoel waardoor je minder zal eten dan wanneer je minder eiwitrijk voedsel eet. Zoals gezegd bevat kalkoen erg veel eiwitten. Door voldoende eiwitten binnen te krijgen, blijft de spiermassa behouden en blijft het insulinegehalte na de maaltijd stabiel. Eiwit is echter de enige voedingsstof die de meeste vleeseters al in voldoende hoeveelheden binnenkrijgen. Kalkoen is daarnaast relatief mager, net zoals kippenvlees, dit maakt het niet zo'n dikmakertje. Omdat een groot deel van het vetgehalte in kalkoen in de schil zit, is het gemakkelijk om de schil te verwijderen en daardoor een magere, minder dikmakende schotel te eten. Kalkoen is goed voor het serotoninegehalte, dit komt door de aanwezigheid van tryptofaan. Dit is goed voor de alertheid en een goed humeur. Het is altijd het beste om de gehele kalkoen klaar te maken. In pakjes en voorverpakte kalkoen zitten vaak veel rommel. En kies voor magere, biologische en in de wei gekweekte kalkoen. Verder bevat kalkoen omega-3, wat gezond voor je is. Deze vetzuren kunnen je gezonder oud laten worden, meer hierover zie je in dit artikel. Tot slot bevat kalkoen wel wat voedingsstoffen, zoals vitamine B12, dus het is zeker geen probleem om kalkoen eens in de zoveel tijd te consumeren. Smakelijk eten! Omdat kalkoen geen dikmakertje is blijf je op gewicht. Klik op onderstaande banner voor een geweldig initiatief om gezond te blijven!


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square