Is rijst gezond?

Rijst eten veel mensen op deze wereld, vooral in China en Japan, maar zeker ook in Nederland. De vraag is dan ook of dit wel gezond is ter menselijke consumptie? Verkies altijd bruine- of volkorenrijst boven witte rijst, simpelweg omdat hier meer nutriënten en vezels in zitten. In bruine- en volkorenrijst zitten dan ook vitamines en mineralen, in witte rijst minder. Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen is het advies om naast voeding ook supplementen te slikken. Deze kun je op deze website voordelig bestellen. De meesten van ons weten dat er verschillende voordelen zijn aan het eten van rijst, maar wat de meesten van ons misschien niet weten, is wat die voordelen precies zijn. Hoewel het misschien niet algemeen bekend is om de exacte voordelen van rijst te kennen, is één ding zeker: het is heerlijk. Wie houdt er niet van rijst te eten?

Rijst is een van onze favoriet

Het is een geweldig bijgerecht of onderdeel van het hoofdgerecht en kan met zo ongeveer alles worden gegeten, inclusief vlees, tofu, groenten en meer. Voor de gezonde eters die er zijn of voor degenen die gewoon dol zijn op het consumeren van hoogwaardige, eiwitrijke voeding is rijst een geweldige optie. Bij het eten van rijst heb je het gevoel dat je niet meer wilt stoppen met eten. Een nadeel van het eten van rijst is de hoge hoeveelheid koolhydraten. Je wordt er dik van bij hoge consumptie. Rijst kent veel gezondheidsvoordelen (tien stuks) welke je hieronder kunt lezen. Ga jij je leven beteren en eet jij wat vaker rijst om te genieten van alle voordelen welke deze fantastische voeding kent?


Gezondheidsvoordelen van rijst

1. Rijst werkt ontstekingsremmend

Wist je dat rijst glutenvrij is? Ideaal voor sommige mensen met een glutenintolerantie. Rijst is een uitstekende ontstekingsremmer. Ontstekingen in de darmen kunnen worden tegengegaan door rijst. Eet jij veel rijst? Dan is de kans groot dat jij minder kans op ziektes hebt want de meeste ziektes beginnen allemaal bij een ontsteking.


2. Rijst is goed voor het zenuwstelsel

Rijst biedt ondersteuning voor het zenuwstelsel. Dit komt met name door de B-vitamines dat het bevat. B-vitamines helpen bij het produceren van neurotransmitters. De neurotransmitters helpen bij het reguleren van de biologische processen.

3. Rijst geeft energie

Wanneer je moe bent, is het een goed advies om rijst te eten. Ons lichaam is afhankelijk van een goede hoeveelheid koolhydraten om als brandstof te dienen. Wanneer koolhydraten onze systemen binnenkomen, werkt ons lichaam eraan om die goede koolhydraten om te zetten in energie. Maar de gezonde koolhydraten in rijst zijn niet alleen goed om in energie om te zetten. Rijst is ook goed voor de hersenen. Alle stoffen uit rijst helpen allemaal bij het verhogen van de metabolische activiteit van alle organen van het lichaam. Hierdoor verhoogt het energielevel.


4. Rijst strijdt voor een betere spijsverteringskwaliteit

De spijsvertering wordt gereguleerd door het eten van rijst. Ook gaat het constipatie tegen. In rijst vind je namelijk veel vezels, welke de spijsvertering bevorderen. Rijst werkt ook als een natuurlijk diureticum, dat helpt om water uit het lichaam te verwijderen. Rijst is ook goed voor de nieren en een gezonde bloeddruk.


5. Rijst kan helpen tegen kanker

Kanker is een verschrikkelijke ziekte, waaraan mijn moeder is overleden. Vezelrijk voedsel gaat kanker tegen en in voornamelijk bruine- en volkorenrijst zitten veel vezels. Uiteraard in witte rijst minder. Witte rijst vult eigenlijk alleen. Vezels zijn goed voor het verlagen van de bloeddruk en het verbeteren van de spijsvertering. Door de stroom in de darmen in beweging te houden, is de kans kleiner dat dit afval in wisselwerking komt met gezonde cellen in het lichaam. Dit is goed voor het bestrijden en voorkomen van darmkanker en darmkanker. Vrije radicalen worden tegengegaan door vitamines en antioxidanten in rijst. Je praat dan over vitamine C en vitamine A.


6. Rijst gaat overgewicht tegen bij lage consumptie

Hierboven heb ik al geschreven dat rijst veel koolhydraten bevatten en dik maakt bij hoge consumptie, maar dit geldt niet voor lage consumptie. Het lage gehalte van natrium, vet en cholesterol en de grote hoeveelheid vezels zorgen voor een verbeterde stofwisseling en zorgen er eerder voor dat je gewicht verliest.


7. Rijst kan worden gebruikt voor huid- en haarverzorging

Rijst werkt echt als een geweldig huidverzorgingsproduct. Rijst wordt zowel plaatselijk als door consumptie gebruikt voor huidverzorging. In poedervorm kun je het op je huid smeren. Het werkt dan ook tegen ontstekingen op de huid. Rijstwater werkt tegen een ontstoken huid. Tegen rimpels kan het ook worden gebruikt omdat het antioxidanten bevatten. Bruine rijst wordt vaker gebruikt vanwege de fenolische verbindingen. Deze verbindingen werken om eventuele roodheid te verminderen en irritatie van de huid te verzachten.


8. Rijst bevat veel eiwitten

Er zitten relatief veel eiwitten in rijst. Het consumeren van eiwitrijke rijst, of het nu wit of bruin is, is een goede manier om je proteïnegehalte op peil te houden als je constant aan het sporten bent of als je je aan een veganistisch of vegetarisch dieet naleeft.


9. Rijst is goed voor het hart

De hartgezondheid is zeer belangrijk en rijst acteert hierop. In deze blog lees je welke voedingsmiddelen nog meer goed zijn voor het hart. Rijst is een natuurlijke ontstekingsremmer. De ontstekingsremmende eigenschappen helpen de afzettingen van atherosclerotische plaque in de bloedvatwanden te verminderen. Dit vermindert dan jouw risico op ernstige hartaandoeningen zoals hartaanvallen of beroertes. Je hebt ook rijstzemelenolie, welke is gevuld met antioxiderende eigenschappen die het cholesterolgehalte in het lichaam verlagen en uiteindelijk de cardiovasculaire gezondheid bevorderen.


10. Rijst regelt een gezonde bloeddruk en de bloedsuikerspiegel

Heb je last van een hoge bloeddruk? Ben je op zoek naar natuurlijke manieren om de bloeddruk onder controle te krijgen? Dan kun je overwegen rijst in jouw dieet op te nemen. Dit komt met name voor de vezels die in rijst zitten. Daarnaast wegen alle aanwezige antioxidanten, vitamines en mineralen ook mee.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square