Kalium | Wat is het en waar is het goed voor?

Wat is kalium en wat zijn de functies van dit mineraal?

Wanneer jij mijn blogs weleens leest dan zie je vaak de term kalium voorbij komen, maar wat houdt deze voedingsstof nou in en waar is het goed voor? Er bestaan zeven essentiële macromineralen waarvan kalium er een van is. Voor het mede laten draaien van belangrijke processen in het lichaam is voldoende kalium per dag nodig. Het blijkt zelfs zo te zijn dat wanneer je veel van dit mineraal tot je neemt, dit een vermindert risico van 20% van de algehele sterfte oplevert. Kalium is dus een zeer belangrijke voedingsstof gebleken en het biedt dan ook veel voordelen voor de gezondheid. Een aantal van deze voordelen zijn: een verlaagde kans op een beroerte, verlaging van de bloeddruk, bescherming tegen het verlies van spiermassa, het behoudt van de botmineraaldichtheid en vermindering van de vorming van nierstenen. De belangrijkste functies van kalium in het lichaam zijn onder meer het reguleren van de vochtbalans en het regelen van de elektrische activiteit van het hart en andere spieren. Wist je dat minder dan 2% van de mensen in Amerika tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan kalium komt? Dit is in Nederland helaas niet veel anders. Veel mensen overwegen dan ook een supplement, welke je hier goedkoop kunt bestellen. Let op: Je dient nooit het limiet van 4,700 mg kalium per dag te overschrijden.


Waar zit kalium in?

Kalium is ervoor gemaakt om de bloeddruk te reguleren, de cardiovasculaire gezondheid te verbeteren en in te spelen op de botsterkte en de spierkracht. Het hoogste kaliumgehalte vind je in witte bonen, limabonen, bietengranen en sojabonen. Je vind daarnaast ook een grote hoeveelheid kalium in onbewerkte voeding zoals in verse bladgroenten, bananen, avocado's, tomaten, aardappelen en bonen. Daarnaast zijn er nog meer bronnen van kalium, maar dit zijn de belangrijkste. Wanneer voeding wordt bewerkt dan neemt de hoeveelheid kalium aanzienlijk af, vandaar dat veel mensen een tekort oplopen, tegenwoordig is veel voeding namelijk bewerkt. Wanneer je merkt dat je je vermoeid of zwak voelt of last hebt van obstipatie dan kan dit te maken hebben met een tekort aan dit mineraal. Dit kan in sommige gevallen zelfs tot ernstige ongemakken leiden zoals verlamming, problemen met de ademhaling en pijnlijke darmobstructies. Kalium is een tegenhanger van natrium, hoe meer natrium je consumeert, des te meer kalium je nodig hebt om tot een gezonde balans te komen. Hieronder lees je waar kalium nog meer goed voor is.

De gezondheidsvoordelen van kalium

Zoals gezegd is kalium goed voor de bloeddruk want dit mineraal houdt deze constant. Ook zuren en basen worden in balans gehouden in het lichaam door dit mineraal. Hieronder lees je de twee belangrijkste gezondheidsvoordelen van kalium.


Kalium is goed voor de bloeddruk en de cardiovasculaire gezondheid

Wanneer je weinig kalium binnenkrijgt is de kans groter op een te hoge bloeddruk en het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Het is dus de bedoeling om voldoende kalium binnen te krijgen en weinig natrium. Deze balans is zeer belangrijk. Uit een onderzoek kreeg de ene groep 4.069 mg kalium per dag binnen en de andere groep 1.000 mg. Het bleek dat die eerste groep een verminderd risico van 49% had op het overlijden door ischemische hartziektes. Dit bevestigt maar weer eens het belang van het kiezen voor een perfect dieet.

Kalium zorgt voor de onderhoud van botten en spieren

Voor een gezonde zuur-basis balans in het lichaam zijn kaliumrijke voedingsmiddelen nodig. Zo verzuurt het lichaam niet. Het is dan ook zaak om verzurende voedingsmiddelen zoals vlees, zuivelproducten en bewerkte granen zoveel mogelijk te minimaliseren. Dit betekent niet dat je ze niet meer mag eten, maar je hebt altijd tegenhangers nodig en dat zijn de kaliumrijke voedingsmiddelen die bovenaan deze blog staan benoemd. Verzuring in het lichaam wordt acidose genoemd en kan stikstofuitscheiding, verlies van botmineraaldichtheid en spierverspilling als gevolg hebben. Het is belangrijk om veel kalium tot je te nemen omdat je hiermee spiermassa behoudt (vooral bij oudere mensen). Uit een onderzoek bleek dat je bij een verhoogde kaliuminname meer magere weefselmassa behoudt en een toename van de botdichtheid realiseert.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square