Kikkererwten | Een traktatie voor de gezondheid

Er is een top 12 meest vezelrijke voedingsmiddelen door mij gemaakt, kikkererwten staan in deze lijst op nummer 8. Kikkererwten bieden maar liefst 7 gram vezels per 100 gram. Vaak zijn kikkererwten voor vegetariërs een uitkomst omdat het een prima vleesvervanger is. In vleesvervangers tref je deze voeding dan ook vaak aan. Je zou de kikkererwt kunnen schalen onder twee categorieën, namelijk als boon of als peulvrucht en de kikkererwt wordt ook wel garbanzo boon genoemd. Je treft het vaakst het type aan die rond is en een beige kleur heeft, andere soorten zijn zwart, groen of rood. Elke variant beschikt weer over andere voedingsvoordelen. Peulvruchten en linzen zijn rijk aan eiwitten en vezels en dat is bij kikkererwten ook zo. Daarnaast beschikken ze uiteraard over essentiële vitamines en mineralen. In kikkererwten vind je de volgende voedingsstoffen: calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, zink, koper, selenium, vitamine C, choline, bètacaroteen, vitamine E, vitamine K en diverse B-vitamines. Krijg jij niet genoeg vitamines binnen? Kijk dan hier en bestel jouw supplement. Kikkererwten zijn onder andere goed voor botten, spieren, spijsvertering en huid. Dit komt o.a. door het gehalte aan eiwitten. Wist je dat één kopje kikkererwten 1/3 van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan eiwitten biedt? In deze blog komt je erachter wat kikkererwten voor jou kunnen betekenen en wat de gezondheidsvoordelen zijn.


De gezondheidsvoordelen van kikkererwten

Kikkererwten strijden tegen diabetes

Suikerziekte, oftewel diabetes, kan door de vezels uit kikkererwten tegen worden gegaan. Kikkererwten zouden bij wijze van bij iedereen met diabetes op het menu moeten staan volgens de American Diabetes Association. Wanneer je ten minste 30 gram vezels per dag eet, zou dit helpen bij het verminderen van ontstekingen bij diabetespatiënten. Een vezelrijk dieet is altijd verstandig want hierdoor kun je de bloedglucosewaarden verlagen en het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verminderen. Op deze website staat een pagina met voeding bij diabetes, deze raadt ik je aan eens te bezoeken, klik hiervoor op deze link.


Kikkererwten zijn goed voor de botten

Zoals bovenaan in de blog beschreven zijn kikkererwten goed voor de botgezondheid. Hier zorgen ijzer en calcium voor, maar ook andere voedingstoffen uit deze voeding. Wanneer je voldoende van deze voedingsstoffen binnenkrijgt zorg je ervoor dat je de botstructuur en de sterkte van de botten in stand houdt. Wanneer jij regelmatig kikkererwten eet dan verlaag je de kans op osteoporose.

Kikkererwten zijn goed voor de bloeddruk

Het is algemeen bekend om voor een verhoogde bloeddruk de natriuminname te verlagen en de kaliuminname te verhogen. Pas altijd op met ingeblikte kikkererwten want deze bevatten soms wat toegevoegd natrium. Kikkererwten droog koken is altijd verstandig. Omdat kikkererwten geen natrium bevatten en wel kalium zou je bij regelmatige consumptie het risico op hart- en vaatziekten verkleinen.


Kikkererwten zijn goed voor het hart

Er is een verscheidenheid aan gezonde voedingsmiddelen die goed zijn voor het hart. Hier heb ik een blog over geschreven, check deze hier. De gezondheid van het hart is dol op essentiële voedingsstoffen, zoals vezels, kalium, B-vitamines, ijzer, magnesium en selenium. hartaandoeningen kunnen worden tegengegaan door de inname van voldoende vezels. Zo verlaag je ook het cholesterolgehalte in het bloed. Een bijkomend voordeel van kikkererwten is dat ze geen cholesterol bevatten.


Kikkererwten strijden tegen kanker

Wanneer je praat over de ontwikkeling van verschillende ziektes dan praat je over vrije radicalen. Dit zijn moleculen die schade aanrichten aan de menselijke cellen. Ze hebben invloed op het metabolisme want ze ontstaan doordat het lichaam energie vrijmaakt uit voeding. Het is een gegeven dat wanneer gifstoffen zich opstapelen, ze tot allerlei problemen leiden. Ziektes kunnen hieruit ontstaan, zoals kanker. Het is eigenlijk altijd een goed idee om een detox te doen, hier lees je meer over op deze pagina. Antioxidanten uit voeding vechten tegen vrije radicalen. In kikkererwten vind je de antioxidanten selenium en bètacaroteen. Zo zou alleen selenium al beschermen tegen kanker. Tot slot is het algemeen bekend dat voedingsvezels, in dit geval in kikkererwten, darmkanker helpen voorkomen.


Kikkererwten zorgen voor een verlaging van het cholesterol

Uit een klein onderzoek uit 2016 bleek het slechte cholesterol naar beneden ging bij mensen die kikkererwten aten tegenover de mensen die tarwe tot zich namen. Volgens de onderzoekers zijn de vezels uit kikkererwten hier verantwoordelijk voor en zorgden zo voor een verlaging van het LDL-cholesterol.


Kikkererwten zijn goed voor de mentale gezondheid

Het zenuwstelsel en de werking van het brein worden ondersteunt door choline, te vinden in kikkererwten. Choline speelt een rol bij de stemming, spiercontrole, leren en geheugen. Het metablisme draait ook op o.a. choline. Daarnaast bevatten kikkererwten ook nog selenium, wat verantwoordelijk is voor de cognitieve gezondheid.


Door kikkererwten blijf je op een gezond gewicht

Het spijsverteringskanaal is dol op voedingsvezels, wat betekent dat je bij de consumptie van kikkererwten eerder vol zit. Wanneer je veel eiwitten eet, zal je daarna minder eten en neem je minder calorieën tot je. Door kikkererwten blijf je door de aanwezigheid van relatief veel vezels en eiwitten op gewicht.


Kikkererwten strijden tegen bloedarmoede

Zonder ijzer kan het lichaam geen zuurstof aan zijn cellen leveren, en dit kan leiden tot bloedarmoede. Symptomen zijn onder meer zwakte en vermoeidheid. In ernstige gevallen kunnen levensbedreigende complicaties optreden. Kikkererwten bevatten ijzer en zijn een geschikt wapen tegen bloedarmoede. Daarnaast bevatten kikkererwten vitamine C, een vitamine die ervoor zorgt dat ijzer in het lichaam kan worden opgenomen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square