Komkommers | De gezondheidsvoordelen en de voedingswaarde

Komkommers kunnen we schalen onder groene groentes. Deze familie kent veel pluspunten welke iedereen mag weten. Sommige mensen vinden komkommers nogal tam en waterig, maar dat zijn ze natuurlijk ook wel een beetje. Ze hebben natuurlijk niet zoveel smaak als aardbeien, maar dat betekent niet dat komkommers ons niet veel te bieden hebben. Ze zijn echter wel heel erg verfrissend. Voor de hydratatie van het lichaam zijn komkommers natuurlijk ideaal en met warm weer zijn ze subliem. Wist je dat de komkommer eigenlijk een vrucht is? Er worden zelfs schoonheids- en verzorgingsproducten van gemaakt. Wil jij deze bestellen? Ga dan naar deze website. De komkommer behoord tot de Cucurbitaceae-familie, waar de pompoen ook lid van is. Komkommers beschikken over tal van voedingsstoffen. Ze bevatten weinig calorieën, cholesterol, vet en natrium. Komkommers worden al sinds de oudheid als medicinaal voedsel gebruikt door mensen uit India. Zij verbouwen dit al lange tijd en ze horen bij het mediterrane dieet. Komkommers bevatten vezels, calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, natrium, vitamine C, foliumzuur, bètacaroteen, luteïne, zeaxanthine, vitamine K, B-vitamines, vitamine A en antioxidanten. Dat is een flinke lijst dus komkommers hebben ons zoveel te bieden. Eet jij geen komkommers, maar wil je wel genoeg vitamines binnenkrijgen, overweeg dan een supplement welke je hier kan bestellen. Antioxidanten staan erom bekend een strijdkracht te hebben tegen vrije radicalen in het lichaam. Dit is zeer belangrijk want bij een overmaat van vrije radicalen ontstaat schade aan de cellen en neemt de kans toe op verschillende ziektes. Bepaalde stoffen uit komkommers, lignanen genoemd, hebben de kracht om het risico op hart- en vaatziekten en kanker te verkleinen. Hieronder lees je wat de komkommers ons te bieden heeft op het gebied van onze gezondheid.

De gezondheidsvoordelen van komkommers

Komkommers zorgen voor hydratatie

Zoals je bovenaan de blog kunt lezen bevatten komkommers veel water en zorgen ze dus voor hydratatie. Dit komt door de elektrolyten die deze groene groenten bevatten. Het overgrote deel van komkommers is water en gaan uitdroging bij warm weer of na het sporten tegen. Mocht je niet houden van het drinken van water dan is het toevoegen van komkommer of munt een goede optie. Voldoende vocht in het lichaam is essentieel voor gezonde darmen en helpt bij het voorkomen van obstipatie en nierstenen. De komkommer is koning op het gebied van hydratatie want er is geen enkele andere groente die meer vocht in zich heeft.


Komkommers zijn goed voor de botten

Omdat komkommers vitamine K bevatten, ondersteunen ze de botgezondheid. Ook helpt dit bij de bloedstolling. Daarnaast bevatten komkommers ook calcium en zowat iedereen weet wel dat deze voedingsstof goed is voor de botten. Het is ook een feit dat vitamine K de calciumopname helpt verbeteren. Deze twee voedingsstoffen kunnen samen bijdragen aan een goede botgezondheid.


Komkommers strijden tegen kanker

Er zijn veel voedingsmiddelen die strijden tegen de verschrikkelijke ziekte kanker en de komkommer is daar een van. Dit komt door het hoog gehalte aan bitter smakende voedingsstoffen die bekend staan ​​als cucurbitacine. Cucurbitacines zouden kanker helpen voorkomen en er daarbij voor zorgen dat kankercellen zich niet meer kunnen voortplanten. Darmkanker kan worden tegengegaan door het eten van een vezelrijk dieet, in komkommers zitten ook vezels.


Komkommers zijn goed voor het hart

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die beter zijn voor het hart dan andere. In deze blog lees je daar meer over. Voor het beheersen van het cholesterol en het voorkomen van gerelateerde cardiovasculaire problemen zijn vezels de uitkomst. Dit heeft De American Heart Association bekend gemaakt. Het is statistisch bekend dat wanneer je de inname van kalium verhoogt en tegelijkertijd de inname van natrium beperkt dat je dan een te hoge bloeddruk helpt voorkomen. Dit is dan weer goed voor de cardiovasculaire gezondheid.

Komkommers vechten tegen diabetes

Voor het voorkomen van diabetes kun je komkommers gaan eten. Bepaalde stoffen uit komkommers helpen je de bloedsuikerspiegel verlagen. Cucurbitacines in komkommer kunnen helpen bij het reguleren van de insulineafgifte en het metabolisme van hepatisch glycogeen, een belangrijk hormoon bij de verwerking van bloedsuikerspiegel. De antioxidanten en vezels uit komkommers spelen ook een rol want deze dragen bij aan het voorkomen van diabetes type 2. Daarnaast hebben ze een lage glycemische index, wat erop neer komt dat dit de bloedglucose niet kan beïnvloeden.


Komkommers gaan ontstekingen tegen

Om ontstekingen te remmen kun je komkommers consumeren. Hierbij beïnvloed dit de functie van het immuunsysteem en gaat het ontstekingen in het lichaam tegen. Het is een feit dat ontstekingen kunnen leiden tot bepaalde ziektes, zoals de volgende ziektes: hart-en vaatziekte, diabetes, auto-immuunziekten, depressies en kanker.


Komkommers zijn goed voor de gezondheid van de huid

Er zijn bepaalde voedingsstoffen in komkommers die voordelen bieden voor de huid. Je ziet dan ook vaak dat men lokaal op de huid schijfjes komkommer aanbrengt. Zo kun je de huid afkoelen en zwellingen en irritaties verlichten. Ook kan het pijn van verbranding van de zon verzachten. Vaak zie je producten van komkommers in de vorm van komkommersap en yoghurt.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square