Kruisbloemige groenten | Een van de gezondste soorten groenten

Wat zijn kruisbloemige groenten?

Je hebt verschillende soorten groenten waaronder de familie kruisbloemige groenten. Elke soort groente kent zijn gezondheidsvoordelen en wil jij weten wat elke variant te bieden heeft, kijk dan eens op deze pagina. Sommige mensen houden niet zo van groenten, maar het is wel duidelijk dat dit eigenlijk heel belangrijk is. Wil je weten waarom je groenten moet eten, lees dan dit artikel. Kruisbloemige groenten hebben als kenmerk dat ze caloriearm zijn, maar hebben daarnaast zeker belangrijke voedingsstoffen. Deze voedingsstoffen zijn uitgebreid onderzocht en nuttig bewezen in de strijd tegen kanker. Kruisbloemige groenten zouden DNA-schade en verspreiding van uitgezaaide kanker kunnen helpen voorkomen, borstkankerstamcellen kunnen blokkeren en het risico op progressie van prostaatkanker verminderen. Kruisbloemige groenten passen perfect in een dieet waarbij je gewicht wil verliezen of gewoon gezonder wilt worden. Je kunt deze groep planten kenmerken als heel divers met elk hun unieke smaak. Wil je weten waar de naam kruisbloemige groenten vandaag komt? Dit komt namelijk van het Latijnse woord voor kruisbeeld omdat de bloesems van deze planten op een kruis lijken. Kruisbloemige groenten zijn echte groenten voor koel weer. In de meeste gevallen worden de bladeren of bloemknoppen van kruisbloemige groenten gegeten, maar er zijn er een paar waarbij de wortels of zaden ook worden gegeten. Omdat deze groenten tot dezelfde familie behoren, zijn ze meestal vatbaar voor dezelfde ziekten en plagen.

De voedingswaarde en de kracht van kruisbloemige groenten

Voorbeelden van kruisbloemige groenten zijn: rucola, paksoi, waterkers, wasabi, broccoli, spruitjes, kool, bloemkool, boerenkool, radijs en rapen. Klik op de link van de groente om er meer over te lezen, helaas heb ik niet over elke groentesoort iets geschreven. Het is belangrijk om te noemen dat kruibloemige groenten bepaalde essentiële voedingsstoffen bevatten. Je moet dan denken aan foliumzuur, vitamine C, vitamine E en vitamine K. Daarnaast bevat deze groep groenten uiteraard ook vezels die een gezonde darmflora stimuleren. Een rijke bron van fytonutriënten vind je ook in kruisbloemige groenten. Dit zijn bepaalde plantaardige verbindingen die ontstekingen tegengaan en de kans op kanker verkleinen. Belangrijke chemicaliën te vinden in kruisbloemige groenten zijn de zogeheten glucosinolaten. Deze zorgt voor smaak en geur van de plant en heeft zelfs effecten tegen kanker. Er zijn weinig wetenschappelijk artikelen te vinden op het internet waarbij een sterk verband is tussen kanker en kruisbloemige groenten, maar er is hoop. Het blijkt namelijk zo te zijn dat bioactieve componenten in kruisbloemige groenten gunstige effecten hebben op biomarkers van kankergerelateerde processen bij bepaalde mensen. Het is in ieder geval goed om te weten dat de kans op kanker kleiner wordt bij een dieet dat rijk is aan groenten en dan in het bijzonder groene groenten en kruisbloemige groenten.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square