Kun je broccoli rauw eten?

Broccoli is het groene gezondheidsmonster waar velen van ons van genieten. Zelf eet ik het de ene keer rauw door het in een smoothie te mixen en de andere keer door het te koken. Wanneer je weleens van het raw vegan diet hebt gehoord, weet je dat er mensen zijn die beweren dat rauw altijd beter is en de meeste voedingsstoffen levert. Broccoli is een extreem goede bron aan gezondheidsvoordelen en behoort tot de groene groenten, die sowieso al heel goed voor je zijn. Broccoli bevat veel vitamine C, vezels en antioxidanten. Je kunt het stomen, koken, roosteren, maar zeker ook rauw eten door het in combinatie met salades te gebruiken of in dipsausen te dopen. Je zult wellicht wel denken, dat is toch heel vies? Wanneer je weet hoe gezond dit is dan zal je wellicht van mening veranderen. Kun je broccoli veilig rauw eten en wat zijn de gezondheidsvoordelen hiervan? Dit lees je in deze blog. Broccoli is zeer zeker een voedzame aanvulling op jouw dieet, ook al wordt het gekookt. Wanneer je rauwe broccoli wilt eten, dien je dit eerst schoon te maken met koud water. Maak daarna met je vingers de broccoli schoon en dep het droog met keukenpapier. Zowel de roosjes als de stengels zijn volkomen veilig om te eten, maar het is verstandig om de stengels zo dun mogelijk te snijden zodat het gemakkelijker eetbaar is. Om extra te genieten van rauwe broccoli kun je het dopen in yoghurt gebaseerde dressing, hummus of een andere groentedip. Ook kun je een warme pasta maken en er daarna rauwe broccoli in doen.


De bereiding beïnvloedt het gehalte aan voedingsstoffen in broccoli

Wat erg logisch is, is het feit dat wanneer broccoli bereidt wordt, dit niet ten goede komt van het gehalte aan voedingsstoffen uit deze groene groente. Vitamine C uit broccoli is bijvoorbeeld erg gevoelig voor warmte en dat is jammer want een portie rauwe broccoli van 90 gram levert zo'n 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Uit een test bleek dat het gehalte aan vitamine C met zo'n 38% afnam bij het roerbakken en koken ervan. Niet alleen vitamine C zou zijn kracht verliezen bij het bereiden van broccoli, ook chlorofyl, een gezondheidsbevorderend pigment dat broccoli zijn groene kleur geeft, zou wat in volume afnemen. De reden waarom veel mensen zijn gaan stomen, is omdat dit de voedingsstoffen wat meer intact houdt, dat is bij broccoli zeker ook zo. Wat je ook vindt in broccoli is de stof sulforafaan. Deze plantensamenstelling zou volgens onderzoeken een krachtig middel zijn tegen kanker, hartaandoeningen, diabetes en spijsverteringsproblemen. Kook jij broccoli, dan kan het lichaam sulforafaan minder goed opnemen dan wanneer je deze rauw eet. Dat is wederom een ander voordeel van het eten van rauwe broccoli in tegenstelling tot wanneer je deze bereidt. Echter is koken zeker ook niet verkeerd en dit kan ook voordelen met zich meebrengen. Zo wordt de antioxiderende werking aanzienlijk verbeterd. Er is een manier om het gehalte aan carotenoïden in broccoli te verhogen en dat is door het te koken. Deze antioxidanten kunnen ziektes helpen voorkomen en een boost geven aan het immuunsysteem. De bottom line is dat de consumptie van broccoli altijd goed is, zowel gekookt (of een andere bereidingswijze) als rauw. In beide gevallen geniet je van de vele vezels, antioxidanten en belangrijke vitamines en mineralen. Smakelijk!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square