Kun je door periodiek vasten gewicht verliezen?

Er zijn verschillende soorten van periodiek vasten. In deze blog wordt het 16/8 plan behandeld. Tijdens deze manier van eten consumeer je enkel en alleen voedsel in een periode van 8 uur en de rest van de dag niet. Om gezonder te worden is periodiek vasten ideaal, daarover heb ik in deze blog wat geschreven, maar dat het ook handig is om gewicht te verliezen moet ook worden gezegd. Er zijn tal van manieren om af te vallen, waarvoor bepaalde diëten in het leven geroepen zijn. Maar wat is er gemakkelijker dan je eetpatroon te veranderen? Een strategie die de afgelopen jaren populair is geworden, wordt periodiek vasten genoemd. Mijn vader hoef ik het niet te vragen, die kent dat niet, maar dat steeds meer mensen dit eetpatroon tegenwoordig gaan naleven is een mooi feit. Vasten is sowieso hip en in mijn ogen heel erg gezond. Zo heb ik laatst twee dagen niet gegeten, dit was een fijne ervaring wat heel gezond blijkt te zijn. De meest gezonde bevolkingsgroep ter wereld, de Hunza's, vasten dan ook heel vaak. Of zij dit doen om gewicht te verliezen is mij niet geheel duidelijk, zij geven wel aan dat vasten een manier is om de geest op te ruimen. Het blijkt dat steeds meer mensen (periodiek) vasten zien als een manier om kilo's kwijt te raken. Het klinkt simpel: door minder calorieën binnen te krijgen, verlies je ook eerder gewicht. Wat steeds meer duidelijk wordt is dat periodiek vasten een verband heeft met ziektes. Zo zou het risico op diabetes en hart- en vaatziekten verlaagd worden door dit eetpatroon. Ook het cholesterollevel en de bloedsuikerspiegels zouden verlaagd kunnen worden.


Het 16/8 plan

Het bovengenoemde 16/8 plan is veruit het meest populier van alle manieren van vasten. Tijdens dit plan beperkt je voedselconsumptie en caloriehoudende dranken tot een vast tijdvenster van 8 uur per dag. De resterende 16 uur wordt van voeding onthouden. Wat het meest gemakkelijk is, is het ontbijt over te slaan en te vasten tot 12:00 uur 's ochtends. Daarna eet je tot 20:00 uur. Ben je erg gehecht aan je ontbijt dan kun je er ook voor kiezen om de eerste maaltijd om 09:00 uur te nemen en de laatste om 17:00 uur. Zelf heb ik gemerkt dat ik elk dag eet tussen 12:00 uur en 18:00, mijn vastenperiode is dus langer. Let op: wanneer je over gaat schakelen naar periodiek vasten dan moet je lichaam daar aan wennen, maar dit is enkel en alleen een adaptatie van je lichaam. Ben je er eenmaal aan gewend dan is dit eetpatroon geen enkel probleem. Doordat je het aantal ''eet-uren'' beperkt, kun je afvallen en je bloeddruk verlagen. Onderzoek wijst uit dat voedingspatronen met beperkte tijd, zoals de 16/8-methode, hypertensie kunnen voorkomen en de hoeveelheid geconsumeerd voedsel kunnen verminderen, wat kan leiden tot gewichtsverlies. Sporters hebben heel veel baat bij deze manier van eten. De combinatie van krachtsport en periodiek vasten resulteert in een vermindering van de vetmassa en de opbouw van spiermassa. Er zijn veel mensen die het een uitdaging vinden om 16 uur per dag niet te eten en vinden dat dit niet in hun levensstijl past. Tegen hen zou ik willen zeggen, probeer het eens langer dan één dag. Om de potentiële gezondheidsvoordelen van dit dieet te maximaliseren dien je veel fruit, groenten, volle granen, gezonde vetten en eiwitten te eten. Doordat je op een dag minder vaak eet, is de kans groot dat je minder calorieën binnenkrijgt. Dit is in de meeste gevallen zo. Wanneer je bijvoorbeeld twee keer per dag eet, is het moeilijker om meer calorieën binnen te krijgen dan wanneer je drie tot zes keer per dag eet. Doe jij al aan periodiek vasten?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square