Kun je druivenpitten eten?

Druiven zijn, net zoals alle soorten fruit, heel gezond, zoals je in deze blog kunt lezen. Voor de kenners onder ons bevatten druiven resveratrol, wat een extreem gezonde voedingsstof is, met vele gezondheidsvoordelen van dien. Maar hoe zit het met de pitten van de druif? Hierover lees je meer in deze blog. Druiven zijn zeer populair in Nederland en in veel andere landen vanwege hun sappigheid. Wanneer je naar de groenteboer of de supermarkt gaat, vind je meestal alleen nog maar druiven zonder pit, terwijl je ze ook nog kan vinden met pit. Net als bij andere gewassen worden druiven met zaden gekweekt uit zaden, hoewel ze het resultaat zijn van een genetische mutatie die voorkomt dat de buitenkant van het harde zaad zich vormt. In deze blog wordt uitgelegd of druivenpitten veilig zijn ter consumptie en de daarbij horende risico's en gezondheidsvoordelen.


Kun je druivenpitten veilig eten?

Druivenpitten zijn kleine, knapperige, peervormige zaden die worden aangetroffen in het midden van de druif. Druiven kunnen een of meerdere zaden bevatten. Druivenpitten kunnen een wat bittere smaak hebben, wat de reden is dat mensen dit niet zo prettig vinden om op te eten. Hoewel ze misschien niet de lekkerste zijn, zijn ze voor de meeste mensen onschadelijk om te eten. In feite worden gemalen druivenpitten gebruikt om druivenpitolie en druivenpitextract te maken, die populaire gezondheidsvoedsel zijn geworden. Het is echter mogelijk dat bepaalde mensen druivenpitten willen vermijden. Hierdoor zie je in de supermarkt ook alleen nog maar druiven zonder pit, de pit wordt dus niet erg gewaardeerd, wat erg jammer is gezien de gezondheidsvoordelen. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat extract van druivenpitten bloedverdunnende eigenschappen heeft, die bloedverdunnende medicijnen kunnen verstoren of onveilig kunnen zijn voor mensen met bloedingsstoornissen. Toch lopen de meeste mensen waarschijnlijk geen hoog risico na het eten van druivenpitten.


De gezondheidsvoordelen van druivenpitten

Druivenpitten zijn rijk aan verschillende plantaardige stoffen die mogelijk extra gezondheidsvoordelen bieden bij het eten van druiven. Ze bevatten bijvoorbeeld proanthocyanidine, een antioxidantrijk polyfenol dat planten hun rode, blauwe of paarse kleur geeft. Antioxidanten zijn verbindingen waarvan bekend is dat ze ontstekingen verminderen en het lichaam beschermen tegen oxidatieve stress, wat uiteindelijk kan leiden tot het metabool syndroom en chronische ziekten. Proanthocyanidinen uit druivenpitten kunnen ook helpen zwellingen te verminderen en de doorbloeding te verbeteren. Antioxidantrijke verbindingen genaamd flavonoïden, met name galluszuur, catechine en epicatechine, worden ook aangetroffen in druiven, met het hoogste percentage in de zaden. Deze flavonoïden zouden vooral een goed effect hebben op de hersenen. Onderzoek suggereert zelfs dat ze het begin van neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer kunnen vertragen. Druiven bevatten ook melatonine, dat het meest geconcentreerd wordt in de zaden naarmate de druiven rijpen. Melatonine is een hormoon dat het slaappatroon reguleert. Inname van melatonine kan vermoeidheid en slaperigheid veroorzaken en de slaapkwaliteit verbeteren. Het werkt ook als een antioxidant en heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Waar pitten uit fruit wel niet goed voor zijn, bekijk ook eens de leuke, door de Brandstof van je Lichaam gemaakte, video over pitten.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square