Kun je gewicht verliezen door het eten van noten?

Noten bevatten vaak veel calorieën en een tamelijke hoeveelheid vet. Veel diëtisten zeggen dan ook dat je op je calorieën moet letten wanneer je wilt afvallen. Bepaalde mensen vragen zich dan ook af of ze niet beter noten kunnen vermijden om niet dik te worden. De vraag is dus of je bij het eten van noten gewicht kunt verliezen. Allereerst is het goed om te weten dat noten heel gezond zijn, maar dat wist je denk ik al wel. Dit komt door de uitstekende voedingswaarde en de aanwezigheid van antioxidanten. In een gezond, gevarieerd dieet mogen noten eigenlijk niet ontbreken, tenzij je een notenallergie hebt. Daarnaast heb ik al eens geschreven over het feit dat vet niet vet (dik) maakt, zolang het maar gezonde vetten zijn. Net zoals velen andere gezonde voedingsmiddelen kennen noten ook veel voordelen voor de gezondheid en strijden ze tegen bepaalde ziektes. Volgens geleerden zou je de kans op diabetes en hartaandoeningen kunnen verkleinen door het eten van noten. Wil jij voordelig noten online bestellen, ga dan naar deze website. In deze blog leer je meer over de vraag of noten je juist dik maken of dat dit in een dieet met gewichtsverlies past.


Noten bevatten veel calorieën

Vet bevat in het algemeen meer calorieën dan koolhydraten of eiwitten. Bij noten praat je dan over onverzadigd vet. Dit type vet is gezond en zou bescherming kunnen bieden tegen verschillende ziektes zoals ziektes aan het hart. Paranoten bieden het hoogste gehalte aan calorieën, maar deze beschikken ook over seleen, wat een erg gezonde voedingsstof is. Wetenschappers ondersteunen de mening van velen dat noten je niet dik maken. Zij zeggen dat het gewicht niet toeneemt wanneer je regelmatig noten eet. In een 28 maanden durend onderzoek onder 8865 mannen en vrouwen is gebleken dat de ene groep die twee of drie porties noten per week aten 31% minder kans op gewichtstoename hadden dan de groep die zelden of nooit noten aten. Daarnaast zou regelmatige consumptie van noten niet lijden tot een verhoging van de body mass index (BMI) of de tailleomvang. Het zou daarbij ook niet uitmaken welke soort noten je consumeert.


Stimuleren noten gewichtsverlies?

Uit verschillende studies is gebleken dat er een correlatie bestaat tussen een hogere inname van noten en het verliezen van meer gewicht. Helaas weten onderzoekers niet precies hoe dit kan, maar er moet worden gezegd dat de mensen die noten aten in deze studies gezondere levensstijlkeuzes hadden. Onderzoeken onder mensen hebben dan ook aangetoond dat noten geschikt zijn voor in een afslankdieet en bij het afvallen. Ze zouden er zelfs voor zorgen dat je extra gewicht verliest. In mijn ogen is dit logisch omdat het een natuurproduct is, met weinig suiker, dat niet geraffineerd is. Een caloriebeperkt, notenvrij dieet is dus niet altijd de oplossing voor het verliezen van gewicht. Een dieet met daarin noten zou er zelfs voor zorgen dat het slechte cholesterol en de triglyceriden omlaag gaan.


Van noten krijg je een vol gevoel en ze verminderen de eetlust

Voor een lang verzadigd gevoel en een minder hongergevoel gedurende de dag zijn noten uiterst geschikt. Zo zou het eten van amandelen de zin om te snacken en de honger verminderen. Voor de kenners onder ons zijn deze gunstige effecten te wijten aan de verhoogde productie van de hormonen peptide YY (PYY) en/of cholecystokinine (CCK), die beide helpen bij het reguleren van de eetlust. Om het simpel te zeggen komt het erop neer dat de hoeveelheid eiwitten en vetten ervoor zorgen dat je langer een vol gevoel krijgt en na het eten van noten minder honger hebt.

Niet al het vet uit noten wordt opgenomen in de spijsvertering

Het blijkt dat er maar een deel van het vet uit noten wordt opgenomen tijdens de spijsvertering. Noten worden vaak niet volledig gemalen of gekauwd waardoor de structuur van de vezels niet geheel door de darmen gaat. Bepaalde voedingsstoffen zoals vet uit noten raak je dan kwijt via de ontlasting. Uit bepaalde onderzoeken blijkt dat het gaat om het verliest van de hoeveelheid vet van 5% tot meer dan 20%. Hieruit is de concluderen dat lang niet al het vet uit noten wordt opgenomen in het lichaam. Het roosteren van noten heeft effect op de opname van dit voedingsmiddel, het advies is om altijd rauwe noten te eten.


De verbranding van vet en calorieën kunnen worden gestimuleerd door noten

De consumptie van noten zou als resultaat hebben dat je tijdens rust meer calorieën verbrandt. Dit heeft een beter effect dan vet uit zuivelbronnen. Mensen met overgewicht en obesitas zouden dus zeker baat kunnen hebben bij het eten van noten.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square