Kun je te veel vitamines binnenkrijgen?

Iedereen weet dat vitamines essentieel zijn voor de goede gezondheid. Miljoenen mensen wereldwijd nemen dagelijks voldoende vitamines (en mineralen) in. De meeste via voeding, maar er zijn ook mensen die supplementen slikken, voor het geval ze niet genoeg binnenkrijgen. Een tekort aan vitamines leidt tenslotte tot verschillende ziektes en ongemakken. Wat nou als je een overdosis aan vitamines inneemt, het klinkt gevaarlijk, maar is dat het ook? Te veel voedingsstoffen binnenkrijgen blijkt gevaarlijk te zijn. Vitamines kun je onderverdelen in twee soorten: Vet- versus wateroplosbare vitamines. In water oplosbare vitamines worden gemakkelijk uit het lichaam uitgescheiden en worden niet gemakkelijk in weefsels opgeslagen. Er zijn meer in water oplosbare vitamines dan er in vet oplosbare vitamines zijn. Wanneer je praat over in water oplosbare vitamines dan moet je denken aan vitamine C en acht B-vitamines (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12). Omdat in water oplosbare vitamines niet worden opgeslagen maar via de urine worden uitgescheiden (vitamine C is hier een heel goed voorbeeld van), veroorzaken ze minder snel problemen, zelfs als ze in hoge doses worden ingenomen. Dat is maar goed ook want een overmaat aan vitamine C ligt snel op de loer, we plassen de ''overdosis'' simpelweg weer uit. Maar er moet worden opgepast met bepaalde vitamines. Een voorbeeld hiervan is vitamine B6, deze kan bij een overdosis op lang termijn leiden tot zenuwbeschadiging. De lever heeft veel last van een overdosis aan vitamine B3 (niacine). Dit gebeurt bij het innemen van grote hoeveelheden per dag (meer dan 2 gram per dag). Anderzijds zijn daar de in vet oplosbare vitamines. In tegenstelling tot in water oplosbare vitamines, lossen vetoplosbare vitamines niet op in water en worden ze gemakkelijk opgeslagen in de weefsels van je lichaam. Bij in vet oplosbare vitamines moet je denken aan vitamine A, D, E en K. Van deze vitamines kun je meer last krijgen dan de voorgaand besproken vitamines. Een geruststelling is dat het zelden voorkomt dat je te veel A, D of E binnenkrijgt. Het kan echter wel schadelijke gevolgen hebben. Vitamine K is totaal niet gevaarlijk, ook niet bij een overdosis, eet dit dus gerust elke dag.


De risico's van het binnenkrijgen van een overdosis aan vitamines

Het is een feit dat wanneer je vitamines via voeding binnenkrijgt, ze hoogstwaarschijnlijk geen schade aanrichten aan jouw lichaam, zelfs bij een overmaat daarvan. Maar wanneer het in geconcentreerde doses in supplementvorm wordt ingenomen, is het gemakkelijk om te veel in te nemen, en dit kan tot negatieve gezondheidsresultaten leiden. Sommige in water oplosbare vitamines zorgen niet voor schade, net zoals bij vitamine K het geval is. Je moet dan denken aan de vitamines: B1, B2, B5, B7 en B12. Wist je dat je bij een overdosis aan vitamine C te maken kan krijgen met diarree, krampen, misselijkheid en braken? Ook migraine kan dan optreden. Een overdosis aan vitamine B3 kan ervoor zorgen dat je te maken krijgt met een hoge bloeddruk, buikpijn, verminderd gezichtsvermogen en leverschade. Vitamine B6 kan leiden tot neurologische symptomen, huidlaesies, gevoeligheid voor licht, misselijkheid en brandend maagzuur. En dan nu de in vet oplosbare vitamines. Vitamine A kan gevaarlijk zijn, vooral in supplement vorm. Vitamine A veroorzaakt bij een overdosis misselijkheid, verhoogde intracraniële druk, coma en zelfs de dood. Veel mensen nemen tegenwoordig vitamine D supplementen, maar pas daarvoor op. Het komt niet veel voor, maar wanneer je een overdosis neemt, zorgt dit voor gewichtsverlies, verlies van eetlust, een onregelmatige hartslag en eventueel orgaanschade. Vitamine E kan bij een overdosis hiervan de bloedstolling verstoren, bloedingen veroorzaken en leiden tot een beroerte. Zo zie je maar weer dat elke vitamine een andere werking op het lichaam heeft. Een overdosis vind dan ook bijna altijd plaats wanneer er te veel supplementen worden ingenomen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square