Leefstijl en het brein | Het verband

Het brein is het meest belangrijke onderdeel van ons lichaam. Het hart en de darmflora volgen daarna. We moeten zoveel mogelijk facetten inzetten om de hersenen te verbeteren. De hersens gedijen op gezonde voeding, ontspanning, meditatie, sport en het leervermogen. Deze vijf onderdelen bepalen een gezonde leefstijl. Je zou kunnen zeggen dat elke facet evenveel meetelt voor een gezond leven, behalve dan meditatie want dit doen veel mensen niet. Meditatie kan zeker wel meerwaarde bieden omdat dit innerlijke rust bewerkstelligt en is een manier om goed naar je lichaam en geest te luisteren. Voeding speelt een hele grote rol voor de gezondheid van het brein want we noemen voeding niet voor niks de brandstof van je lichaam. Hieronder staan alle facetten van een gezonde leefstijl opgesomd.


Voeding

Voeding komt terecht in de darmflora wat gekoppeld zit aan jouw brein. Je praat dan over het maag-breinkanaal. Een gezonde darmflora is zo intens belangrijk want dit zorgt ervoor dat je rustig bent en minder stress ervaart. Net zoals bij meditatie krijg je bij een gezonde darmflora ook innerlijke rust, wat zeer belangrijk is tegen veroudering. Sommige mensen zeggen zelfs de veroudering te hebben stopgezet door onder andere een gezonde darmflora te hebben. Hier valt natuurlijk over te discussiëren want anders zouden veel meer mensen ouder dan 100 jaar worden. De Hunza's blijken echter wel een super conditie te hebben en zowat allemaal ouder dan 100 jaar te worden. Er blijkt zelfs een Hunza te zijn geweest die de 160 heeft aangetikt. Zij doen dit door middel van hun vastenperiode, ongeraffineerde voeding, veel beweging (in de zon) en meditatie. Meer over de geheimen van de Hunza's lees je hier. Vis is een uitstekend voedingsmiddel voor een gezonder brein, het brein floreert op de omega-3-vetzuren. Noten zijn ook heel goed voor je brein, zoals je hier kunt lezen. Zelf heb ik geschreven over de noot-breinconnectie, erg leuk artikel. Fruit is ook goed voor het brein en in het bijzonder de kleine vruchtjes, zoals druiven, blauwe bessen (absolute knallers), frambozen en bessen. Groenten wat minder goed, maar zeker goed genoeg voor een gezond lichaam. Fruit heeft simpelweg meer vructhensappen war het brein op floreert.

Meditatie en ontspanning

Meditatie doen niet zoveel mensen helaas, maar wel steeds meer tegenwoordig. Dit is de ultieme ontspanning voor het brein. Jouw hersens komen tot rust en je laat alle stress uit jouw lichaam vloeien. Wanneer je een gezond dieet hebt en jouw darmen zijn gezond dan kun je ook gemakkelijker mediteren. Alles draait om het stressniveau in het lichaam. De innerlijke rust vinden is voor mensen met een burnout zeker aan te bevelen. Mijn broer heeft zelf een burnout gehad en heeft veel gehad aan de psycholoog, maar zeker ook aan meditatie. Hij voelde gewoon negatieve energie uit zijn lichaam vloeien. Meditatie kun je ook als sport zien, namelijk sport voor jouw hersens. Je traint de positieve delen uit het brein en deze verwerk je in jouw leven. Meditatie zie ik dan ook zeker als ontspanning want je wordt rustig. Muziek luisteren is een uitstekende manier van ontspannen. Zelf ga ik af en toe op bed liggen en zet ik een muziekje aan, heerlijk. Lachen is echt het perfecte wapen tegen stress, een gespannen lijf en negatieve emoties. Zelf heb ik een blog geschreven over het verband tussen lachen en het metabolisme want als het metabolisme gezond is, ben jij gezond.

Sport

Sport is een mooie activiteit om de breinfunctie te verbeteren. Zelf doe ik aan wandelen, opdrukken en buikspieroefeningen. Deze inspanning zorgt zeker ook voor ontspanning. Krachttraining is zeer goed voor de hersenen want hierbij gaat het groeihormoon omhoog. Hierdoor leef je simpelweg langer. Wandelen is altijd goed en zeker als de zon schijnt. Buiten sporten is altijd het advies. Vitamine D wordt door het lichaam omgezet tot bepaalde verbindingen waar het brein op floreert. Je wordt er simpelweg vrolijker van. Bij sport verlies je veel vocht, maar ook voedingsstoffen. Deze moet je bijvullen en veel mensen hebben dan ook een tekort aan vitamines en mineralen. Vul jouw voorraad bij door hier jouw supplementen voordelig te bestellen.

Leervermogen

Bij leervermogen denk ik meteen aan motivatie want je moet je aanzetten meer te leren. Zelf denk ik dan ook dat veel (oudere) mensen veel te weinig leren. Dit is dan ook een van de oorzaken van dementie. Dementie kent meer oorzaken, maar daar ga ik in deze blog niet op in. Bij deze oorzaak gaat het erom dat bepaalde hersenverbindingen uitsterven omdat ze niet meer getraind worden. Let op: wanneer hersenverbindingen uitsterven kunnen er altijd nieuwe worden aangemaakt die daarvoor in de plaats komen. Wanneer de motivatie goed is dan merk je dat je veel harder aan jouw doelen werkt en het brein hier positief op reageert. Slechts 5% van de wereldbevolking is succesvol en hier moet zeker verandering in komen. Succesvol worden is echt de perfecte manier om betere hersenkwaliteit te krijgen. Wil je geïnspireerd raken door een mooie blog over motivatie, klik dan hier. Meer over succesvol worden en het brein een positieve knal te geven lees je in dit artikel. Hoe is jouw leefstijl?


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square