Mag ik pinda's eten wanneer ik wil afvallen?

Velen van ons weten dat het eten van noten gezond is. Ze passen zelfs vaak in een gezond dieet, ook wanneer je wilt afvallen. Zo helpt de cashewnoot jou bijvoorbeeld gewicht verliezen. Hoe zit dat eigenlijk bij pinda's? Pinda's zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. De natuur maakt deze lekkernijen toch niet voor niks voor ons? In de kroeg vind je ze vaak, de pinda. Dan wordt er ook regelmatig gezegd dat het ongezond is omdat ze zo vet zijn, maar is dit ook zo? Ze zijn een van de meest gewilde peulvruchten ter wereld. Zo eet men het als tussendoortje of als topping voor een dessert. In Aziatische gerechten vind je ze dan ook vaak. Pinda's vind je in verschillende hoedanigheden, zoals geroosterd, rauw, gekookt, gearomatiseerd en gezouten. Ze bevatten veel eiwitten en vet dus daarom is de vraag: helpen ze jou afvallen? En dan nu de waarheid, pinda's kunnen je op verschillende manieren helpen om af te vallen en om op gezond gewicht te blijven. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je bij het eten van pinda's op een gezond gewicht blijft. Daarnaast heeft het een positief verband met het percentage mensen met zwaarlijvigheid. Het is altijd belangrijk om niet-gearomatiseerde pinda's te kiezen. Deze hebben een minimale bewerking ondergaan en bevatten geen toegevoegd zout of andere ingrediënten zoals suiker. Voor extra vezels en antioxidanten, geniet van pinda's met de schil erop. Het is altijd verstandig om de ongepelde pinda te gaan consumeren, hierdoor weet je zeker dat deze zo min mogelijk bewerkt is. Hieronder staan drie redenen waarom je bij het eten van pinda's op gewicht blijft of zelfs gewicht verliest.


Pinda's geven je een vol gevoel

Veel voedingsmiddelen die we eten tegenwoordig bevatten veel eenvoudige koolhydraten. Pinda's daarentegen, bevatten veel gezonde vetten, eiwitten en vezels. Het lichaam heeft hiervoor langer de tijd nodig om deze te verteren. Uit een klein onderzoek onder vijftien mensen bleek dat bij de mensen die pinda's of pindakaas toevoegde aan hun ontbijt zij een voller gevoel en stabielere bloedsuikerspiegels hadden. Wanneer je pinda's eet heb je niet te maken met enkelvoudige koolhydraten, die snel in de bloedbaan worden opgenomen en leiden tot een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, gevolgd door een snelle daling. Hierdoor is de kans groot dat je al snel daarna weer honger hebt. Pinda's hebben de kracht om langzaam verteerd te worden en langer in de maag te blijven. Dit zorgt voor een tevreden en vol gevoel, waardoor je minder snel gaat snacken tussen de maaltijden door. Omdat er op pinda's ook goed gekauwd moet worden, krijgt het lichaam sneller signalen en stop je eerder met eten omdat het signaal dan aangeeft dat je ''vol'' zit en niet te veel gaat eten.


Pinda's zitten boordevol met gezonde vetten

Het mooie aan pinda's, wanneer je praat over de gezondheidsvoordelen, is dat de aanwezige vetten een verband hebben met verminderde ontstekingspercentages, obesitas en chronische aandoeningen, zoals hartaandoeningen en diabetes. De gezonde vetten bestaan uit ​enkelvoudig onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren. Het lichaam en het brein floreren op de verbranding van vet in het lichaam. Vet in noten (ook in pinda's) hebben het vermogen om het opgeslagen vet als energie te gebruiken, wat kan lijden tot gewichtsafname op korte termijn. Bovendien wordt de consumptie van noten geassocieerd met een lager risico op gewichtstoename op de lange termijn.


Pinda's zorgen voor een lagere calorie inname

Net zoals met noten verwerkt het lichaam op een prachtige manier de vetten uit pinda's. Ze bevatten dan wel veel calorieën, maar de absorptie van deze calorieën is minder dan deze bevatten. Wanneer je pinda's gaat eten, zijn jouw tanden niet in staat om ze geheel af te breken tot een formaat dat klein genoeg is voor de spijsvertering. Dit resulteert in een kleinere calorie inname. De rest van de pinda wordt uitgepoept. Het is dan ook zo dat mensen die pinda's (of een product dat pinda's bevat) eten, meer vet in hun ontlasting hebben, wat wijst op een lagere opname van calorieën. Wel moet daarbij worden gezegd dat je pinda's met maten moet eten, maar dat is waarschijnlijk geen verassing want TE is nooit goed. Het is het beste om een tot twee handjes pinda's aan te houden, omdat je ze gemakkelijk te veel eet.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square