Magnesium | Een voedingsstof die we allemaal nodig hebben

Er zijn veel gezonde voedingsstoffen op deze planeet en daar is magnesium er een van. Magnesium vinden we o.a. in amandelen, spinazie, cashewnoten, pinda's, sojamelk, bonen, pindakaas, volkorenbrood, aardappelen, bruine rijst, magere yoghurt, verrijkte ontbijtgranen, havermout en bananen. Magnesium is een belangrijk mineraal dat een rol speelt bij meer dan 300 enzymreacties in het menselijk lichaam. De vele functies zijn onder meer het helpen bij de spier- en zenuwfunctie, het reguleren van de bloeddruk en het ondersteunen van het immuunsysteem. Veel mensen krijgen niet genoeg magnesium binnen waardoor steeds meer mensen kiezen voor een supplement. Deze kun jij ook gaan innemen en is hier te bestellen. Een magnesiumtekort kan volgens artsen leiden tot gezondheidscomplicaties. Amandelen, spinazie en cashewnoten zijn enkele van de voedingsmiddelen met het hoogste magnesiumgehalte. Een arts beveelt vaak om supplementen in te nemen om toch aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan magnesium te komen. Hieronder lees je waar magnesium allemaal goed voor is.


De gezondheidsvoordelen van magnesium

Er zijn zeven essentiële macromineralen, waar magnesium ook toe behoort. Deze macromineralen zijn mineralen die mensen in relatief grote hoeveelheden moeten consumeren. Ijzer en zink zijn net zo belangrijk, alhoewel we deze in mindere maten nodig hebben dan magnesium. Voor veel lichaamsfuncties is magnesium vitaal. Wanneer jij voldoende magnesium tot je neemt dan zorg je ervoor zat je chronische ziektes buiten de deur houdt. Je moet hierbij denken aan de ziekte van Alzheimer, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en migraine.


Magnesium is goed voor de botten

Voor botvorming is magnesium vereist, dit geldt ook voor calcium. Wanneer je veel magnesium consumeert heb je eerder een hoge botdichtheid dan wanneer je dat niet doet. Daarnaast heb je bij een voldoende magnesiumconsumptie minder kans op osteoporose. Magnesium verbetert de gezondheid van de botten, dat is statistisch vastgesteld. Het helpt namelijk bij het reguleren van de calcium- en vitamine D-spiegel.

Magnesium strijdt tegen diabetes

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je voldoende magnesium binnenkrijgt je dan een verminderd risico hebt op diabetes type 2. Dit is gemakkelijk te verklaren omdat magnesium invloed heeft op het glucoseregulatie en het insulinemetabolisme. Veel mensen met diabetes blijken dan ook een laag magnesiumgehalte in hun lichaam te hebben. Een magnesiumtekort kan de insulineresistentie verergeren, een aandoening die zich vaak ontwikkelt vóór diabetes type 2. Aan de andere kant kan insulineresistentie lage magnesiumspiegels veroorzaken. Wanneer je veel magnesium tot je neemt verbeter je daarmee ook je insulinegevoeligheid.


Magnesium is goed voor de cardiovasculaire gezondheid

Het lichaam heeft magnesium nodig om de spieren, inclusief het hart, gezond te houden. Onderzoek heeft uitgewezen dat magnesium een ​​belangrijke rol speelt bij de gezondheid van het hart. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die de gezondheid van het hart verbeteren. Meer hierover lees je in deze blog. Daar komt bij dat een magnesiumtekort kan leiden tot cardiovasculaire problemen. Mensen die kort na een hartaanval magnesium krijgen, hebben een lagere kans op overlijden. Ook kan magnesium zorgen voor een verminderde kans op een beroerte. Daarnaast zou het een preventie werking hebben op hart- en vaatziektes.


Magnesium strijdt tegen migraine

Hoofdpijn, oftewel migraine, kan worden tegengegaan door magnesium. Magnesiumtherapie kan dus hoofdpijn helpen voorkomen of verlichten. De neurotransmitters kunnen worden beïnvloed door het magnesiumgehalte.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square