Magnesium tekort? Hierbij wat tips

Er zijn meerdere essentiële aspecten voor een goede gezondheid, waaronder de magnesiumspiegel. Magnesium is nodig voor meer dan duizend enzymatische reacties in het lichaam. Het is nodig voor DNA-replicatie en DNA-herstel, het beheersen van ontstekingen en voor celproliferatie. Daarnaast is het cruciaal voor ontgifting en vitamine D-synthese. Veel mensen, te veel mensen eigenlijk, hebben een tekort aan magnesium. Zij consumeren dan minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit concluderen steeds meer voedingsexperts in voedingsonderzoeken. Een magnesiumtekort verhoogt de permeabiliteit van de celmembraan waardoor virussen, schimmels en zware metalen zoals aluminium, kwik, lood en cadmium de cellen kunnen binnendringen, wat mogelijk carcinogenese (vorming van kanker) kan veroorzaken. Een magnesiumtekort leidt tot een toename van de vorming van vrije radicalen. Zoals je kan concluderen uit bovenstaande tekst is een goed niveau van magnesium dus heel bepalend voor een goede gezondheid.


Hoe je jouw magnesiumgehalte het beste kunt verhogen

Een van de beste manieren om het magnesiumgehalte te verhogen, is door de hele dag door magnesiumrijk voedsel te consumeren, aangezien het lichaam profiteert van een constante toevoer. Voedingsmiddelen met het hoogste magnesiumgehalte zijn groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, boerenkool, paksoi, broccoli, snijbiet en andere (het centrale atoom van chlorofyl is magnesium). Andere voedingsmiddelen met een hoog magnesiumgehalte zijn noten, zaden, vis, bonen, avocado's, vijgen, bananen, yoghurt, kaas, melk en cacao (zoals in pure chocolade). In bovenstaande afbeelding vind je voedingsmiddelen met een hoog aandeel aan magnesium. Waar je ook voor kunt kiezen is een supplement, dit omdat de gewassen tegenwoordig veel minder essentiële voedingsstoffen bevatten en je er dus meer van zou moeten eten. De symptomen van een magnesiumtekort zijn: constipatie, hoge bloeddruk, depressie, angst, slapeloosheid, spiervermoeidheid, weinig energie, pijn en zelfs kanker. Als het toevoegen van meer magnesiumrijk voedsel of een supplement de symptomen helpt verlichten, was/is waarschijnlijk een tekort aanwezig.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square