Omega-3-vetzuren uit vis kunnen je helpen gezonder oud te worden

Gezond oud worden willen we allemaal en wat vele van ons weten is dat het nuttigen van vis een positief effect op de stofwisseling en het brein kan hebben. Maar er is meer! Volgens de laatste berichten kan omega-3 uit vis dan ook de kans vergroten om gezond oud(er) te worden. Hoewel mensen in onze samenleving langer leven, baart de manier waarop ze ouder worden zorgen. Omega-3-vetzuren zijn een gezond vet en het is aangetoond dat het de hersenen, het hart en het cardiovasculaire systeem beschermt. Hoewel de studies die gedaan zijn geen oorzakelijk verband bewijst, is het verband tussen onze voeding en onze gezondheid op lange termijn belangrijk. Volgens het voedingscentrum is vis een onderdeel van gezonde voeding. Ze zeggen dat vis goed is voor je hart en bloedvaten. Zij adviseren dan ook om eens per week vis te nuttigen. Dat lijkt nogal weinig gezien het feit dat omega-3 erg gezond is. Sommige volksstammen in de wereld eten elke dag vis en zij varen hier wel bij. Wel vangen zij zelf hun vis en wordt er dus niet mee gerommeld.

De gezondheidsvoordelen

Schaal- en schelpdieren zitten boordevol vitamine b12, vitamine b6, fosfor, jodium en seleen. Daarnaast bevat het essentiële eiwitten en vetten. Vette vis bevat daarbij nog vitamine D, B2 en A. Daarnaast is vis werkzaam tegen hart- en vaatziekten (het verkleint het risico op het krijgen ervan). Visvetzuren zijn juist zo gezond en dan met name omega 3. Wat heel mooi is om te weten is dat bij het regelmatig eten van vis de kans op vroegtijdig overlijden met 15% wordt verkleind. Hierbij gaat het om het overlijden aan bepaalde hartziekten. Dit aldus het voedingscentrum. Voedsel is de brandstof voor ons lichaam en de keuzes die we maken kunnen onze algehele gezondheid drastisch beïnvloeden. Naast cardiovasculaire gezondheid is aangetoond dat omega-3-vetzuren angst en depressie verminderen, ontstekingen bestrijden en zelfs bepaalde kankers helpen voorkomen. Bij het eten van vis verhoogt men het vermogen om ontstekingen te verminderen en de bloeddruk te reguleren. Beide belangrijk in het tegengaan van een chronische ziekte. Zeer gezonde vis is zalm, sardines, ansjovis en schaaldieren. Het advies is dan ook om minstens eens per week vis te nuttigen, smakelijk!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square