Tarwemeel, een goede brandstof van je lichaam?

Is brood eten gezond? Brood eten we zowat allemaal, in alle vormen en maten, maar is tarwemeel wel zo goed voor je? Op deze pagina heb ik al wat geschreven over de geraffineerde vorm van brood, is het een stille moordenaar? Er is veel veranderd in de productie van brood de laatste tijd. Het beste is het natuurlijk om zelf brood te maken met volkoren tarwemeel, net zoals de gezondste bevolkingsgroep ter wereld, de Hunza's doen. Met brood zijn we allemaal opgegroeid en dat gaat al ver terug in de tijd. Het maken van brood staat hoog in de lijst met beste prestaties ooit voor de mensheid. Het zou zelfs de grootste innovaties ooit kunnen evenaren, laat staan ​​overtreffen. Helaas is het een feit dat typisch brood gemaakt met tarwemeel tegenwoordig niet meer hetzelfde is als het ooit was. In het verleden was brood een van de meest basale vormen van complete voeding, gemakkelijk verkrijgbaar en betaalbaar voor praktisch iedereen. Het commerciële brood van vandaag is daarentegen teruggebracht tot goedkope junkfood. Een luchtig brood met smakelijke (maar lege) calorieën en koolhydraten dat veel mensen nu vermijden om gezondheidsredenen. Dan rest nu de vraag: wat is er veranderd in de tussentijd? Bij het maken van brood wordt door het malen en verfijnen van granen het nutriëntengehalte vernietigd. Daarbij wordt tarwemeel dat gebruikt wordt bij o.a. de supermarkten zwaar bewerkt en verfijnd. Dit resulteert in een product dat grotendeels of volledig ontdaan is van zijn voedingsstoffen. En dan wekken ze nog steeds de illusie dat het je voedt in plaats van vult. Na alles wat het heeft doorgemaakt verrijken fabrikanten het met synthetische vitamines en mineralen die niets goeds doen voor het lichaam. In een studie die in 1971 in het American Journal of Clinical Nutrition werd gepubliceerd, kwam naar voren dat het maalproces alleen al de eerste 24 uur na extractie bijna de helft van de voedingsstoffen die van nature in een volkorenbes zitten vernietigt. Na 72 uur zijn bijna alle voedingsstoffen verloren gegaan, inclusief de meeste B-vitamines, vitamine E en vezels die aanwezig zijn in de zemelen en kiemen van tarwekorrels. Bijna alles in de volkoren tarwe gaat verloren, erg spijtig om te horen want we eten het massaal. Daarom is het verstandig voedinssupplementen in te nemen naast het eten van brood. Deze kun je hier bestellen. Tarwe krijgt te maken met iets wat een mens ook kan doormaken namelijk schadelijke oxidatieve stress. Al het malen en verfijnen verandert wat anders een voedzame tarwekorrel zou zijn in niks minder dan leeg tarwezetmeel, een vorm van eenvoudige suiker die het lichaam uiteindelijk opslaat als vet.


De zogenaamde ''voedingsstoffen" in tarwemeel zijn giftig voor het lichaam

Zoals ik hierboven al heb aangegeven, wordt hedendaagse tarwe ''verrijkt'' met voedingsstoffen. Wordt het hier beter van dan? Ze moeten wel, zou je zeggen, want alle goede stoffen in brood zijn verloren gegaan bij de productie ervan. Blijkbaar zijn de zogenaamde ''vitamines'' die aan geraffineerd meel worden toegevoegd niet goed voor de mens en het kan het lichaam niet gebruiken. Gereduceerd ijzer is bijvoorbeeld niet eens biologisch beschikbaar omdat het in metaalvorm is, waarvan het lichaam niet weet hoe het op de juiste manier moet metaboliseren. Dit geldt ook voor foliumzuur, zij gebruiken een synthetische vorm van vitamine B9, wat het lichaam nog moeilijker kan metaboliseren. Dus wat we hebben met geraffineerd, verrijkt meel is in wezen een verkapte vorm van eenvoudige suiker doorspekt met synthetische vitamines en mineralen die, in alle opzichten, volledig giftig is voor het lichaam. Gezien hoe zwaarlijvigheid, hartaandoeningen en vele andere chronische gezondheidsproblemen begonnen te stijgen nadat geraffineerd meel de mainstream bereikte, is het niet meer dan logisch dat dit veel voorkomende voedseladditief een van de belangrijkste bijdragers is aan de voortdurende neerwaartse spiraal van de volksgezondheid.

Tarwemeel blijkt dus een absolute no-go te zijn voor het behoud van een geweldige gezondheid. In ieder geval de zeer verfijnde, "versterkte" soort. Het is een trend dat je veel hoort dat granen en koolhydraten bijdragen aan gewichtstoename en ziekte. Dit omdat ze afkomstig zijn van voedsel dat suiker en geraffineerd meel bevat. Dit zijn de slechte koolhydraten en moeten worden vermeden. Goede koolhydraten vind je in ongeraffineerde bronnen zoals groente en fruit, deze zijn gunstig voor de energieproductie en de eiwitstofwisseling. De beste tip die ik kan meegeven is door voedsel te consumeren dat zich zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke staat bevindt en wat zo vers mogelijk is. Het is het beste om biologische volle granen te eten, dit omdat conventionele tarwe vaak besmet is met pesticiden.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square