Top 15 gezondste groenten

Groenten eten en vasten

Bij een gezonde levensstijl hoort dagelijks voldoende groenten eten. Voeding acteert immers op zowel het lichaam als het brein. Dat je voldoende groenten moet eten hoef je niemand te vertellen, maar doen wij dit ook met z'n allen? De reden waarom jij dagelijks groenten moet eten lees je in deze blog. Vasten is daarnaast ook een goede remedie om gezonder te worden. Zo kun je ervoor kiezen eens in de zoveel tijd een dag niet te eten, ook geen groenten dus. Mijn ervaring en de voordelen van een dag niet eten lees je hier. Veel mensen houden dit niet vol en kiezen daarom voor periodiek vasten en slaan daarbij het ontbijt als het ware over. Andere mensen eten drie tot zes keer per dag omdat zij denken dat dit de stofwisseling in gang houdt. Is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag? Zelf denk ik van niet, maar dit verschilt per persoon.


Groenten eten en supplementen

Dan nu terug naar de meest gezonde groenten die er op deze wereld bestaan. De gezondste soorten groenten alsook de andere soorten gezonde voeding bevatten vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Denk jij niet te komen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamines en mineralen, overweeg dan een supplement. Deze kun je hier voordelig bestellen. Bepaalde groentesoorten vallen echter op omdat ze uitblinken in bepaalde voedingsstoffen die ze bevatten. Deze groentesoorten bevatten meer gezondheidsvoordelen dan andere. Het advies is om elke dag minstens vijf porties groenten te eten om de kans op bepaalde ziektes te verkleinen. Je praat dan over aandoeningen aan het hart en kanker. Een andere tip is om je aan het zogeheten regenboogdieet te houden zodat je afwisselt in kleuren van groenten en fruit. Hieronder lees je de top 15 meest gezonde groentesoorten die er zijn.


Top 15 gezondste groenten

Spinazie

Spinazie is absoluut mijn favoriet want ik eet het bijna elke dag. Popeye kan dit ook beamen zoals je wellicht wel weet. Groene groenten zijn extra gezond en spinazie behoort tot deze familie. Je vindt in spinazie dan ook veel voedingsstoffen zoals vitamines, calcium, ijzer en antioxidanten. Eet jij geen vlees of zuivel dan is spinazie heel erg geschikt, het beschikt tenslotte over calcium en ijzer (voor gezond bloed en een gezond energieniveau). Spinazie heeft maar weinig calorieën en biedt 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine K. Daarnaast heeft het naast de genoemde voedingsstoffen ook veel van de volgende voedingsstoffen in zich: vitamine A, vitamine C, magnesium (voor de spier- en zenuwfunctie) en foliumzuur. De bloeddruk kan worden verlaagd door het eten van spinazieblaadjes, wat ten goede komt van de hartgezondheid.


Boerenkool

Over alle ins en outs van boerenkool heb ik al eens geschreven in deze blog en dat doe ik niet voor niks. Boerenkool blijkt namelijk een ware gezondheidsknaller te zijn. Boerenkool scoort laag in calorieën en bevat veel vitamine A, vitamine C en vitamine K. Een te hoog cholesterolgehalte kan worden verlaagd door het eten van boerenkool. Zo is uit onderzoek gebleken dat deze groente het slechte cholesterol verlaagt en het goede cholesterol verhoogt. Ook de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel hebben baat bij boerenkool.


Broccoli

Broccoli is zeker het groene gezondheidsmonster. Deze groente zit in dezelfde familie als bloemkool en boerenkool. Je praat dan over kruisbloemige groenten. Ook broccoli bevat relatief weinig calorieën, voldoet aan de volledige aanbevolen hoeveelheid van vitamine K en bevat twee keer zoveel van de hoeveelheid vitamine C die je dagelijks moet binnenkrijgen. Het blijkt zo te zijn dat twee chemicaliën genaamd indolen en isothiocyanaten de ontwikkeling van blaas-, borst-, lever- en maagkanker kunnen remmen. Deze chemicaliën vind je in kruisbloemige groenten. Deze verbindingen gaan DNA-schade tegen en strijden tegen kankerverwekkende stoffen. Daarnaast werken ze ontstekingsremmend.


Erwten

Erwten bevatten veel zetmeel, eiwitten en vezels. Daarnaast beschikken ze over vitamine A, vitamine C, vitamine K en wat B-vitamines. Ben jij vegetariër of veganist dan zijn erwten een goede optie vanwege het hoge aandeel aan plantaardige eiwitten. De vezels uit erwten zijn verantwoordelijk voor een goede balans van de darmbacteriën, een regelmatige stoelgang en een gezonde spijsvertering. Erwten blijken positieve effecten te hebben tegen oxidatieve stress en kanker, dit vanwege de aanwezigheid van bepaalde plantaardige stoffen, genaamd saponinen.


Zoete aardappelen

Deze zoete versie van de aardappel valt onder de wortelgroenten. De zoete aardappel levert minder calorieën dan de gewone aardappel. Als je bang bent voor een tekort aan vitamine A dan ben je bij de zoete aardappel aan het juiste adres. Daarnaast bevat het vitamine C, vitamine B6, kalium en bètacaroteen. De laatste voedingsstof is verantwoordelijk voor een verbeterde ooggezondheid en als strijdbijl tegen kanker. Mensen met diabetes kunnen zoete aardappelen gewoon eten omdat ze een lage glycemische index hebben en veel vezels bevatten.


Bieten

Zelf houd ik totaal niet van deze groente, maar deze blijkt flink ontgiftend te werken. Bieten bevatten weinig calorieën en zijn een bron van foliumzuur en kalium. De hartgezondheid floreert op de inname van bieten. Dit komt door de nitraten die de gezondheid van het hart bevorderen. De bloeddruk verlagen doe je door het drinken van bietensap, aldus een studie uit 2012. Mensen met diabetes kunnen baat hebben bij de consumptie van bieten. Ze bevatten namelijk alfa-liponzuur, een antioxidant dat zenuwproblemen, genaamd diabetische neuropathie tegengaat.


Wortels

Wortelen zijn niet alleen voor een konijn want voor de mens kunnen ze ook veel betekenen. Het bevat maar liefst tenminste 400% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine A, wat in dit geval ook wel bètacaroteen genoemd wordt. Deze vitamine is goed voor de ogen en vermindert de kans op oogproblemen. Wortelen vechten ook tegen kankercellen en uit tien verschillende artikelen is gebleken dat de kankerbestrijdende eigenschappen betrekking hebben op een verminderd risico van borstkanker.

Gefermenteerde groenten

Fermentatie van producten kan heel erg gezond voor je zijn en dan gefermenteerde groenten in het bijzonder. Deze groentesoorten bevatten probiotica, maar ook de voedingsstoffen die van nature aanwezig zijn. Probiotica zijn gezonde bacteriën die veel goeds betekenen voor het lichaam. Ze zijn goed voor de darmflora. De symptomen van het prikkelbare darmsyndroom kunnen worden verlicht door deze bacteriën. Voorbeelden van gefermenteerde groenten zijn zuurkool, komkommers (zoals augurken), wortels en bloemkool.


Tomaten

Je ziet steeds vaker dat kinderen snoeptomaatjes krijgen als tussendoortje en dat is een mooi gegeven.

Tomaten zijn in wezen vruchten, maar de meeste mensen zien dit meer als een groentesoort. Ze bevatten maar weinig calorieën en daarnaast vitamine C en kalium. Daarnaast bevat het antioxidanten waarvan lycopeen de meest bekende en krachtige is. Deze stof vecht samen met bètacaroteen tegen bepaalde kankersoorten zoals prostaatkanker. Het gezichtsvermogen kan worden beschermd door luteïne en zeaxanthine, twee andere antioxidanten in tomaten. Eet jij regelmatig tomaten dan heb je een kwart minder kans om leeftijdsgebonden maculageneratie te ontwikkelen. Dit is logisch gezien de krachtige voordelen voor het oog.


Knoflook

Knoflook is niet alleen scherp van smaak, maar biedt ook scherpe gezondheidsvoordelen! Wie gebruikt knoflook nou niet tijdens het koken? Het bevat niet veel calorieën, vitamines en mineralen, maar is wel een natuurlijk antibioticum. Knoflook bevat veel voordelen voor de gezondheid en dat komt met name door de voedingsstof allium. Lees meer over knoflook in deze blog.


Uien

Uien zijn ideaal om mee te bakken. Ze bevatten maar weinig calorieën en beschikken daarnaast over vitamine C, vitamine B6 en mangaan. Uien en andere alliumgroenten, waaronder knoflook, bevatten zwavelverbindingen. Deze staan bekend om hun beschermede werking voor ziektes zoals kanker.


Alfalfaspruiten

Zelf ben ik niet zo bekend bij deze spruitsoort en lust dan ook geen spruiten. Je vindt in alfalfaspruiten zeer weinig calorieën, maar wel veel vitamine K. De bitterheid van de alfalfaspruiten komt van de verbindingen saponinen die verantwoordelijk zijn voor veel gezondheidsvoordelen. Ook bevatten ze flavonoïden welke acteren als een antioxidant en ontstekingsremmende effecten hebben. Problemen van artritis en nierproblemen kunnen worden verlicht door het eten van alfalfaspruiten. Alfalfaspruiten hebben sterke antioxidanten waarvan uit onderzoek is aangetoond dat ze strijden tegen kanker en hartaandoeningen.


Paprika

Paprika's vind je in verschillende vormen en kleuren. Zo heb je de zoete paprika en de gewone paprika. Ze zijn rood, oranje of geel. Ze leveren weinig calorieën en daarnaast vitamine C, vitamine B6, foliumzuur en bètacaroteen. Ook bevatten ze krachtige stoffen zoals ascorbinezuur, carotenoïden en flavonoïden, zoals quercetine en kaempferol. Bovenal smaken ze heerlijk en zijn ook nog eens heel erg gezond.


Bloemkool

Bloemkool is een mooie, witte groente die goed past in het regenboogdieet. Er zijn maar weinig calorieën te vinden in deze groente en deze bevat veel vitamine C, vitamine K en vezels. De vezels uit bloemkool zijn goed voor het hart en de darmen. Vitamine K is goed voor de botten en vitamine C verbetert de weerstand. Bloemkool hoort thuis in de kruisbloemige groenten en bevat een belangrijke antioxidant genaamd indole-3-carbinol. Bij onderzoeken onder dieren zou dit kankerwerende effecten hebben. Ook sulforafaan uit bloemkool zou vechten tegen kanker.


Zeewier

Dit is denk ik de minst populaire groente in deze lijst, maar zeker niet ongezond. Het is eigenlijk een zeer voedzame plant. Voorbeelden van zeewier zijn: kelp, zeesla, spirulina en wakame. Het unieke van zeewier is dat ze de omega-3 vetzuren docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur bevatten. Dit zijn essentiële stoffen die je uit voeding moet halen. In vlees en zuivel komen ze ook voor. De schildklierfunctie heeft baat bij de inname van zeewier, dit omdat het jodium bevat. Cellulaire schade wordt tegengegaan door de antioxidanten uit zeewier. Je vindt in de meeste soorten zeewier ook chlorofyl waardoor ze ontstekingsremmende eigenschappen hebben. In sommige zeewiersoorten vind je ook vitamine E.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square