Top 6 meest gezonde noten ter wereld

Dat noten passen in een gezond en gevarieerd dieet weten velen van ons. Tenzij je een notenallergie hebt, zijn noten ideaal voor de verbetering van de gezondheid. De vraag is echter: welke noten zijn het gezondst? Bij noten denken we vaak direct aan het hoge gehalte aan gezonde vetten. Ook eiwitten spelen een rol bij noten want deze vind je net zoals in andere plantaardige voeding ook in grote getalen in deze vegetarische voeding. Daarnaast bevatten noten ook voedingsvezels en andere belangrijke voedingsstoffen. Elke type noot kent zijn specifieke gezondheidsvoordelen omdat de voedingswaarde verschilt. De kans op bepaalde chronische ziektes kan worden verkleind door de inname van noten omdat deze ontstekingen tegen kunnen gaan. Voordelig noten bestellen kun je op deze website. De top 6 gezondste noten ter wereld is samengesteld op basis van de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen die deze noten kennen voor de mens. Hieronder lees je per paragraaf waar elke noot goed voor is.


Pinda's

Het zal je misschien verrassen dat deze noten in de top 6 staan, maar pinda's worden eigenlijk heel erg ondergewaardeerd. Dit komt wellicht doordat men pinda's vaak roostert en zout er op doet. Dit gaat natuurlijk ten koste van de voedingswaarde, maar als je de pinda zo uit de schil eet dan is deze zeer voedzaam. Het zijn tevens goedkope noten. Voor een boost aan eiwitten moet je bij pinda's zijn. De meeste mensen zien pinda's als noten, maar het zijn eigenlijk peulvruchten. Pinda's bevatten vel gunstige stoffen zoals polyfenolen, antioxidanten, flavonoïden en aminozuren. Het is aangetoond dat deze stoffen de gezondheid ten goede komen. Naast de kleine hoeveelheid verzadigde vetten bevatten pinda's enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren. Pinda's bieden ook mineralen, zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium.


Amandelen

De laatste jaren stijgt de populariteit van amandelen. Je ziet ze dan ook overal in de supermarkt en in gezondheidswinkels. Ze bevatten veel voedingsstoffen, maar minder eiwitten dan pinda's. Laat de ships en andere ongezonde snacks maar staan want amandelen zijn een perfecte snack voor tussendoor of 's avonds voor de tv. Natuurlijk zijn de gezonde vetten uit amandelen belangrijk en dan praat je over enkelvoudig onverzadigde vetten. Daarnaast bevatten amandelen ook calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium en vitamine E.


Pistachenoten

Pistachenoten zijn zeker mijn favorite, helemaal omdat je moeite moet doen om de noot op te kunnen eten. Ze bevatten dan ook veel voedingsstoffen, antioxidanten, gezonde vetzuren en eiwitten. Het zal je niet verrassen dat de pistachenoot afkomstig is van de pistacheboom en het is eigenlijk een zaadje. Uit onderzoek blijkt dat pistachenoten goed zijn voor de bloeddruk en het hart. Zo zou je bij regelmatige consumptie van pistachenoten de kans op hartgerelateerde gezondheidsproblemen kunnen verkleinen. Het aandeel aan mineralen is in piscachenoten kleiner dan in de meeste noten, maar kalium is in grote getalen aanwezig. Daarnaast vind je in pistachenoten ook calcium, ijzer, magnesium en fosfor.

Cashewnoten

Op de vraag of cashewnoten gezond zijn heb ik hier antwoord gegeven. Het antwoord lijkt me duidelijk want anders stonden deze noten niet in de top 6. De kracht van cashewnoten zit het hem in de enkelvoudig onverzadigde vetten. Je kunt ze aan veel gerechten toevoegen of gewoon als tussendoortje eten. Natuurlijk bevatten cashewnoten ook mineralen en wel deze: calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium.


Walnoten

De veelbelovende gezondheidsvoordelen van walnoten zijn hier te lezen. Qua calorieën scoren walnoten hoger dan vele andere noten. Het koolhydraatgehalte is echter lager dan vele nootsoorten. Uiteraard zorgen de vetten voor dit verhoogde caloriegehalte. Daarnaast bevatten ze ook andere gezonde stoffen en eiwitten. Natuurlijk vind je ook mineralen in walnoten, zoals: calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium. Wat je ook vindt in walnoten zijn flavonoïden en fenolzuur.


Hazelnoten

Uiteraard kunnen deze noten niet ontbreken in deze lijst. Ze komen dan ook vaak voor in chocolade. Ze zijn dan ook voor velen van ons favorite als snack. Qua eiwitgehalte scoren hazelnoten lager dan veel andere noten, maar bieden wel veel belangrijke gezondheidsvoordelen. Qua vetten hebben hazelnoten de volgende soorten in zich: enkelvoudig onverzadigde vetten, enkele meervoudig onverzadigde en verzadigde vetten. Net zoals in alle noten in deze lijst bevatten hazelnoten ook mineralen. Deze mineralen zijn: calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square