Top 6 voedingsmiddelen die ontstekingen veroorzaken

Zowat alle (chronische) ziektes beginnen bij een ontsteking. Deze ontsteking veroorzaakt in de loop van de tijd (bijvoorbeeld zeven jaar) voor een ongemak of ziekte. Echter kan een ontsteking ook goed zijn, dit verschilt per situatie. Het is eigenlijk een manier van het lichaam om zichzelf te beschermen en verdedigen wanneer je ziek of gewond bent. Het stimuleert daarnaast genezing. Wanneer een ontsteking echter langer aanhoudt dan heb je een verhoogd risico op bijvoorbeeld diabetes, obesitas en hartaandoeningen. De brandstof van je lichaam (de voeding) beïnvloedt de ontsteking in het lichaam aanzienlijk. Het is dus goed om te weten welke voedingsmiddelen ontstekingen in het lichaam veroorzaken. Je kunt wel raden welke voedingsmiddelen bijvoorbeeld geen ontsteking veroorzaken, hierbij denk je uiteraard aan groenten en fruit. Kom jij niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit, overweeg dan een supplement. Deze kun je hier bestellen. Hieronder lees je de zes ''voedingscategorieën'' die ontstekingen veroorzaken.


Suiker en fructose-glucosestroop

Een tijdje geleden heb ik al eens geschreven over het feit of suiker wel of niet gif is voor de mens. Over suiker is veel discussie de laatste tijd in de media. Een beetje suiker zal natuurlijk wel geen kwaad kunnen, maar helaas vinden we suiker en alle varianten daarvan in veel voedingsmiddelen. In het westerse dieet vind je dan ook vaak glucosestroop en tafelsuiker. Toegevoegde suikers zijn schadelijk voor de mens want ze kunnen ontstekingen bevorderen en leiden tot ziektes. Bij een muizenstudie die ze op een sucrose dieet zette, ontwikkelde de muizen borstkanker, wat als gevolg dat het naar hun longen verspreidde, deels als gevolg van de ontstekingsreactie op de suiker. Het blijkt dat wanneer je frisdrank (met suiker) drinkt, er dan sprake is van verhoogde niveaus van urinezuur in het lichaam, wat ontstekingen en insulineresistentie stimuleert. Hoewel de kleine hoeveelheden fructose in fruit en groenten prima zijn, is het een slecht idee om grote hoeveelheden toegevoegde suikers te consumeren. Veel fructose eten is in verband gebracht met obesitas, insulineresistentie, diabetes, leververvetting, kanker en chronische nierziekte. Wil jij je suikerinname wat minderen? Probeer dan wat vaker af te blijven van snoep, chocolade, frisdrank, cakes, koekjes, donuts, zoete deegwaren en bepaalde granen.


Transvetten

Iedereen weet dat (kunstmatige) transvetten slecht voor je zijn. Studenten Voeding en Diëtiek leren dat kokosolie hier ook onder valt, dit is zeker een misvatting. Kokosolie is heel gezond, meer hierover lees je op mijn website in bijvoorbeeld deze blog. Transvetten zijn door de mens gemaakt en niet natuurlijk. We gaan allemaal weleens naar de friettent, maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat deze ''voeding'' ontstekingen in het lichaam veroorzaakt? Het is echter wel verwarrend wat er allemaal onder transvet valt, zo staat er op ingrediëntenlabels waar transvet in zit dat het bestaat uit gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën. Margarines bevatten vaak ook transvetten en worden aan voedingsmiddelen toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen. Wat je ook onder transvet verstaat is vet uit vlees en zuivel. Dit zijn natuurlijke transvetten en kunnen gezond zijn. Het zijn juist de kunstmatige transvetten die schadelijk zijn en het ziekterisico verhogen. Transvetten kunnen de bloedvaten aantasten wat kan leiden tot hartaandoeningen. Ook verlaagt transvet het goede cholesterol. In een onderzoek onder vrouwen met overgewicht leiden de inname van gehydrogeneerde sojaolie tot meer ontstekingen dan wanneer zij palm- en zonnebloemolie consumeerden. Weet jij niet wat je moet mijden om ontstekingen tegen te gaan? Hierbij een lijstje: frites en ander gefrituurd fastfood, sommige soorten magnetronpopcorn, bepaalde margarines en plantaardig bakvet, verpakte cakes en koekjes, sommige gebakjes en alle bewerkte voedingsmiddelen waarbij gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie op het etiket staat.

Plantaardige en zaadoliën

De consumptie van plantaardige oliën is in de twintigste eeuw flink gestegen. Sommige wetenschappers zijn van mening dat bepaalde plantaardige oliën, zoals sojaolie, ontstekingen bevorderen vanwege hun zeer hoge gehalte aan omega-6-vetzuren. Van dit soort vet krijgen we met z'n alle veel te veel binnen en een overmaat schaadt. Door meer omega-3-vetzuren te eten komt het beter in balans, wat zeker het advies van experts is. Zo zou omega-3-vetzuren uit vis je helpen gezonder oud te worden. Uit een onderzoek onder ratten kreeg de ene groep een grote meerderheid van omega-6-vetzuren en de andere groep een gezond dieet. Het bleek dat de eerste groep hogere ontstekingsniveau's hadden. Plantaardige en zaadoliën worden gebruikt als bakolie en zijn een belangrijk ingrediënt in veel bewerkte voedingsmiddelen.


Geraffineerde koolhydraten

Er zijn nogal wat mensen die tegenwoordig zoveel mogelijk van koolhydraten af willen blijven. Ze maken niet enkel en alleen dik, maar ook ziek. Gelukkig zijn niet alle koolhydraten slecht. Zolang de koolhydraten maar genoeg vezels bevatten en onbewerkt zijn, zijn ze goed voor je. Een goed voorbeeld hiervan is de wortel of een lekker stukje fruit. Geraffineerde koolhydraten zijn goed onderzocht en zouden ontstekingen in het lichaam kunnen veroorzaken. Dit omdat de vezels eruit gehaald zijn, wat ten koste gaat van een gezonde bloedsuikerspiegel en de gunstige darmbacteriën. Het eten van geraffineerde koolhydraten heeft als gevolg dat er een groei van inflammatoire darmbacteriën in het lichaam terechtkomt, wat het risico op obesitas en inflammatoire darmaandoeningen kunnen verhogen. Wanneer je witbrood eet dan is de kans groot dat je hogere bloedsuikerspiegels hebt en dat ontstekingen eerder op de loer liggen. Je vindt geraffineerde koolhydraten in: brood, pasta, gebak, sommige granen, koekjes, cakes, suikerhoudende frisdranken en alle bewerkte voedingsmiddelen die toegevoegde suiker of bloem bevatten.


Overmatig alcohol

Velen van ons drinken wel eens een biertje of wijntje, maar is dit verstandig? Zolang je dit met mate doet zal er geen ontsteking in het lichaam plaatsvinden. Matige alcoholconsumptie levert zelfs enkele gezondheidsvoordelen op! Het blijkt dat hoe meer alcohol je nuttigt hoe hoger de ontstekingsmarkers in het lichaam zijn. Wanneer je een zware drinker bent dan zou je problemen kunnen krijgen met bacteriële gifstoffen die uit de dikke darm en in het lichaam terechtkomen. Dit noemt men de lekkende darm, wat zeer ernstig kan zijn. Dit kan een grote ontsteking veroorzaken die leidt tot orgaanschade. Ga deze problemen tegen door maximaal twee drankjes per dag te drinken voor mannen en één voor vrouwen.


Bewerkt vlees

Helaas is veel vlees en vleeswaren tegenwoordig zwaar bewerkt. Dit kan leiden tot hartaandoeningen, diabetes en maag- en darmkanker. Mijn moeder had zelf maagkanker en zij at ook vaak vlees en vleeswaren, of het hierdoor gekomen is weet niemand, maar dat het verstandiger is om de consumptie hiervan te beperken mag duidelijk zijn. Voorbeelden van bewerkt vlees zijn: worst, spek, ham en gerookt vlees. Het probleem bij het bewerken van vlees is dat ze dit op hoge temperatuur koken. Het is bekend dat dit juist ontstekingen veroorzaakt.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square