Vijf tips voor bij het ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is een vorm van voeding met daarin weinig koolhydraten, veel vet en matig eiwit. Wanneer je je aan dit voedingspatroon houdt, kan de lever ketonen produceren die worden gebruikt om het metabolisme te stimuleren. Wanneer het lichaam zichzelf heeft getraind om energie te produceren uit vetzuren of ketonlichamen, wordt deze fase 'vetaanpassing' genoemd. Het volgen van een ketogeen dieet is nuttig om de insulinetolerantie te verbeteren en ontstekingen te verminderen. Deze factoren verminderen het risico op chronische ziekten en stimuleren de spierontwikkeling en het vetmetabolisme. Hoewel een ketogeen dieet talloze gezondheidstoepassingen blijkt te hebben, gebruiken veel mensen ketose om hun lichaam te genezen. Benieuwd hoe mijn eerste keer in ketose was? Lees dan deze blog. Het volgen van een cyclisch ketogeen dieet waarbij het lichaam in en uit een staat van ketose gaat, is nuttig om ontstekingen te remmen en tegelijkertijd hormonen in balans te houden. Een cyclisch ketogeen dieet betekent dat je drie dagen koolhydraatarm kunt gaan eten, gevolgd door een dag met een iets hogere inname van koolhydraten, en dan weer gevolgd door drie dagen koolhydraatarm. Er zijn verschillende nuttige strategieën om jou te helpen een toestand van ketose te behouden. Deze vijf stappen zullen jou helpen bij het volgen van dit ketogene voedingsplan om de vetaanpassing in en vast te houden.


  1. Beweeg regelmatig Regelmatig aan hoge intensiteitsoefeningen doen, helpt om het glucosetransportmolecuul in de lever en het spierweefsel, bekend als de GLUT-4-receptor, te stimuleren. Deze receptor is verantwoordelijk voor het verwijderen van suiker uit de bloedbaan en deze op te slaan in de lever en spieren als glycogeen. Regelmatige lichaamsbeweging verdubbelt de concentratie van dit eiwit in de lever en spieren. Deze metabolische aanpassing is van cruciaal belang voor het handhaven van ketose, omdat het het vermogen van het individu ondersteunt om iets meer koolhydraten te verdragen. Dit komt doordat het lichaam ze op zijn beurt in weefsel opslaat. Denk bij hoge intensiteitstraining aan oefeningen, zoals deadlifts, squats, push-ups, pull-ups, pull-downs, voorovergebogen rijen en staande overhead-persen. Wandel je liever? Dan kun je ook ketose behouden doordat de bloedsuikerspiegel in evenwicht wordt gehouden.

  2. Verbeter de darmmotiliteit Blijkbaar hebben veel mensen met een ketogeen dieet last van constipatie. Constipatie draagt ​​bij aan verhoogde stresshormonen en bloedsuikerspiegel die uw lichaam uit ketose halen. Dit is vaak het gevolg van uitdroging, onvoldoende elektrolytenverbruik zoals kalium, calcium, natrium en vooral magnesium, chronische stress, beperkte consumptie van vezelgroenten en gefermenteerde voedingsmiddelen en dranken, candida-overgroei of bacteriële overgroei in de dunne darm. Vaak helpt het consumeren van bijvoorbeeld kimchi, kokoswater, kefir en zuurkool hierbij.

  3. Consumeer voldoende goede zouten Over zout bestaan veel misverstanden, is het nou wel of niet gezond? Meer hierover lees je in dit artikel. Het ketogene dieetplan ondersteunt de nieren door zich aan te passen aan lagere insulinespiegels en meer natrium uit te scheiden. Als gevolg hiervan kan dit een hogere behoefte aan natrium in uw dieet creëren door een situatie met een lage natrium/kaliumverhouding te creëren. Terwijl je het ketogene dieet volgt, moet je 3-5 gram extra natrium krijgen uit natuurlijke voeding en kwaliteitszout zoals roze Himalayazout. Elke theelepel roze zout komt overeen met 2 gram natrium.

  4. Blijf gehydrateerd Vaak vergeten we om goed te hydrateren. Tijdens mijn eerste keer in ketose had ik dan ook verschrikkelijke dorst omdat alle gifstoffen uit het lichaam moesten worden verwijderd. Toen dronk ik dan ook veel water. Het spijsverteringssysteem wordt 's ochtends het gemakkelijkst weggespoeld. Het drinken van gezuiverd water binnen het eerste uur na het wakker worden, gevolgd door nog eens 1-1,5 liter water voor de middag is een uitstekend regime om goede hydratatie te oefenen. Dit wordt meestal goed verdragen in combinatie met smoothies, groene thee, kruidenthee of een goede bak koffie.

  5. Oefen periodiek vasten Een van de meest effectieve manieren om ketose te krijgen en te behouden, is door het doen van periodiek vasten. Zelf doe ik het elke dag en ik voel me er goed bij. Het is een goed idee om ten minste een paar dagen koolhydraatarm te eten voordat je hiermee begint. Je moet rekening houden met 8 tot 12 uur per dag achtereenvolgens niet eten. Vaak stop je met eten om 20:00 uur 's avonds en begin je weer met eten om 12:00 uur in de middag. Gebruik biologische koffie (of groene thee) bereid met kokosolie en/of grasgevoerde boter om de ketonproductie te stimuleren en de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Bedenk wel dat je goed moet hydrateren met gezuiverd water en bijvoorbeeld veel biologische kruidenthee.

Deze vijf stappen zijn belangrijk tijdens het ketogeen dieet, daarnaast zijn er nog vijf aspecten die belangrijk zijn, namelijk:

  • Eet niet teveel proteïne

  • Kies jouw koolhydraten verstandig

  • Reduceer stress

  • Zorg voor een goede kwaliteit slaap en slaap diep

  • Gebruik indien mogelijk MCT-olie van hoge kwaliteit (zoals kokosolie)

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square