Vitamine D | Waar is het goed voor?

Steeds vaker hoor je in de media dat vitamine D goed is tegen corona. Deze vitamine heeft in ieder geval veel te bieden. Veel mensen denken bij vitamine D meteen aan de zon en dit is ook terecht, maar je kunt deze vitamine ook vinden in de brandstof van je lichaam, oftewel de voeding. Bij blootstelling aan de zon maakt men vitamine D aan. Een persoon kan ook zijn vitamine D-inname verhogen door bepaalde voedingsmiddelen of supplementen. Zelf slik ik vitamine D supplementen en dit is een heel goed idee, voornamelijk in de winter. Zelf bestel ik vitamine D hier. Dit is zeker een aanrader aangezien je in de wintermaanden bijna geen zon ziet. Voor gezonde botten en tanden is vitamine D essentieel. Daarnaast is vitamine D een strijder tegen bepaalde ziektes en ongemakken, zoals diabetes. Eigenlijk is vitamine D geen vitamine maar een prohormoon, wat een voorloper op een hormoon is. De meeste vitamines kan het lichaam niet zelf aanmaken en zal via de voeding moeten worden binnengekregen. Een uitzondering daarop is vitamine D. Wil jij vitamine D binnenkrijgen door voeding, consumeer dan deze voedingsmiddelen: zalm, makreel, tonijn, eidooiers, kaas, runderlever, champignons, verrijkte melk, verrijkte granen en sappen. Hieronder lees je waar vitamine D goed voor is en wat het jou kan bieden.


De gezondheidsvoordelen van vitamine D

Voor meerdere aspecten in het lichaam is vitamine D goed. Het bevordert gezonde tanden en botten, het biedt ondersteuning voor een gezond immuunsysteem, het is goed voor de hersenen en het zenuwstelsel, het strijdt tegen diabetes, het is goed voor de longfunctie en cardiovasculaire gezondheid en het strijdt tegen kanker. Hieronder lees je waar vitamine D nog meer goed voor is.


Vitamine is goed voor de botten

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de regulering van calcium en het behoud van fosforgehaltes in het bloed. Deze factoren zijn essentieel voor het behoud van gezonde botten. Voor het opnemen van calcium in de darmen en calcium terug te winnen is vitamine D nodig. Bij kinderen kan een vitamine D tekort leiden tot rachitis, wat kan leiden tot schade aan de botten. Bij volwassen kan het leiden tot een verzachting van de botten. Dit resulteert in slechte botdichtheid en spierzwakte. Vitamine D slik je ook tegen osteoporose.

Vitamine D strijdt tegen griep

Zoals ik bovenaan de blog al beschreven heb werkt vitamine D tegen corona. Dit geldt ook voor griep. Vitamine D zou beschermende effecten hebben tegen het influenzavirus. Dit zie je terug in de zomermaanden, dan zijn er veel minder mensen ziek. Veel mensen slikken veel te weinig vitamine D. Ben je overtuigd van supplementen, bestel dan zeker hier jouw vitamine D supplement.


Vitamine D zorgt voor gezonde baby's

Een te hoge bloeddruk bij kinderen kan veroorzaakt worden door een vitamine D tekort. Dit resulteert in stijfheid in de vaatwanden van kinderen. Zo zou een verlaagde spiegel van vitamine D resulteren in een allergische sensibilisatie. In eieren vind je een hoge hoeveelheid van vitamine D en het bleek uit onderzoek dat kinderen die op vroege leeftijd eieren eten minder kans hebben op het ontwikkelen van voedselallergieën. Vitamine D heeft ook ontstekingsremmende effecten en kunnen glucocorticoïden versterken. Dit betekent dat vitamine D kan worden ingezet voor astma.


Vitamine D strijdt voor een gezonde zwangerschap

pre-eclampsie en vroeggeboorte kunnen worden veroorzaakt door een tekort aan vitamine D, aldus een studie uit 2019. Artsen associëren een tekort aan vitamine D consumptie ook met zwangerschapsdiabetes en bacteriële vaginose bij zwangere vrouwen. Het is ook belangrijk op te merken dat onderzoekers in een onderzoek uit 2013 hoge vitamine D-spiegels tijdens de zwangerschap associeerden met een verhoogd risico op voedselallergie bij het kind gedurende de eerste 2 levensjaren

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square