Waar vechten linzen voor?

Linzen eet ik zelf eerlijk gezegd nooit, maar het is zeker de moeite waard hier meer te weten over te komen. In de vlinderbloemigenfamilie horen linzen thuis. Ze lijken op een kleine boon, groeien in peulen en zijn er in rode, bruine, zwarte en groene varianten. Feitelijk zijn linzen ook een soort van bonen, ze hebben er erg veel van weg. Het fijne van linzen is o.a. dat ze veel vezels en eiwitten bevatten. Wanneer je snel en gemakkelijk wilt koken dan zijn linzen uiterst geschikt. Ze kosten daarnaast ook bijna niks waardoor het een populair voedingsmiddel is voor veel mensen over de hele wereld die hun eiwitgehalte willen boosten of gewoon omdat het lekker is. Linzen bevatten veel voedingsstoffen, namelijk foliumzuur, ijzer, mangaan, fosfor, thiamine, kalium, vitamine B-6, riboflavine, niacine, pantotheenzuur, magnesium, zink, koper en selenium. Al jouw linzenproducten bestel je hier gemakkelijk online. In deze blog leer je meer over het feit waar linzen voor vechten en dan bedoel ik manieren waarop ze goed voor je zijn.


De gezondheidsvoordelen van linzen

Het eten van plantaardig voedsel, zoals linzen, is zeer verstandig. Dit verkleint de kans op leefstijlgerelateerde gezondheidsproblemen en ziektes. Uit onderzoek van de Journal of the American Heart Association bleek dat wanneer je meer plantaardig voedsel eet, je dan een lager risico hebt om te overlijden aan hart- en vaatziekten en alle andere oorzaken. Je vind in deze voeding vaak veel vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Dit is natuurlijk een zeer goede reden om wat vaker bepaalde voedingsmiddelen in te ruilen voor plantaardig voedsel zoals linzen. Als we het over ziekteverwekkers hebben dan praten ook vaak over vrije radicalen, deze moleculen vernielen ons lichaam en zorgen voor ontstekingen. Hieruit kan zelfs de ziekte kanker zich ontwikkelen. Gelukkig strijden antioxidanten, uit bijvoorbeeld linzen, tegen deze vijanden.


Linzen zijn goed voor het hart

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die goed zijn voor het hart. Zelf heb ik een blog geschreven met voeding dat het beste is voor het hart. Wil je hier meer over lezen, check dan deze blog. Linzen vind je in deze blog niet terug, maar dat wil niet zeggen dat linzen de hartgezondheid niet ondersteunen. Sterker nog, door de hoge voedingswaarde en de aanwezigheid van vezels, foliumzuur en kalium zijn het echte strijders. Een verhoogde inname van vezels komt ten goede van een verlaging van het slechte cholesterol, aldus de American Heart Association. Wanneer je meer voedingsvezels tot je neemt zou je een lagere incidentele kans hebben om hart- en vaatziekten te ontwikkelen. Ook hebben vezels de kracht om de progressie van de ziekte bij personen met een hoog risico vertragen. Wil jij minder vlees gaan eten of ben je vegetariër, linzen zijn de uitkomst! Vezelrijk voedsel verkiezen boven vlees is verstandig gebleken volgens geleerden. Wat vaker vezelrijk voedsel eten zou het risico op hartaandoeningen verkleinen. Voor de bloeddruk zijn de voedingsstoffen kalium, calcium en magnesium goed en deze vind je ook in linzen. Wanneer je het hebt over kalium dan bevatten linzen dit in zeer hoge mate. Een verhoogde inname van kalium betekent een feestje voor de bloeddruk.


Linzen zijn goed voor bij de zwangerschap

Voor het voorkomen van neurale buisdefecten bij pasgeborenen is foliumzuur een perfect wapen. Foliumzuur is aanwezig in linzen waardoor dit voedingsmiddel geschikt is voor bij de zwangerschap. Zo zou je bij de inname van foliumzuur ook de kans op zwangerschapsdiabetes verminderen. Een studie uit 2019 onder 14.553 zwangere vrouwen wees uit dat degenen die meer foliumzuur namen tijdens de zwangerschap, minder kans hadden op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes.

Linzen strijden tegen kanker

Wist je dat selenium tumorgroei kan stoppen? De snelheid van de groei wordt daarbij verminderd. Linzen bevatten deze stof. Het kan ook de immuunrespons van een persoon op infectie verbeteren door de productie van T-cellen te stimuleren. T-cellen doden ziekten. Selenium is een ware knaller op het gebied van het bestrijden van ziektes. Het kan namelijk de kans op colorectale, prostaat-, long-, blaas-, huid-, slokdarm- en maagkanker verkleinen. Mijn moeder met maagkanker wist dit natuurlijk niet, maar zij at ook nooit linzen. Het risico op darmkanker kan daarnaast ook nog worden verkleint door een hoge vezelinname.


Linzen kunnen vermoeidheid bestrijden

Vermoeidheid ontstaat vaak bij een ijzertekort. Als je niet genoeg ijzer via de voeding binnenkrijgt, kan dit invloed hebben op hoe efficiënt het lichaam energie gebruikt. Linzen zijn een sublieme bron van het zogenaamde nonheme-ijzer. Probeer linzen altijd te combineren met vitamine C-rijk voedsel, zoals citrusvruchten, bessen en paprika's want dit verbetert de opname van ijzer in het lichaam.


Linzen zijn goed voor de spijsvertering en goed voor het gewicht

Door linzen te eten raak je snel verzadigd en het is daarbij ook nog eens goed voor de spijsvertering.

Het spijsverteringsstelsel ziet vezels als ideaal vulstof waarbij je ook nog gewicht verliest als dat nodig is. Je voelt je na het eten van voedingsvezels eerder vol en je eetlust neemt af. Dit zorgt voor een algemene calorieafname. Het hoge vezelgehalte in linzen helpt ook om het spijsverteringskanaal gezond te houden, wat op zijn beurt constipatie voorkomt en een regelmatige stoelgang bevordert.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square