Waarom moet ik fruit eten?

Fruit eten we met z'n allen gemiddeld veel te weinig. De gemiddelde Nederlander eet slechts één stuk fruit per dag en dan te bedenken dat fruit zoveel te bieden heeft. Is veel fruit eten verstandig? Dit is een leuke discussie waarover ik een blog heb geschreven, lees en leer. Veel mensen kiezen fruitproducten naast bijvoorbeeld een aardbei, jij kan dit ook, bestel deze fruitproducten hier. Hoeveel stuks fruit eet jij per dag? Zie hier het advies. Zelf heb ik aan fruitvasten gedaan, hierbij at ik een hele dag lang enkel en alleen fruit, dit was een leuke maar vooral lekkere ervaring. Nu even terug naar de vraag waarom je fruit zou moeten eten. Het biedt ten eerste veel gezondheidsvoordelen, daar staat natuurlijk niemand van te kijken. Als kind zijnde worden we al geleerd een appeltje mee naar school te nemen. Net zoals bij groenten neemt het risico op chronische ziektes beduidend af wanneer je meer fruit eet. Fruit zorgt voor een gezondheidsboost en het brein en de geest varen er wel bij. Wanneer je praat over vet, natrium en calorieën dan bevatten de meeste vruchten hiervan maar weinig. Ook het ''slechte'' cholesterol vind je niet in de vrucht. Veel essentiële voedingsstoffen vind je in fruit zoals voedingsvezels, kalium, foliumzuur en natuurlijk niet te vergeten vitamine C. Door de inname van kalium zorg jij ervoor dat de gezonde bloeddruk op peil wordt gehouden. Kalium vind je onder meer in pruimen, perziken, meloenen, abrikozen, bananen en sinaasappelsap. De vezels uit fruit helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen en kunnen hartaandoeningen tegengaan. De darmfunctie heeft baat bij voldoende vezels. Door het eten van fruit krijg je een vol gevoel en is de inname van calorieën meestal laag. Drink je vaak vruchtensappen, reken er dan maar op dat je de, zoveel belovende, vezels mist.


De gezondheidsvoordelen van fruit

Voor de groei en herstel van lichaamsweefsels is vitamine C in het leven geroepen, deze vind je dus veel in fruit. Vitamine C is een krachtpatser in het helen van wonden. Daarnaast zorgt vitamine C voor een gezond gebit en voor gezond tandvlees. Rode bloedcellen worden mede gevormd door foliumzuur. Wil je jouw calorie-inname verlagen, dan is fruit een goede optie want fruit biedt een lager calorieverbruik per kopje als dat van ander calorierijk voedsel uit de supermarkt. Dit is bij groenten ook het geval. Veel groenten en fruit eten is zeer verstandig in een gezond dieet, wil jij aan een nieuw dieet beginnen, check dan deze blog over diëten. Het risico op hartaandoeningen, waaronder een beroerte en een hartaanval kunnen worden tegengegaan door een gezonde consumptie van fruit. Ook biedt fruit, net zoals groente, een bescherming tegen tal van ziektes, zoals kanker. Het toevoegen van fruit aan jouw dieet zorgt voor een toename van vezels en kalium waar jouw lichaam heel vrolijk van wordt. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan aanmaken, oftewel ze zijn essentieel. Eet jij voldoende fruit?


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square