Waarom moet ik groenten eten?

Wanneer je veel groenten eet, profiteer je van veel gezondheidsvoordelen, dit is algemeen bekend. Zelf schrijf ik op deze website dan ook veel over de gezondheidsvoordelen van groenten en fruit. Het is statistisch bewezen dat wanneer men meer groenten en fruit in zijn of haar dieet toevoegt, zij dan minder kans hebben op chronische ziektes. Eet je veel groenten, dan levert dit veel voedingsstoffen op die essentieel zijn voor een goede gezondheid, het brein en het onderhoud van een gezond lichaam. Als je praat over calorieën dan zijn zowat alle groenten caloriearm. Groenten bevatten van nature dan ook weinig vet. Geen enkele groente levert het slechte cholesterol op wat we wel vinden in geraffineerde producten uit de supermarkt. In groenten vinden we veel voedingsstoffen zoals voedingsvezels, kalium, foliumzuur (foliumzuur), vitamine C en vitamine A. Wanneer je op een kaliumrijk dieet gaat dan kan dit helpen om een ​​gezonde bloeddruk op peil te houden. Wil je meer kalium consumeren dan moet je denken aan witte aardappelen, zoete aardappelen, tomaten, witte bonen, sojabonen, spinazie, limabonen, bruine bonen en linzen. De vezels uit groenten zorgen ervoor dat het cholesterolgehalte in het bloed wordt verlaagd waardoor ook de kans op hartaandoeningen wordt verlaagd. De darmfunctie, en daarmee ook het immuunsysteem, floreert op gezonde vezels. Constipatie en diverticulose houd je zo buiten de deur. Bovendien krijg je van vezels een vol gevoel, maar dan met weinig calorieën. Met behulp van foliumzuur worden rode bloedcellen gevormd.


De gezondheidsvoordelen van groenten

Wanneer je een gezond dieet wil nastreven, wil je ook niet te veel calorieën binnenkrijgen. Noten bevatten bijvoorbeeld veel calorieën, maar zijn wel gezond, bij groenten is dit anders. Bij groenten profiteer je van een lager calorieverbruik per kopje in plaats van een ander calorierijk voedingsmiddel. Een dieet met veel groenten en fruit vermindert de kans op hartaandoeningen, zoals een beroerte of een hartaanval. Ook bestrijden groentes ziektes zoals bepaalde soorten kanker, hierover schrijf ik regelmatig op deze website. Door het eten van groenten help je de inname van kalium en vezels in het lichaam verhogen. Dit zijn belangrijke nutriënten waar we geen genoeg van zouden moeten krijgen. En dan belicht ik nu de andere voedingstoffen uit groenten. Vraag jij je af waar vitamine A voor dient? Dit zorgt ervoor dat de huid en ogen gezond blijven en helpt beschermen tegen infecties. Vitamine C kennen we allemaal wel uit de sinaasappel, maar deze komt ook veel voor in groenten. Vitamine C heeft veel functies zoals: het genezen van wonden, het in stand houden van een gezond gebit en tandvlees en het draagt bij aan de opname van ijzer. Eet jij elke dag groenten?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square