Waarom zijn mandarijnen gezond?

Vraag jij je ook af waarom de mandarijn zo gezond is? Lees dan snel verder want hier lees je alle ins en outs over de mandarijn. Fruit eten doen we zowat allemaal wel, maar hoe vaak belandt de mandarijn in het winkelkarretje? Wanneer je door de supermarkt loopt vind je veel verschillende soorten citrusvruchten. Mandarijnen, clementines en sinaasappels beschikken allen over fantastische gezondheidsvoordelen. Toch heb je veel varianten van deze soorten fruit, met allemaal verschillende voordelen voor de gezondheid. Het Citrus geslacht, dat is waar de mandarijn toe behoort. De oorsprong van de mandarijn zou zich bevinden in het oude China. Daar is de naam van deze vrucht bedacht. Het is een diep oranje vrucht waarvan de schil de zoete, sappige segmenten binnen in de vrucht beschermt. Mandarijnen groeien aan bloeiende, kleine tot middelgrote citrusbomen. Naarmate ze rijpen, veranderen ze van diepgroen in hun herkenbare oranje kleur en worden ze ongeveer 4 tot 8 cm breed. Mandarijn worden ook wel ''mandarijn sinaasappels'' genoemd, maar ze zijn voornamelijk aan de binnenkant anders dan sinaasappelen. Ze behoren tot de Citrus sinensis. In tegenstelling tot sinaasappels zijn mandarijnen niet rond en gemakkelijker te pellen. Van mandarijnen ken je verschillende soorten zoals satsuma-mandarijnen of Citrus unshiu. Citrus unshiu wordt geassocieerd met Japan, hoewel het ook groeit in de V.S.. Het populaire type die wij kennen heet Citrus reticulate Blanco of Ponkan-mandarijn. Het groeit in tropische klimaten in Brazilië, China, Spanje en de Filippijnen. Er zijn ook verschillende kruisingen van mandarijnen. Hierbij moet je denken aan een kruising tussen mandarijnen en andere leden van het geslacht Citrus. Mandarijnen zitten boordevol vitamines, vezels en heilzame plantaardige stoffen. De gezondheidsvoordelen van mandarijnen lees je hieronder.


De gezondheidsvoordelen van mandarijnen

Mandarijnen hebben een hoge voedingswaarde

Je kunt stellen dat mandarijnen een indrukwekkend voedingsprofiel hebben. Een middelgrote mandarijn bevat: 47 calorieën, 12 gram koolhydraten, 0,7 gram eiwit, 0,3 gram vet, 2 gram vezels, 26% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine C, 2,5% van de ADH van magnesium, 3% van ADH van kalium, 4% van ADH van koper en 1% van de ADH van ijzer. Door de hoeveelheid vitamine C in de kleine krachtige vrucht strijdt dit voor een goede gezondheid van de huid, wondgenezing en een goed immuunsysteem. Daarnaast beschikken mandarijnen ook over bepaalde mineralen. Zo is koper uit de mandarijn essentieel voor een goede gezondheid. Het bevordert namelijk de opname van ijzer en de productie van rode bloedcellen. Tevens helpt koper het transporteren van zuurstof naar de lichaamsweefsels. De vezels uit de mandarijn zijn belangrijk voor de balans tussen de darmbacteriën. Deze darmbacteriën bevorderen de spijsvertering en verkleinen het risico op chronische aandoeningen zoals diabetes en hartaandoeningen.


Mandarijnen zijn rijk aan antioxidanten

Wanneer je praat over de antioxidanten in mandarijnen dan praat je over flavonoïden. Dit zijn plantaardige stoffen uit de vrucht. Antioxidanten en dan in dit geval flavonoïden beschermen je lichaam tegen een onbalans van vrije radicalen, die anders tot oxidatie zouden kunnen leiden. Oxidatie kan veroudering en het ontstaan ​​van ziekten zoals kanker en hartaandoeningen bevorderen.


Mandarijnen versterken het immuunsysteem

Een van de manieren om het immuunsysteem een boost te geven is door (veel) vitamine C binnen te krijgen, laat dit net veel aanwezig zijn in de mandarijn. Eigenlijk is vitamine C een antioxidant die de functie van de cellen van het immuunsysteem versterkt om oxidatieve schade te bestrijden. Vitamine C heeft ook de kracht om de integriteit van de huid en het weefsel te verbeteren.


Mandarijnen verbeteren de darmgezondheid

De spijsvertering kan, zoals ik hierboven heb beschreven, worden verbeterd door mandarijnen. Dit komt door de vezels die het bevatten. Citrusvruchten, waaronder mandarijnen, zijn bijzonder rijk aan oplosbare vezels. Oplosbare vezels vormen een gel in het spijsverteringskanaal. Dit trekt water in de darmen om de ontlasting te verzachten, waardoor de stoelgang mogelijk wordt verlicht. Daarnaast hebben mandarijnen ook veel onoplosbare vezels, meer nog dan in de meeste andere stukken fruit. Deze vezels worden in de darmen niet afgebroken. Beide soorten vezels worden in verband gebracht met een verminderd risico op chronische ziekten en houden jou op een gezond gewicht.


Mandarijnen kunnen het risico op nierstenen verminderen

Het regelmatig eten van citrusvruchten kan het citraatgehalte in het lichaam verhogen, wat het risico op het ontstaan van nierstenen zou verminderen. Dit blijkt uit een grote bevolkingsstudie, waarbij zij de ene groep een dieet gaven dat rijk was aan citrusvruchten. Zij zagen na dit onderzoek bij die groep een verminderd risico op nierstenen.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square