Waarom zijn uien gezond?

Over uien en knoflook heb ik al eens eerder geschreven op deze website. Dit zijn werkelijk waar natuurwapens tegen ziektes. Meer over de gezondheidsvoordelen van uien en knoflook vind je hier. Maar dan nu de ui centraal, een erg fijne groente met een scherp randje. De uit behoort tot de Allium-plantenfamilie. Er zijn meer leden van deze familie zoals bieslook, knoflook en prei. Je kunt deze groenten karakteriseren door een scherpe smaak en geneeskrachtige eigenschappen. Wanneer je uien koopt is de kans groot dat ze altijd een tikkie anders zijn, je moet dan denken aan verschil in kleur, grootte, vorm en smaak. De meest favorite uien hebben de kleuren rood, geel en wit. De ui heeft veel voedingsstoffen welke je ook veel kan vinden in supplementen. Dit is een goede website om ze te bestellen. De smaak van deze groenten kan variëren van zoet en sappig tot scherp of pittig, vaak afhankelijk van het seizoen waarin mensen ze verbouwen en eten. Alliumgroenten worden al eeuwenlang verbouwd door boeren wereldwijd. China zou de grootste producent van de ui wereldwijd zijn. We kennen het allemaal wel dat we moeten huilen bij het snijden van uien en dat we daarbij een traantje moeten laten (op een goede manier). Uien kennen veel gezondheidsvoordelen voor de mens en acteren op verschillende aspecten van de gezondheid. Je praat dan over een vermindering van het risico op het krijgen van bepaalde soorten kanker, een verbetering van de gemoedstoestand en de handhaving van de gezondheid van huid en haar. In deze blog lees je enkele voordelen van uien en de voedingswaarde van dit fantastische stuk groente.

Enkele gezondheidsvoordelen van uien

Uien werken voor kanker preventie

Zelf heb ik mijn moeder verloren aan maagkanker en laten onderzoekers nou net alliumgroenten in verband met kanker en dan met name maag- en darmkanker onderzocht hebben. Tijdens een onderzoek zouden mensen die regelmatig alliumgroenten zoals uien aten een verminderd risico van 79% hadden op darmkanker dan de mensen die dat niet aten. Deskundigen begrijpen niet volledig het exacte mechanisme waarmee sommige verbindingen in uien kanker remmen. Sommigen veronderstellen dat uien de tumorgroei en celmutatie remmen. Een belangrijke stof uit uien is vitamine C, wat vrije radicalen in het lichaam tegengaat. Deze vrije radicalen houden een verband met kanker. Vitamine C is een sterke antioxidant waarbij bekend is dat het strijdt tegen kankercellen, zie ook deze video. Uiten zouden tevens beschikken over bepaalde verbindingen die organozwavel worden genoemd, deze zouden sommige aspecten van tumorgroei onderdrukken.

Uien zijn goed voor de huid en het haar

De opbouw en onderhoud van collageen kan worden ondersteunt door de aanwezigheid van vitamine C in uien. Collageen geeft structuur aan huid en haar.


Uien zorgen voor een matiging van de bloeddruk

Uien bevatten quercetine, een stof in uienhuid, die verband houd met het verlagen van de bloeddruk. Tijdens een onderzoek gingen ze de stof extraheren en het als supplement toedienden. Daarbij bleek dus een positief effect op de bloeddruk. De studie onderzocht echter niet de mogelijke effecten op de bloeddruk van het eten van ui als onderdeel van het dieet in plaats van het nemen van quercetine als supplement. Desalniettemin zijn de resultaten uit het onderzoek hoopvol.


De voedingswaarde van uien

Uien zijn zeer rijk aan voedingsstoffen. Natuurlijk bevatten ze, zoals in veel groenten, veel vitamines, mineralen en antioxidanten. Daarnaast bevatten ze maar weinig calorieën. Een kopje gesneden uit levert: 64 calorieën, 14,9 gram koolhydraten, 0,16 gram vet, 0 gram cholesterol, 2,72 gram vezels, 6,78 gram suiker en 1,76 gram eiwit. Als we praten over de voedingsstoffen dan bevatten uien: 13% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine C voor mannen en 15% voor vrouwen, 11% van de ADH van vitamine B6 voor mannen en 14% voor vrouwen, 9% van de ADH van mangaan voor mannen en 11% voor vrouwen. Daar houdt het nog niet bij op want uien hebben nog meer te bieden. Ze bevatten ook nog calcium, ijzer, foliumzuur, magnesium, fosfor, kalium en de antioxidanten quercetine en zwavel.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square