Wat maakt de champignon zo gezond?

De (witte) champignon kennen we allemaal wel. Hij staat bekend om zeer grote gezondheidseffecten. Zelf heb ik eens in een Amerikaanse documentaire gezien dat het verstandig is om champignons in een smoothie toe te voegen voor extra veel gezondheidsvoordelen en je proeft er niks van! Wist je dat witte champignons de meest gekweekte paddenstoelensoort ter wereld is? Ze zijn zeer caloriearm en bieden jou voordelen voor de hartgezondheid en tegen kanker. In deze blog lees meer over (witte) champignons en de gezondheidsbenefits daarvan. De naam waaronder de champignon ook wel bekend is, luidt: Agaricus bisporus. Deze behoort tot het Fungi-koninkrijk en is de soort die door het overgrote deel van Nederland wordt geconsumeerd. Witte champignons zijn ook bekend als tafel-, gewone, knop- of champignonpaddestoelen. Ze hebben een kleine steel, een gladde dop en een milde smaak die goed bij veel gerechten past. Online kun je verschillende champignonproducten zoals champignonsoep bestellen. Klik hiervoor op deze link. Wanneer je in een restaurant paddenstoelen besteld dan is de kans groot dat de champignon om de hoek komt kijken. Dit omdat deze heel populair is. Witte champignons groeien op gecomposteerde grond tussen een breed scala aan andere schimmels en bacteriën, die een essentiële rol spelen in het proces, omdat ze grondstoffen afbreken voordat de groei begint. Wanneer je van de champignon wilt genieten kun je deze niet enkel en alleen vers vinden, maar ook ingeblikt, bevroren, gedroogd of in poedervorm.


De voedingswaarde van champignons

Net zoals veel andere eetbare paddenstoelen bevat de champignon veel voedingsstoffen. Zo bevat een portie van 96 gram champignons de volgende voedingswaarde: 33% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine D, 16% van de ADH van selenium, 12% van ADH van fosfor en 4% van ADH van foliumzuur. Vraag je je af hoe het komt dat champignons vitamine D bevatten? Dit komt omdat zij blootgesteld zijn aan UV-straling (zonlicht) en zij absorberen dit. Hierbij praat je over vitamine D2, die je normaal verwacht uit een dierlijke bron. Je lichaam zet vitamine D2 om in de actieve vorm van vitamine D, die het nodig heeft om calcium op te nemen en je botten gezond te houden. Voor mensen met een plantaardig dieet zijn champignons zeer wenselijk omdat ze vitamine B12 bevatten (deze vind je normaal in dierenvlees). Twijfel jij of je voldoende vitamines binnenkrijgt, bestel ze dan hier online! Wil je tevens je eiwitinname verhogen? Eet dan meer champignons want in deze groente zit meer eiwit dan in de meeste andere groenten.


De gezondheidsvoordelen van champignons

Champignons kennen specifieke gezondheidsvoordelen voor de mens. Ze worden dan ook op grote schaal gegeten, zou dit reden kunnen hebben naast dat ze lekker zijn? Ze hebben niet alleen een hoge voedingswaarde, maar daarnaast ook geneeskrachtige eigenschappen.

Champignons zijn kankerbestrijdend

Vaak praat je in de strijd tegen kanker over het toevoegen van (veel) antioxidanten in je dieet. Deze gaan schade van vrije radicalen tegen die cellen beschadigen en de kans op kanker doen toenemen. Champignons bevatten de antioxidanten: polyfenolen, polysacchariden, ergothioneine, glutathion, selenium en vitamine C. Je zult ze vast niet allemaal kennen, maar vitamine C zeker wel. Wist je dat vitamine C alleen al kanker tegengaat? Zie hiervoor deze video. De antioxidanten uit champignons helpen schadelijke effecten van oxidatieve stress te bestrijden, wat leidt tot cellulaire schade die veroudering kan versnellen en het risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen en bepaalde soorten kanker kan verhogen. De belangrijkste ''verbinding'' die je aantreft in champignons zijn flavonoïden en fenolzuren, die zowel als antioxidanten als pro-oxidanten kunnen werken. Als antioxidanten helpen ze de celoverleving te verbeteren, terwijl ze als pro-oxidanten zorgen voor kankerceldood en zo tumorgroei helpen voorkomen. De belangrijkste bioactieve stoffen, de polysacchariden, zijn verantwoordelijk voor weer andere krachtige antikankereffecten. Het bèta-glucaan uit deze stoffen boosten het immuunsysteem en activeren killercellen. Dit gaat infecties, schadelijke organismen en ziekten (zoals kanker) tegen. De champignon wekt ook als een detox en zorgt voor ontgiftingswerkzaamheden. Ten slotte bieden vitamine C en selenium eigenschappen tegen kanker die de productie van beschermende cellen door het immuunsysteem versterken. Bovendien remt vitamine C bepaalde enzymen, waardoor wordt voorkomen dat kanker zich verspreidt.


Champignons kunnen de hartgezondheid verbeteren

Wanneer je praat over hartaandoeningen dan is een van de oorzaken meestal oxidatieve stress, hoge niveaus van cholesterol en triglyceriden en/of ontstekingen. Het mooie is dat champignons met hun aandeel aan ergothioneïne en bèta-glucaan het risico op hartaandoeningen kan helpen verminderen. Beta-glucaan is een soort oplosbare vezel die het cholesterolgehalte in het bloed verlaagt door zijn vermogen om een ​​gelachtige substantie te vormen wanneer het wordt verteerd. Het houdt vervolgens triglyceriden en cholesterol vast, waardoor ze niet worden opgenomen. De stof ergothioneine uit champignons kan de ontwikkeling van arteriële plaque helpen remmen. Wat geweldig is want dit is een risicofactor voor hartaandoeningen wat vervolgens kan resulteren in een hoge bloeddruk en een beroerte.


Overige gezondheidsvoordelen van champignons

Naast deze twee gezondheidsvoordelen hebben champignons nog meer te bieden. Zo zou het ook het bloedsuikerniveau onder controle houden. De polysacchariden uit witte champignons kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en de insulineresistentie te verbeteren. Ook voor de darmen zijn champignons gezond. Daar zijn wederom de polysacchariden verantwoordelijk voor. Deze werken als prebiotica of als voedsel voor de gunstige darmbacteriën, die de darmgezondheid helpen verbeteren.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square