Wat maakt pinda's zo gezond?

Veel mensen die in de kroeg komen pakken weleens een handje noten. In sommige kroegen heb je dan ook nog pinda's met de omhulsel er nog omheen. Dit maakt het een leuke snack voor iedereen. Mensen met een notenallergie mijden de pinda liever, maar andere genieten er juist weer van. Natuurlijk kunnen we altijd het beste kiezen voor ongebrande, ongezouten noten, maar er is tegenwoordig voor ieder wat wils als het om pinda's gaat. Of je het nou gelooft of niet, pinda's hebben een hoge voedingswaarde. Dit klinkt voor sommige wat vreemd in de oren want pinda's hebben niet het beste imago in tegenstelling tot andere notensoorten. Pinda's zijn gezond omdat ze eiwitten, vezels, gezonde vetten en veel belangrijke vitamines en mineralen bevatten. Wanneer je in de supermarkt loopt zie je pinda's in alle vormen en maten, zoals geroosterd, gesuikerd, gezout of met een laagje chocolade. Pinda's bevatten wel veel calorieën dus het advies is om deze met mate te consumeren. Hieronder lees je de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van pinda's.


De voedingswaarde van pinda's

Zoals hierboven al eerder benoemd bevatten pinda's gezonde vetten, eiwitten en vezels. Daarnaast beschikken ze ook over kalium, fosfor, ijzer, zink, calcium, magnesium, vitamine E en B-vitamines. Je zou hieruit dus kunnen afleiden dat pinda's rijk zijn aan voedingsstoffen. Tevens bevatten pinda's maar weinig koolhydraten dus voor diegene die een koolhydraatarm dieet naleven mogen ze worden gegeten. Pinda's zijn calorierijk voedsel want 100 gram levert 567 calorieën. Pinda's vullen heel goed en geven je snel een vol gevoel, dit samen met de voedingswaarde maakt ze een gezonde snack. Helemaal vergeleken met chips, crackers en ander eenvoudig koolhydraatrijk voedsel. De helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten haal je al uit 100 gram pinda's. Eiwit is essentieel voor het opbouwen en herstellen van lichaamscellen. Pinda's bevatten daarnaast gezonde vetten ofwel enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren. Dit is goed voor het cholesterolgehalte in het bloed. Het risico op hartaandoeningen en beroertes wordt door het eten van deze vetten verlaagd. Voedingsvezels vind je ook veel in pinda's, namelijk een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid wanneer er 100 gram wordt gegeten. Dit is goed nieuws want het eten van vezelrijk voedsel verbetert het cholesterolgehalte in het bloed en verlaagt het risico op hartaandoeningen, beroertes, obesitas en diabetes type 2.

Enkele gezondheidsvoordelen van pinda's

Pinda's zijn goed voor het hart

Onlangs heb ik een blog geschreven over voedingsmiddelen die goed zijn voor het hart, hier staan pinda's niet in vernoemd. Desalniettemin zijn pinda's wel noemenswaardig in relatie tot de hartgezondheid. Pinda's bevatten gezondere enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten dan verzadigde vetten. Deze vetverhouding maakt pinda's beter voor het hart dan vetbronnen met een hoger gehalte aan verzadigde vetten. Wanneer je dagelijks pinda's of pindakaas eet dan zou dit goed zijn voor het hart, aldus een bepaald onderzoek. Ook zouden mensen met diabetes hier profijt van hebben.


Met pinda's behoud je een gezond gewicht

Omdat pinda's vol gezonde vetten, eiwitten en vezels zitten, vormen ze een bevredigend tussendoortje. Door ze met mate te eten, kan iemand een gezond gewicht behouden. Uit onderzoek bleek dat mensen die een paar keer per week noten, waaronder pinda's, aten een gezonder gewicht hadden. Ook het risico op zwaarlijvigheid zou kunnen worden verkleint.


Pinda's zijn goed voor de bloedsuikerspiegel

Pinda's zijn een uitstekende voeding voor mensen met diabetes of een risico op diabetes. Pinda's hebben een lage glycemische inde, wat betekent dat ze geen grote pieken in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Pinda's helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, omdat ze relatief weinig koolhydraten bevatten, maar veel eiwitten, vetten en vezels. Vezels vertragen de spijsvertering, waardoor er meer energie vrijkomt.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square