Wat weten we over bruine rijst?

Wat is bruine rijst?

Velen van ons eten vaak witte rijst, volkoren rijst of bruine rijst. Eigenlijk is bruine rijst volkoren rijst, maar fabrikanten noemen dit weleens anders. Rijst valt onder de koolhydraatrijke voedingsmiddelen waardoor steeds meer mensen dit mijden. Zij gaan dan een koolhydraatarm dieet volgen. Maar bruine rijst heeft echter wel veel te bieden. Rijst valt onder de noemer graankorrels en is de oudste graansoort die er bestaat. Het wordt tevens al 5000 jaar verbouwd. Rijst is het basisvoedsel voor de helft van de mensen op deze aarde. Azië is hoofdleverancier met een afzet van 90% in vergelijking met andere delen van de wereld. Het is bekend dat bruine rijst gezonder is dan witte rijst omdat het meer gezondheidsvoordelen heeft.


Weetjes over bruine rijst

Alhoewel de naam het niet zou zeggen is bruine rijst in verschillende kleuren verkrijgbaar, namelijk roodachtig, paarsachtig of zwart. Rijst wordt door fabrikanten veel verwerkt in verschillende producten, zoals rijstmeel, rijststroop, rijstzemelenolie, rijstepap en rijstmelk. Rijst bevat geen vet of suiker en bestaat voornamelijk uit koolhydraten en eiwitten. Rijst is gezond en bevat daarom vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Deze stoffen kun je ook binnenkrijgen met voedingssupplementen. Overweeg jij een supplement? Bestel ze dan voordelig op deze website. Bruine rijst verhoogt de bloedsuikerspiegel minder snel dan witte rijst waardoor de bruine variant beter is voor mensen met diabetes. Hieronder lees je waar bruine rijst allemaal goed voor is.


De gezondheidsvoordelen van bruine rijst

Het eten van bruine rijst geeft je energie en voedingsstoffen. Geraffineerde witte rijst biedt echter geen voordelen voor de gezondheid. Daarom worden er vaak B-vitamines toegevoegd aan witte rijst. Bruine en volkoren rijst bieden bij regelmatige consumptie wel gezondheidsvoordelen, welke dit zijn lees je hieronder.


Bruine rijst is goed voor het hart

Bruine rijst valt onder de categorie volle granen en is een volkoren graan. Volle granen hebben volgens de American Heart Association de kracht om te strijden tegen een te hoog cholesterolgehalte, hartaandoeningen, beroertes, diabetes type 2 en obesitas. Bepaalde componenten uit bruine rijst zijn hartvriendelijk. Je praat dan over mineralen, antioxidanten, lignanen en voedingsvezels. Voor een verlaging van het cholesterol en het gewicht kun je bruine rijst eten.

Bruine rijst bevat goede plantaardige stoffen

Bepaalde plantaardige stoffen uit bruine rijst hebben een verband met een verbeterde gezondheid. Vooral paarse rijst is rijk aan antioxidanten. Twee belangrijke stoffen genaamd lignanen en ferulazuur vind je in de zemelen van de bruine rijst. In witte rijst zijn deze eruit gehaald. Lignanen zijn antioxidanten die door onderzoek in verband zijn gebracht met een lager risico op hartaandoeningen, menopauzeklachten, osteoporose en borstkanker. Ferulazuur is een krachtige antioxidant die voorkomt in rijstzemelen. Deze twee stoffen hebben ontstekingsremmende en antimicrobiële effecten op het lichaam.


Bruine rijst is een bron van vitamines en mineralen

Elke bruine korrel is anders en de kookmethode ook, daarom varieert de voedingswaarde nogal. De meeste vitamines en mineralen vind je in de zemelen en kiemen, waardoor witte rijst dit mist. De volgende voedingsstoffen zijn te vinden in bruine rijst: mangaan, niacine (vitamine B3), thiamine, selenium en magnesium. Bruine rijst is goed voor het metabolisme, groei, ontwikkeling en het antioxidantensysteem van het lichaam. Daarnaast draagt dit bij aan een gezonde stofwisseling en de functie van het hart, de spieren en het zenuwstelsel. Ook de bloeddruk en de eiwitsynthese hebben baat bij de consumptie van bruine rijst.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square