Wat zijn de voordelen van gezond eten?

De reden dat ik deze website heb opgezet is om jou te informeren over gezonde voeding en de relatie die het heeft met ziektes, zoals kanker. Zelf ben ik mijn moeder verloren aan maagkanker en voeding speelt hierbij toch wel een bepalende rol. Daarbij ben ik erachter gekomen dat niet alleen de voeding hierbij belangrijk was. Wil jij weten wat de vermoedelijke reden was dat mijn moeder maagkanker heeft gekregen, lees dan deze blog. Dan nu terug naar gezonde voeding en de voordelen daarvan op onze gezondheid. We moeten altijd kiezen voor voeding met zo hoog mogelijke voedingswaarde met daarbij verschillende voedingsstoffen uit verschillende kleuren groenten en fruit. Je kiest dan voor een dieet met magere eiwitten, volle granen, gezonde vetten en fruit en groenten in verschillende kleuren. Vitamines en mineralen zijn belangrijk en veel mensen kiezen ervoor supplementen te gaan slikken. Wil jij dit ook, bestel ze dan voordelig op deze website. Bij gezonde voeding vermijd je zoveel mogelijk transvetten, geraffineerd zout en suiker. Deze kun je het beste vervangen voor gezondere varianten. Voeding heeft effect op het lichaam, maar ook op het brein, vandaar dat de stemming ook wordt beïnvloed door de brandstof van je lichaam. Daarnaast zorgt gezonde voeding voor sterke botten, een gezonder hart en een preventieve werking tegen ziektes. Wanneer jij voldoende vitamines, mineralen en antioxidanten binnenkrijgt, heb je een verhoogde kans om gezonder oud te worden. Houd jij niet zo van groenten, overweeg dan om eens in de zoveel tijd eens smoothie te maken. Mijn favoriet is de smoothie banaan & spinazie. Dit is een smoothie waarbij je de groenten nauwelijks proeft. Meer informatie over deze smoothie zie je in deze blog. Hieronder lees je de voordelen van het naleven van een gezond dieet.


De voordelen van gezond eten

Gezond eten is goed voor het hart

Een hartaandoening is een van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland. Hart- en vaatziekten valt hier ook onder en er is veel bekend over het verband tussen hartziektes en voeding. Zo beïnvloed je een hoge bloeddruk of hypertensie met hetgeen je in mond stopt. Dit heeft immers als gevolg dat je een hartaanval of een beroerte krijgt. Ook hartfalen is een gevolg van hartziekten. Sommige expert zeggen zelfs dat 80% van de vroegtijdige hartaandoeningen en beroerte-diagnoses te voorkomen zijn door fysieke activiteit en voeding. Het hart gezond houden doe je onder andere door de bloeddruk laag te houden, wat je kan realiseren door gezonde voeding. Zelf heb ik al eens een blog geschreven over gezonde voedingsmiddelen voor het hart, deze kun je hier lezen. Voor een gezond hart eet je veel groenten, fruit en volle granen. Daarnaast is het verstandig om te kiezen voor magere zuivelproducten, vis, gevogelte, bonen, noten en plantaardige oliën. Suikerhoudende dranken zijn niet zo goed voor het hart. Tenslotte zijn voedingsvezels belangrijk omdat deze het cholesterolgehalte in het bloed verbeteren. Zo zorg je ervoor dat de kans op hartaandoeningen, beroertes, obesitas en diabetes type 2 kleiner wordt. Zorg ook voor voldoende inname van kalium, magnesium en calcium. Voornamelijk kalium is ideaal voor een gezonde bloeddruk.


Gezond eten verkleint de kans op kanker

Er is voeding die de kans op kanker juist vergroot en je hebt voeding die strijdt tegen deze verschrikkelijke ziekte. Zo doe je er altijd goed aan te kiezen voor voeding met veel antioxidanten. Dit zorgt voor celbescherming en gaat beschadiging tegen. Kanker wordt in verband gebracht met vrije radicalen die de oorzaak vinden door oxidatie in het lichaam. Antioxidanten ruimen deze vrije radicalen op en zorgen voor een verminderde kans op ziekte. Veel fytochemicaliën die je vind in fruit, groenten, noten en peulvruchten, hebben een antioxiderende werking. Je moet dan denken aan bètacaroteen, lycopeen en vitamine A, C en E. Wil jij weten wat je moet eten om veel antioxidanten binnen te krijgen? Eet dan eens wat vaker wat van de volgende voedingsmiddelen: bessen zoals bosbessen en frambozen, donkere bladgroenten zoals spinazie, pompoen, wortelen, noten en zaden. Zoals bekend hebben mensen met overgewicht meer kans op het ontwikkelen van kanker dan slanke mensen. Door op gezond gewicht te krijgen, te verkrijgen door beweging en voeding, zorg jij ervoor dat de kans op kanker het kleinst is. Wanneer je veel fruit eet dan zou dit de kans op kankersoorten van het bovenste deel van het maagdarmkanaal verkleinen, aldus een onderzoek uit 2014. De preventie van darmkanker is gericht op voeding in de vorm van groenten, fruit en vezels. Een vezelrijk dieet is zeer belangrijk want dit kan o.a. de kans op leverkanker verkleinen.


Gezond eten is goed voor de gemoedstoestand

Zoals ik al zei acteert voeding op het lichaam en het brein ofwel in dit geval op de gemoedstoestand. Dit merk je bijvoorbeeld bij het drinken van koffie of het nuttigen van alcohol, maar bij de inname van broccoli merk je op het eerste opzicht niets. Depressie en vermoeidheid worden in verband gebracht met de voeding die wordt gegeten en gedronken. De voeding die hierop betrekking heeft, is voeding met een hoge glycemische lading, zoals geraffineerde koolhydraten, te vinden in frisdranken, cakes, witbrood en koekjes. De tegenhanger is groenten, fruit en volle granen. De laatste categorie voeding heeft namelijk een lagere glycemische lading, wat betekent dat dit een minder grote invloed heeft op de bloedsuikerspiegel.


Gezond eten verbetert de darmgezondheid

Eigenlijk is deze stelling heel logisch want voeding komt direct in de maag terecht, toch heeft lang niet iedereen gezonde darmen. Dan praat je over het effect op de natuurlijk voorkomende bacteriën in de darmen. Deze spelen een essentiële rol bij het metabolisme en de spijsvertering. Bepaalde bacteriestammen produceren ook vitamine K en vitamine B, welke goed zijn voor de dikke darm. Deze stammen helpen ook bij het bestrijden van schadelijke bacteriën en virussen. Ontstekingen kunnen ontstaan door een overmaat aan suiker en ongezond vet en een tekort aan voedingsvezels. Sterker nog: dit verandert het darmmicrobioom wat dan weer leidt tot ontstekingen. Het advies is om grote hoeveelheden groenten, fruit, peulvruchten en volle granen te eten welke acteren als prebiotica die goed zijn voor de bacteriën in de dikke darm. Probioticarijke voedingsmiddelen zijn vaak gefermenteerde producten. Deze voedingsmiddelen zijn heel goed voor de darmgezondheid: yoghurt, kimchi, zuurkool, miso en kefir. Daarnaast zijn vezelrijke voedingsmiddelen belangrijk en dit zijn onder andere: peulvruchten, granen, fruit en groenten. De stoelgang heeft hier baat bij en de kans op darmkanker en diverticulitis wordt hierdoor verkleint.


Gezond eten verbetert het geheugen

Het klinkt voor sommige raar in de oren, maar hetgeen wat je eet heeft effect op je geheugen. Er is dus een verband tussen voeding en cognitie en de gezondheid van de hersenen. De volgende voedingsstoffen hebben betrekking op het geheugen: vitamine D, vitamine C, vitamine E, omega-3 vetzuren, flavonoïden en polyfenolen.

Gezond eten zorgt voor een goed gewicht

Chronische problemen, ongemakken en ziektes hebben een verband met een verhoogd gewicht dus op gewicht blijven doe je niet alleen om er goed uit te zien, maar ook om gezond te blijven. Overgewicht of obesitas zijn risicofactoren voor verschillende aandoeningen, zoals: hartziekte, diabetes, een slechte botdichtheid en sommige kankersoorten. Wil jij minder calorieën binnenkrijgen dan is het eten van meer fruit, groenten en bonen het advies. Wil jij weten of veel fruit eten verstandig is, lees dan dit artikel. Voor een gezond gewicht is het verstandig zoveel mogelijk voedingsvezels te nuttigen, welke je vind in plantaardig voedsel. Hierdoor heb je langer een vol gevoel waardoor je minder snel gaat snacken. Veel vezels en magere eiwitten zou volgens onderzoek leiden tot gewichtsverlies zonder op de calorieën te letten.


Gezond eten strijdt tegen diabetes

Door gezond te eten zorg je voor gezonde bloedglucosespiegels en een optimale bloeddruk en cholesterol. Daarnaast voorkom of vertraag je complicaties van diabetes. Tevens houd je je gewicht in het gareel. Mensen met diabetes (ook wel suikerziekte genoemd) moeten hun suiker- en zoutinname beperken. Gefrituurd voedsel is natuurlijk ook niet verstandig. Daarnaast hoor je steeds vaker geluiden over koolhydraten en dan praten we over de geraffineerde vorm van koolhydraten, die we tegenwoordig helaas veel zien.


Gezond eten zorgt voor gezonde tanden en botten

Voor sterke botten en gezonde tanden zijn bepaalde voedingsstoffen verantwoordelijk. Je praat dan over calcium en magnesium. Door de botten gezond te houden, kan het risico op botproblemen later in het leven, zoals osteoporose, worden geminimaliseerd. Wil jij weten wat je moet eten voor gezonde tanden en botten, eet dan: magere zuivelproducten, broccoli, bloemkool, kool, ingeblikte vis met botten, tofu en peulvruchten. Je ziet steeds vaker dat fabrikanten granen en melk verreiken met calcium. Magnesium vind je in veel voedingsmiddelen en de rijkste bronnen zijn: groene bladgroenten, noten, zaden en volle granen.


Gezond eten doe je voor een goede nachtrust

Goed slapen willen we allemaal en is er een verband gevonden met de voeding die we binnenkrijgen. Slaapproblemen kunnen worden veroorzaakt door overgewicht, alcohol drinken en ongezond eten. Het verminderen van de inname van alcohol en cafeïne kan iemand helpen om een ​​goede nachtrust te krijgen, maar energierijke voeding zoals bewerkte voeding kan invloed hebben op het energieniveau en dan is de kans om te lang wakker te liggen groter.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square