Wat zijn vitamines?

Veel mensen weten wel dat vitamines gezond zijn, maar zijn zij er wel van bewust wat vitamines nou daadwerkelijk inhouden? Als je praat over moleculen dan praat je over vitamines. Het lichaam heeft deze in kleine mate nodig voor verschillende essentiële processen in het lijf. Men noemt ze ook wel micronutriënten, dit omdat ze in kleine hoeveelheden nodig zijn. Het klinkt misschien weinig, maar dan praat je over een paar milligram of microgram per dag. Het gros van de vitamines kan door het lichaam niet worden aangemaakt en moet dus via de brandstof van je lichaam (voeding) worden verkregen. Praat je over vitamine D, dan kan deze wel door het lichaam zelf worden aangemaakt, namelijk via zonlicht op de huid. Vitamines hebben een breed scala aan functies in het lichaam, zoals het voorkomen van schade door vrije radicalen. Dit noemt men antioxidanten. Een tekort aan vitamines in het lichaam kan leiden tot een deficiëntieziekte. Dit gebeurt wanneer er onvoldoende vitamines beschikbaar zijn voor het lichaam vanwege een slecht voedingspatroon of een medische aandoening. In Nederland is het echter zeldzaam om een ziekte van vitaminegebrek te krijgen. Ze komen echter nog steeds voor in de minder ontwikkelde landen. Vitamines kun je opdelen in twee categorieën: vitamines oplosbaar in water en vitamines oplosbaar in vet. Je kent de letters wel die vitamines ooit gekregen hebben, maar tegenwoordig zie je steeds vaker de benaming van de vitamine zoals foliumzuur.


De geadviseerde dagelijkse hoeveelheid vitamines

Er zijn verschillende hoeveelheden per vitamine die het lichaam nodig heeft. Elke vitamine heeft tenslotte een andere functie in het lichaam. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines hangt af van geslacht, leeftijden en fysiologische toestand (bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap). De gezondheidstoestand bepaalt de beïnvloeding van de vitamines. Het Ministerie van Volksgezondheid heeft aanbevelingen opgesteld voor de geadviseerde dagelijkse hoeveelheid vitamines voor verschillende groepen gezonde mensen. Er wordt dan gekeken naar de hoeveelheid van een nutriënt die aan de behoeften van praktisch de hele bevolking zal voldoen. Het overschrijden van dit getal is niet het advies en zeker niet nodig. Neem als voorbeeld vitamine C, krijg je dit te veel binnen dan plas je dat zo weer uit. Wanneer je gevarieerd eet, (minstens) twee stuks fruit en ten minste 250 gram groente per dag eet dan zit je goed. Het advies is ook om eens vis en noten te eten, over vlees (voor de eiwitten en vitamine b12) valt te discussiëren omdat dit tegenwoordig niet meer zo gezond is als vroeger. Wil je vlees eten, koop dan altijd biologisch grasgevoerd vlees.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square