Welk effect heeft voeding op het brein?

De brandstof voor je brein

Met je brein bestuur je 24 uur per dag bewegingen, gedachten, ademhaling en de hartslag. Ook als je slaapt werkt je brein hard om alle processen in het lichaam te onderhouden. De brandstof van je lichaam is dus uiterst belangrijk voor het brein. Daarbij kan ik niet vaak genoeg benadrukken dat je jouw brandstoftank moet vullen met voeding die onze natuur voor ons heeft gemaakt. Het komt erop neer dat wat je eet de structuur en de functie van de hersenen bepaald en dan zeker ook het humeur. Eet zoveel mogelijk volwaardige voeding met veel vitamines, mineralen, gezonde vetten, eiwitten en antioxidanten. Deze voedingsstoffen kun je ook binnenkrijgen middels supplementen, bestel ze hier voordelig. Het voedt als het ware de hersenen want volgens geleerden gaat 20% van de ingenomen voeding naar het brein. Het blijkt zelfs zo te zijn dat bepaalde voedingsmiddelen je slimmer maken. In deze blog lees je of je slimmer wordt van olijfolie, noten en avocado.


Geraffineerde voeding en het brein

Eigenlijk hebben we te maken met veel voeding die het brein kapot maakt, namelijk geraffineerde voedingsmiddelen. In het begin merk je er niks van, dit gebeurd pas op lange termijn. Want wanneer deze ''voeding'' het brein bereikt heeft het brein problemen om de ''giftige stoffen'' weer kwijt te raken. Velen van ons weten wel dat suiker niet zo gezond is, maar het brein ondervindt hier schade van. Suiker verslechtert de insulineregulatie, kunnen zorgen voor ontstekingen en zorgen voor oxidatieve stress. De hersenfunctie zou volgens onderzoekers zelfs achteruitgaan door een te hoge suikerconsumptie. Depressies kunnen hieruit voortvloeien. Je moet je voorstellen dat vroeger mensen meer in vrede leefde, innerlijke rust hadden en minder depressies kende, allemaal deels de oorzaak van de verkeerde voedingskeuze. Het is absoluut een goed advies om eens een paar weken enkel en alleen volwaardige voeding te eten zoals groenten, fruit en noten. Dan pas merk je welk effect voeding heeft op je brein. Zelf heb ik het een week gedaan, wat een fantastische ervaring. In deze blog lees je er alles over. Na deze ''challenge'' kun je weer langzamerhand andere gezonde voedingsmiddelen gaan toevoegen.


Het verband tussen voeding en welzijn

Serotonine is een hele belangrijke neurotransmitter die een rol speelt bij stemming, eetlust en pijn. Het is bekend dat 95% van het serotonine wordt bepaald in de darmen, kun je nagaan wat dit met je gevoel doet. In het maagdarmkanaal leven honderd miljoen zenuwcellen die ook wel neuronen worden genoemd. Het spijsverteringskanaal is er niet alleen voor gemaakt om voedsel te verteren, maar zorgt ook voor jouw emoties. Het darmmicrobioom speelt hierbij ook een rol en beïnvloedt het serotonineniveau. Qua depressies blijken het mediterraan dieet en het Japanse dieet te leiden tot minder van deze psychische aandoening. Je praat dan over 25% tot 35% minder risico op het verkrijgen van een depressie bij het volgen van zo'n dieet. Geleerden zeggen dat dit komt door de aanwezigheid van (veel) groenten, fruit, onbewerkte granen, vis en zeevruchten. In deze diëten vind je maar weinig vlees en zuivel. Bewerkte voedingsmiddelen eten ze niet en dat is in mijn ogen wel een van de belangrijkste dingen. Je vindt in deze diëten ook veel gefermenteerd voedsel dat goed is voor de darmbacteriën. Goede bacteriën spelen echt een grote rol bij een goede gezondheid en zorgen ervoor dat er minder ontstekingen ontstaan en jou een beter humeur geeft en jouw energieniveau een boost geeft.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square