Welke effecten heeft boekweit op de gezondheid?

Wanneer je praat over voedzame volkoren granen dan praat je over boekweit. Het is zelfs zo dat steeds meer mensen dit gaan zien als een ware superfood. Het heeft dan ook veel gezondheidsvoordelen zoals het beheersen van gewichtsverlies en het tegengaan en behandelen van diabetes. Boekweit geeft jou energie en bevat veel eiwitten en vezels. Gluten vind je niet in boekweit en dat is natuurlijk goed nieuws voor mensen met coeliakie of glutenintoleranties. Boekweit lijkt het broertje van quinoa, maar is er geen familie van. In de V.S. vind je boekweit overal als een tarwegewas. Boekweit wordt tegenwoordig in steeds meer voedingsmiddelen verwerkt, zoals in ontbijtproducten, bloem en noedels. Ook gebruiken boeren het voor veevoer. Hieronder lees je de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van dit gewas.


De voedingswaarde van boekweit

Aan voedingsstoffen geen gebrek in boekweit. Het is een goede bron van eiwitten, vezels en gezonde complexe koolhydraten. Daarnaast vind je ook vitamines en mineralen in boekweit, namelijk de volgende: kalium, fosfor, magnesium, calcium, ijzer, thiamine, riboflavine, niacine, foliumzuur, vitamine K en vitamine B-6. Eet jij geen boekweit? Haal je vitamines en mineralen dan online! Mocht je producten met boekweit willen bestellen, klik dan hier.


Boekweit is goed voor de gezondheid van het hart

Zoals verschillende voedingsmiddelen goed zijn voor het hart, is boekweit dat ook. Wil jij weten welke voedingsmiddelen nog meer uiterst geschikt zijn voor de gezondheid van het hart, lees dan deze blog. Volkoren voedingsmiddelen kunnen erg gezond zijn, helemaal als ze veel vezels bevatten zoals uit boekweit. Volkorenvoedsel bevat voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de gezondheid van het hart, waaronder vezels en niacine. In een onderzoek uit 2015 bleek dat bij een hoge consumptie van volkorenproducten het risico op hartaandoeningen aanzienlijk wordt verlaagd. Ook zou uit dierenstudies blijken dat boekweit de bloeddruk verlaagt, wat resulteert in een betere hartgezondheid. Het cholesterolgehalte kan door voedingsvezels worden verbeterd, wat ervoor zorgt dat je minder snel te maken krijgt met diabetes, beroertes, obesitas of hartaandoeningen.

Boekweit is goed voor de spijsvertering

Zoals gezegd bevat boekweit hoogwaardige vezels. Je kunt de vezels zien als koolhydraten uit planten die het lichaam nodig heeft voor de spijsvertering. Vezels ondersteunen de darmen bij het efficiënt verteren van voedsel en helpen voedsel door het spijsverteringskanaal te bewegen. Het kan ook andere voordelen hebben, zoals het stimuleren van gewichtsverlies en het voorkomen van hart- en vaatziekten. De stof niacine uit boekweit is erg nuttig voor een gezonde spijsvertering.


Boekweit is goed voor het gewicht

Afvallen willen velen van ons en velen weten dan ook niet meer hoe. Volle granen zijn zeker de uitkomst, naast voldoende groenten en fruit. Boekweit zorgt ervoor dat je sneller vol zit waardoor je eerder verzadigd raakt en minder gaan eten. Minder eten betekent minder calorieën waardoor je sneller gewicht verliest. Boekweit bevat veel eiwitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat eiwitrijk voedsel essentieel is voor gewichtsbeheersing, omdat het leidt tot een grotere verzadiging met minder calorieën dan andere soorten voedsel. Het opnemen van boekweit in een gezond dieet kan leiden tot meer verzadiging en kan helpen bij het beheersen van het gewicht.


Boekweit strijdt tegen diabetes

Complexe koolhydraten zijn de key voor een goede gezondheid. Boekweit bevat juist deze soort koolhydraten. Door de consumptie hiervan houdt je jouw bloedglucosespiegel op een gezond pijl. Complexe koolhydraten hebben meer tijd nodig om verwerkt te worden in het lichaam dan enkelvoudige koolhydraten. Dit vertraagt ​​de spijsvertering en helpt de bloedsuikerspiegel langer stabiel te houden. Een voorbeeld van een eenvoudig koolhydraat is witbrood, eigenlijk is het niet zo verstandig om witbrood te eten en zeker niet voor mensen met diabetes. Producten met complexe koolhydraten leveren veel energie, vezels en mineralen.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square