Welke passievolle eigenschappen heeft de passievrucht?

Wanneer we aan fruit denken dan denken we niet direct aan de passievrucht, eerder aan een banaan of een aardbei. Het is dan ook de vraag hoeveel passie de passievrucht in zich heeft op het gebied van onze gezondheid. Voor diegene die de passievrucht niet kennen, het is een tropische, ronde, paarse vrucht met een harde korst en vruchtvlees en zaadjes aan de binnenkant. Het heeft een goede voedingswaarde en biedt net zoals elke vrucht vele gezondheidsvoordelen voor de mens. Je vind de passievrucht in warme klimaten en bloeit aan een zogeheten wijnstok. De passievrucht is beter bekend als passiflora. Tegenwoordig kun je fijne producten kopen van deze bloem. Neem hiervoor op deze website eens een kijkje en bestel het online. De boom waaruit deze vrucht groeit kun je vinden in Zuid-Amerika, Australië, Zuid-Afrika en India. De passievrucht is de afgelopen tijd rijkelijk bestudeerd en geroemd vanwege het hoge aandeel aan krachtige antioxidanten. Daarnaast heeft de passievrucht ook bepaalde vitamines en mineralen in zich. Naast het eten van fruit kiezen ook steeds meer mensen voor vitamines en mineralen in supplementvorm. Wil jij deze goedkoop bestellen, klik dan hier. Hieronder lees je waar de passievrucht goed voor is.

De gezondheidsvoordelen van de passievrucht

De passievrucht heeft belangrijke vitamines en mineralen

Allereerst bevat de passievrucht een hoge bron van vitamine A en C. Sommige mensen noemen het dan ook een heilzame vrucht. De hoeveelheid vitamine A in de passievrucht strijdt voor een gezonde huid, een goed gezichtsvermogen en een verbetering van het immuunsysteem. Vitamine C is beter bekend als een antioxidant. Maar dit is nog niet alles want het heeft daarnaast ook kalium, magnesium, calcium, ijzer, vezels, fosfor, niacine en vitamine B-6. Dit alles maakt de passievrucht een voedingsmiddel met een goed voedingsprofiel.


De passievrucht bevat veel antioxidanten

Zoals je nu weet acteert vitamine C uit de passievrucht als een antioxidant, maar het is niet de enige antioxidant in deze vrucht. Antioxidanten zijn belangrijk in het tegengaan van vrije radicalen in het lichaam. Daarnaast worden lichaamssystemen onderhouden door antioxidanten. De hersenen en het zenuwstelsel hebben baat bij voldoende inname van antioxidanten want dit verbetert de doorbloeding. Cellulaire stress en ontstekingen worden ook verminderd en tegengegaan door de consumptie van antioxidanten. Stress en ontstekingen kunnen leiden tot bepaalde ziektes dus dat willen we liever niet in ons lichaam hebben. Ziektes die dan kunnen ontstaan zijn o.a. hartaandoeningen en de ziekte van Alzheimer.


De passievrucht bevat veel vezels

Een vezelrijk dieet is zeer belangrijk, zeker voor de darmen en het spijsverteringssysteem en de passievrucht kan jou een handje hierbij helpen. De voedingsvezels kun je vinden in het vruchtvlees van de vrucht. Door het eten van het vruchtvlees van de passievrucht heb je een verminderde kans op constipatie en darmstoornissen. Ook het cholesterolgehalte heeft er baat bij en vezels zouden volgens de American Heart Association gezond zijn voor het hart. Wil jij weten welke voedingsmiddelen nog meer goed zijn voor het hart, lees dan deze blog.


De passievrucht heeft een lage glycemische index

De passievrucht is een echte tropische vrucht met een lage glycemische index waarde. Na het eten van de vrucht zal de bloedsuikerspiegel namelijk niet ver stijgen. Hierdoor is het de passievrucht uiterst geschikt voor mensen met diabetes. Dit is echter bij de meeste stukken fruit zo, wat te maken heeft met de vezels uit de vrucht. Het is echter wel zo dat de American Diabetes Association waarschuwt voor de meloen en de ananas, want deze zouden een hogere glycemische index hebben.

De passievrucht is goed voor de insulinegevoeligheid

Zoals je ziet heeft de passievrucht veel in zijn mars want hij is ook goed voor de insulinepijl. Dit heeft te maken met de lage glycemische waarde wat goed is voor mensen met suikerziekte. Er zit namelijk een bepaalde stof in passievruchtzaden dat de insulinegevoeligheid voor de mens verbetert. Dit zorgt voor een verminderde kans van bepaalde ziektes zoals diabetes. Ook de stofwisseling wordt verbeterd na de inname van een bepaalde stof uit de passievrucht genaamd piceatannol. De passievrucht zorgt voor een verbeterde metabolisme en insulinegevoeligheid, aldus een onderzoek onder mannen met overgewicht.


De passievrucht geeft een boost aan het immuunsysteem

Het immuunsysteem floreert op vitamines en antioxidanten en de passievrucht bevat beide in de vorm van vitamine C. Dit beschermt het lichaam tegen schade van vrije radicalen. Vitamine C versterkt het immuunsysteem door het lichaam te helpen meer ijzer uit plantaardig voedsel te absorberen, en kan het vermogen van het lichaam om infecties in het lichaam te bestrijden verbeteren.


De passievrucht is goed voor de hartgezondheid

Zoals ik eerder in deze blog heb beschreven, is de passievrucht goed voor het hart. Dit komt door een goede balans tussen kalium en natrium. Het bevat namelijk een redelijke hoeveelheid kalium, maar heeft maar weinig natrium in zich. Dit is trouwens ook goed voor de bloeddruk. De vezels uit de passievrucht kunnen helpen om overtollig cholesterol uit de bloedvaten te verwijderen. Een vezelrijk dieet is altijd een goed idee want dit is goed voor het hart.


De passievrucht vermindert angst

Wetenschappers hebben angst en stress in verband gebracht met een tekort aan magnesium en de passievrucht bevat veel van dit mineraal. Wil je meer weten over magnesium, lees dan deze blog. Uit een onderzoek uit 2017 bleek dat magnesium angst kan helpen beheersen

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square