Word je van wijn dik?

Net zoals bier en koffie behoort wijn tot een van de meest geliefde dranken ter wereld. In sommige culturen is het zelfs het hoofddrankje. De hunza's, de meest gezonde bevolkingsgroep ter wereld, maken dit zelf en genieten hier ook weleens van. Wijn met mate drinken lijkt dus totaal geen kwaad te kunnen. Maar de grote vraag is of je hier dik van wordt? Je kunt natuurlijk altijd onderscheid maken tussen zoete witte, droge witte of rode wijn. Tijdens een leuke avond pakken velen van ons wel eens een wijntje om lekker te genieten, maar staan we er weleens bij stil dat we hier wellicht van aankomen? In deze blog leer je dan ook meer over of je van wijn dik wordt en of het verstandig is dit te drinken als we willen afvallen. Wijn is gemaakt van gefermenteerd druivensap. Hoewel wijn niet wordt beschouwd als bijzonder calorierijk, is het gemakkelijk om er teveel van te consumeren. De calorieën uit wijn kunnen dus oplopen. De calorieën in wijn variëren natuurlijk en het exacte aantal hangt af van het type. Droge wijnen bevatten doorgaans minder suiker en dus minder calorieën dan zoete wijnen, terwijl mousserende wijnen het laagste calorieën bevatten. Hoewel de calorieën in een glas wijn niet veel lijken, bevatten een paar glazen meer dan 300 calorieën en een fles meer dan 600 calorieën. Afhankelijk van hoeveel je drinkt, kan wijn een aanzienlijk aantal extra calorieën bijdragen aan de dagelijkse inname. Als je wijn vergelijkt met andere dranken dan heeft wijn iets meer calorieën dan light bier en de meeste likeuren, maar minder dan gewone en zware bieren. Sappen en frisdranken (met veel suiker) kunnen het calorie- en koolhydraatgehalte van gedistilleerde dranken, zoals wodka, gin en whisky, aanzienlijk verhogen.


Alcohol en gewichtstoename

We praten vaak over de zogenoemde ''bierbuik'' maar bestaat er ook zoiets als een ''wijnbuik''? Simpel gezegd krijg je door het drinken van veel wijn veel calorieën binnen. Wanneer je deze niet verbrand bestaat er een overschot aan calorieën en kom je aan. Daar komt nog bij dat je de calorieën uit wijn als lege calorieën moet beschouwen, aangezien de meeste alcoholische dranken geen substantiële hoeveelheden vitamines, mineralen of andere voedingsstoffen bevatten. Het lichaam zal daardoor deze calorieën eerder opslaan als vet en dan als eerste in de buikomvang. Er zijn echter toch dranken met alcohol die meer gezondheidsvoordelen kunnen bieden dan andere alcoholische versnaperingen. Rode wijn bevat resveratrol, een antioxidant die ziektes kan bestrijden en die in verband is gebracht met voordelen voor het hart als het met mate wordt geconsumeerd. Het drinken van te veel wijn doet die voordelen vaak teniet en draagt ​​bij aan overtollige calorieën voor het lichaam. Bier kent echter ook voordelen, deze lees je in dit artikel. Wanneer je alcohol drinkt dan ziet het lichaam dit als gif en wil dit direct uit het lichaam hebben, hierdoor komen andere processen zoals vetverbranding stil te liggen, wat leidt tot gewichtstoename en meer vet. Het consumeren van te veel wijn of alcohol kan nadelen hebben die verder gaan dan de mogelijke gewichtstoename. Over het algemeen wordt matige alcoholgebruik niet in verband gebracht met gezondheidsrisico's, hier kom je dan normaliter ook niet van aan. Het National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism definieert matig drinken als maximaal één drankje voor vrouwen en maximaal twee drankjes voor mannen per dag. Omdat de lever een grote rol speelt bij het verwerken van alcohol, kan overmatig alcoholgebruik leiden tot vetophoping in de lever en uiteindelijk chronische leverlittekens en schade veroorzaken die bekent staat als cirrose. Het wordt ook in verband gebracht met een verhoogd risico op dementie, depressie, hartaandoeningen en bepaalde soorten kanker.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square