Zalm | Hoe gezond is deze vissoort nou eigenlijk?

Zalm is een zeer voedzaam voedingsmiddel

We weten onderhand wel dat vis eten heel gezond is en dan voornamelijk vette vis. Zalm behoort tot de vette vissoorten en zou dus extra gezond moeten zijn. Zo heb ik al eens geschreven over het feit dat omega-3-vetzuren ervoor zorgen dat je gezonder oud wordt, zie hiervoor deze blog. Omega-3-vetzuren zijn ook in supplementvorm verkrijgbaar en steeds meer mensen slikken deze. Wil jij dit ook, bestel ze dan hier voordelig. Zalm bevat ook omega-3-vetzuren, maar hoe gezond is zalm nou eigenlijk? Wanneer we praten over voedzame voedingsmiddelen dan scoort zalm heel erg hoog. Je vindt in zalm dan ook veel voedingsstoffen en zalm kan de kans op verschillende ziektes verkleinen.


Vaker vis eten en dan met name zalm is verstandig

Veel mensen houden van de subtiele, veelzijdige smaak van zalm en deze vissoort is dan ook gemakkelijk verkrijgbaar. Mensen die niet van sardines of makreel houden, zouden zalm vaak wel waarderen. Dit komt omdat dit een andere typische smaak heeft. Vis is in het algemeen heel gezond en als je de redenen wilt weten waarom je vaker vis zou moeten eten, lees dan deze blog. Zalm kun je op verschillende manieren bereiden zoals door het te bakken, stomen, roken, grillen of pocheren. Wanneer je een sushi liefhebber bent dan weet je dat zalm ook rauw heel goed smaakt. Minstens twee keer per week vis eten is het advies. Dit omdat je dan een breed scala aan voedingsstoffen binnenkrijgt en de kans kleiner wordt op bepaalde ziektes. Hieronder lees je waar zalm allemaal goed voor is.


De voordelen van zalm voor onze gezondheid

Zalm bevat veel omega-3-vetzuren

Als je het mij vraagt is dit wel het grootste voordeel van die voedingsmiddel. Dit komt omdat zalm een van de hoogste concentraties van omega-3-vetzuren bevat van al het voedsel dat we kunnen eten. Het lichaam kan zelf geen omega-3 aanmaken dus we moeten dit uit voeding halen. Omega-3-vetzuren strijden voor een vermindering van ontstekingen, een gezonde bloeddruk, een verbetering van de functie van de cellen en bloedvaten en de preventie van bepaalde kankersoorten. Als jij wekelijks voldoende omega-3-vetzuren binnen wil krijgen dan is het advies om tenminste twee keer in de week zalm of ander omega-3-vetzurenrijke vis te eten.


Zalm bevat veel proteïne

Je vindt in zalm veel hoogwaardige eiwitten, oftewel proteïne. Deze eiwitten zijn essentieel en moeten dus verkregen worden middels de brandstof van ons lichaam (de voeding). Eiwitten zijn van belang bij de genezing van blessures, de botgezondheid, het in stand houden van spiermassa tijdens gewichtsverlies en het gezond ouder worden. Geleerden zeggen dat het verstandig is om aan elke maaltijd 20 tot 30 gram hoogwaardige eiwitten toe te voegen. Zij stellen dat dit een boost geeft aan de gezondheid.


Zalm bevat veel B-vitamines

Zalm bevat veel verschillende soorten B-vitamines in redelijk hoge concentraties. Zo is zalm in het bezit van vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6, vitamine B9 (foliumzuur) en vitamine B12. Deze vitamines zijn onder andere goed voor het vrijmaken van energie uit voeding, de productie en reparatie van het DNA en het tegengaan van ontstekingen die tot ziektes kunnen leiden zoals aandoeningen aan het hart. Daarnaast zijn B-vitamines goed voor de hersenen en het zenuwstelsel. Helaas zijn er nogal wat mensen in Nederland die een tekort van aan een aantal van deze B-vitamines hebben.


Zalm bevat veel kalium

Kalium is een tegenhanger van natrium en is belangrijk voor de bloeddruk en strijdt tegen beroertes. Voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van kalium biedt wilde zalm 18%. De ADH voor gekweekte zalm is 11%. Bananen staan bekend om de gunstige hoeveelheid kalium dat het bevat, maar zalm bevat meer van deze voedingsstof.


Zalm bevat selenium

Selenium is een spoorelement en tevens mineraal die je vindt in bepaalde voedingsmiddelen en in de bodem. Het lichaam heeft maar weinig van deze stof nodig in vergelijking met een aantal andere vitamines en mineralen. Selenium helpt bij de gezondheid van de botten, schildklier, de bloedsuikerspiegel, als afweer tegen auto-immuunziekten van de schildklier en heeft antikanker eigenschappen. Bij 3,5 gram zalm krijg je al meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van selenium binnen.

Zalm bevat belangrijke antioxidanten

Antioxidanten uit voeding bieden krachtige gezondheidsvoordelen. Er zit een belangrijke antioxidant in zalm en deze heet astaxanthine. Het rode pigment van zalm wordt gevormd door deze antioxidant. Astaxanthine heeft het vermogen om het goede cholesterol te verhogen en het slechte cholesterol te verlangen, wat ervoor zorgt dat de kans op hartaandoeningen wordt verlaagd. Ook zouden het zenuwstelsel en de hersenen beschermt worden tegen ontstekingen. Tevens draagt astaxanthine een steentje bij aan de verbetering van de huid.


Zalm strijdt tegen hartaandoeningen

Zalm eten kan bescherming bieden tegen hartaandoeningen, net zoals deze voedingsmiddelen dat kunnen. Bij zalm zijn daar met name de omega-3-vetzuren verantwoordelijk voor. De verhouding omega-6 en omega-3 is belangrijk voor de gezondheid van het hart. Bij veel mensen is deze uit balans waarbij er een tekort van omega3 is en een overmaat van omega-6. Vette vis zou de triglyceriden verlagen, de omega-3-bloedsiegels verhogen en de omega-6 spiegels verlagen.


Met zalm kun je gewicht verliezen

Wil je een dieet waarin je ook wat gewicht verliest, voeg dan zalm toe aan dit dieet. Eiwitten helpen bij de regulatie van hormonen en zorgen ervoor dat je eerder een vol gevoel hebt waardoor je niet te veel gaat eten of gaat snacken. Het metabolisme (de stofwisseling) versnelt na het eten van eiwitten in tegenstelling tot vele andere stoffen uit voeding waardoor je eerder afvalt. Uit onderzoek blijkt dat buikvet en overgewicht effectief kunnen worden tegengegaan door regelmatig vette vis en dan in dit geval zalm te eten. Tot slot vind je in zalm maar weinig calorieën.


Zalm kan ontstekingen helpen bestrijden

Ontstekingen kunnen effectief tegen worden gegaan door zalm. Volgens experts is het een feit dat veel (chronische) ziektes worden veroorzaakt door een (lang aanhoudende) ontsteking. Je praat dan over diabetes, kanker en hartaandoeningen. Voor de mensen die een hoger risico hebben deze ziektes en andere ziektes zou zalm de ontstekingsmarkers verminderen. Een vermindering van de inflammatoire markers is geconstateerd bij een acht weken durend onderzoek onder oudere Chinese vrouwen.


Zalm is goed voor de hersenfunctie

Het is aangetoond dat zalm bescherming kan bieden voor het brein. Vette vis en visolie hebben krachtige eigenschappen. Zo zouden ze depressieve symptomen kunnen verminderen, de foetus kunnen beschermen tijdens de zwangerschap, angstgevoelens kunnen reduceren en geheugenverlies en dementieverschijnselen kunnen vertragen. Hoe vaker je wekelijks vette vis eet, des te kleiner de kans op leeftijdsgerelateerde geheugenproblemen, aldus een onderzoek onder mensen van 65 jaar en ouder. De meest gezonde gerookte zalm kun je bestellen bij Smoking Bastards te Wezel. Dat is een goede maat van je. Smakelijk eten.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square