Zijn aardappelen gezond?

Piepers

In Nederland worden aardappels ook wel piepers genoemd en deze benaming is eigenlijk bedoeld voor de kleine variant van de aardappel. De pieper wordt in grote getalen gegeten in ons kleine kikkerlandje en we genieten er dan ook erg van. De aardappel kan worden gekenmerkt als een voedzame knol en het voedingscentrum heeft deze dan ook in de schijf van vijf gezet. In bepaalde landen zien mensen dit als groenten want het bevat diverse vitamines en mineralen. Aardappelen zijn het gehele jaar beschikbaar en in veel landen te vinden. Ze zijn dan ook best goedkoop en vormen een heerlijke traktatie voor de smaakpapillen. Je ziet steeds meer mensen een koolhydraatarm dieet naleven waardoor de aardappel iets in populariteit daalt. De aardappel bevat naast de vitamines en mineralen ook vezels en fytochemicaliën die ervoor kunnen zorgen dat je minder snel ziek wordt. Dit komt uiteraard de gezondheid ten goede. Houd je niet van aardappelen of neem je liever een supplement, bestel deze dan hier online. De eerste aardappel komt volgens geleerden uit de Andes in Zuid-Amerika en werd tot 10.000 jaar geleden gevonden. Spaanse ontdekkingsreizigers introduceerden ze in het begin van de 16e eeuw in Europa.


Basisvoedsel

Wist je dat de aardappel momenteel het grootste groente gewas is in Amerika? Zij eten gemiddeld zo'n 25 kilo aardappels per persoon per jaar. Je kunt de aardappel rangschikken als belangrijk basisvoedsel in veel verschillende landen over de hele wereld. Volgens bepaalde experts kunnen aardappelen bijdragen aan een vermindering van ontstekingen en constipatie. Een middelgrote aardappel zou zo'n 164 calorieën bevatten en 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bieden van vitamine B6. De aardappel is te bakken, poffen, stomen of koken, het is maar net wat jij lekker vindt. We weten allemaal dat de inname van veel groenten en fruit gezond is en leefstijlgerelateerde gezondheidsproblemen kan verminderen. De aardappel zou je daar ook onder kunnen schalen want ze bevatten belangrijke voedingsstoffen. Natuurlijk gaan er bij het koken ervan wat voedingsstoffen verloren, maar zelfs dan is het nog de moeite waard om deze te consumeren voor een goede gezondheid. De aardappel kan dus bijdragen aan een gezonde levensstijl. Zo zou je bij het eten van aardappels osteoporose kunnen voorkomen, een goede gezondheid van het hart kunnen behouden en het risico op een infectie kunnen verkleinen. Hieronder staat een lijst met tien manieren waarop de aardappel kan bijdragen aan een gezonde levensstijl.


De gezondheidsvoordelen van aardappelen

Botgezondheid

Aangezien aardappelen fosfor, ijzer, magnesium, calcium en zink bevatten helpen ze het lichaam allemaal om de botstructuur en sterkte op te bouwen en te behouden. IJzer en zink zijn verantwoordelijk voor een gezonde ''spiegel'' van het collageen. Voor de opbouw en het behoud van een gezonde botstructuur zijn fosfor en calcium in het leven geroepen, deze zijn dan ook goed aanwezig in aardappelen. Daarnaast zijn ze essentieel om mineralen in evenwicht te brengen voor een goede botmineralisatie. Te veel fosfor en te weinig calcium leiden tot botverlies en dragen bij aan osteoporose.


Bloeddruk

We weten allemaal dat een hoge inname van natrium als gevolg heeft dat de bloeddruk stijgt. Daarbij moet gezegd worden dat het verhogen van de kaliuminname juist goed is. Kalium zorgt voor een verwijding van de bloedvaten, wat ook wel vasodilatatie wordt genoemd. Volgens onderzoek heeft bijna iedereen zowat een tekort aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan kalium, wat 4.700 milligram is. De bloeddruk wordt door de aardappel verlaagt door de aanwezigheid van kalium, calcium en magnesium.


Hartgezondheid

De aardappel ondersteunt de gezondheid van het hart door de aanwezigheid van vezels, kalium, vitamine C en vitamine B6. Daarnaast bevat de aardappel geen cholesterol, wat een perfecte combinatie is voor een goede hartgezondheid. Het is algemeen bekend dat vezels de totale hoeveelheid cholesterol in het bloed verlagen wat ervoor zorgt dat de kans op hartaandoeningen wordt verkleint. Daar speelt de aardappel mooi op in door de aanwezigheid van relatief veel vezels. De aardappel staat bekend om een hoog aandeel aan kalium en een laag gehalte aan natrium, wat goed is voor het hart. Dit zorgt voor een verminderd risico op sterfte door alle oorzaken en hartaandoeningen.


Ontsteking

In de aardappel vind je choline wat een erg gezonde voedingsstof is. Deze voedingsstof is goed voor spierbeweging, stemming, leervermogen en het geheugen. Daarnaast strijdt het voor behoud van de structuur van celmembranen en zorgt ervoor dat zenuwimpulsen worden overgebracht. Daarnaast is choline koning in de opname van vet en vroege hersenontwikkeling.

Kanker

In aardappelen vind je foliumzuur. Foliumzuur speelt een rol bij de synthese en het herstel van DNA en voorkomt zo de vorming van veel soorten kankercellen als gevolg van mutaties in het DNA. De inname van vezels uit fruit en groenten zoals in aardappelen wordt geassocieerd met een verlaagd risico op colorectale kanker. Daarnaast bevat de aardappel vitamine C (en quercetine) waarbij de afgelopen tijd duidelijk is geworden dan vitamine C kankercellen doodt, zie hiervoor ook deze video. Beide stoffen werken ook al antioxidanten die cellen beschermen tegen vrije radicalen.


Spijsvertering

Zoals je nu weet bevatten aardappels redelijk veel vezels. Deze helpen constipatie voorkomen en bevorderen een gezond spijsverteringskanaal.


Gewichtsbeheersing en verzadiging

Er is een nauw verband tussen gewichtsverlies, gewichtsbeheersing en voedingsvezels. Je krijgt door voedingsvezels een vol gevoel waardoor het spijsverteringstelsel lekker gevuld wordt. Deze stoffen uit de aardappel verhogen de verzadiging en verminderen de eetlust, zodat iemand zich langer vol voelt en minder snel te veel calorieën binnenkrijgt.


Metabolisme

De stofwisseling ofwel het metabolisme speelt een belangrijke rol bij een goede gezondheid. Vitamine B6 speelt bij het energiemetabolisme een vitale rol en laat dit nou net in grote getalen aanwezig zijn in aardappelen. Dit zorgt ervoor dat koolhydraten en eiwitten worden afgebroken tot glucose en aminozuren. Deze kleinere verbindingen worden gemakkelijker gebruikt voor energie in het lichaam.


Huid

Collageen is het ondersteuningssysteem van de huid. Zoals gezegd bevat de aardappel vitamine C, een vitamine die werkt als een antioxidant om schade door de zon, vervuiling en rook te voorkomen. Vitamine C helpt ook collageen rimpels glad te strijken en de algehele huidtextuur te verbeteren.


Immuniteit

De uitstekende bron aan vitamine C uit de aardappel heeft meerdere functies. Uit onderzoek is gebleken dat vitamine C de ernst en duur van verkoudheid kan helpen verminderen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square