Zijn bevroren groenten gezond?

Zelf meng ik altijd bevroren groenten in een smoothie, omdat ik weet dat deze groenten direct van het land vers ingevroren worden en zo hun voedingsstoffen behouden. Mijn mening is dan ook dat deze gezonder zijn dan verse groenten, maar klopt dit wel? Bevroren groenten zijn relatief goedkoop, betaalbaar en handig want zo kun je het hele jaar door bepaalde groenten eten. Zo heeft het een lange houdbaarheidsdatum en kun je deze het hele jaar door in de supermarkt kopen. Maar past dit bij een goed en gezond voedingspatroon? In deze blog lees je of diepvriesgroenten gezond zijn. Uit een studie bleek dat bij diepvriesgroenten maximaal twee maanden de voedingsstoffen in takt bleven. Dit kan bij bepaalde groenten weer anders zijn. Zo zou broccoli (mijn favoriet) meer riboflavine bevatten dan verse broccoli. Bij diepvrieserwten is dit andersom. Zij scoren lager in deze vitamine. Er is geen verschil waargenomen tussen bevroren en verse sperziebonen en spinazie. Hier ben ik erg blij om want ik koop vaak bevroren spinazie. Wanneer we praten over ingevroren, ongekookte boerenkool dan bevat deze meer antioxidanten dan verse boerenkool. Wist je trouwens dan boerenkool darmkanker kan helpen voorkomen? Meer daarover lees je hier. Het is blijkbaar een feit dat het invriezen van bepaalde soorten groenten het antioxidantgehalte kan verhogen. Wel moet gezegd worden dat het blancheren van groenten kan leiden tot een aanzienlijke afname van warmtegevoelige voedingsstoffen, waaronder thiamine en vitamine C. Zo zou het vitamine C gehalte met 10 tot 80% kunnen afnemen en zouden de overige voedingsstoffen met 50% kunnen dalen. Andere kookmethoden, zoals koken, roerbakken en opwarmen in de magnetron kunnen ook leiden tot een vermindering van de voedingsstoffen.


Wanneer je kiest voor diepvriesgroenten dan is altijd aan te raden het ingrediëntenlabel te checken. De meeste zijn puur natuur zonder conserveringsmiddelen, maar sommige ook niet. Deze bevatten dan toegevoegde suiker of zout, wat het natuurlijk niet gezonder maakt dan vers. Sommige verpakkingen bevatten knoflookboter, kaassaus of jus wat niet altijd de juiste keus is als je op gewicht wilt blijven. Het natriumgehalte is interessant voor mensen met een hoge bloeddruk, let hier dus goed op. Bevroren groenten zijn een handig en snel alternatief voor verse groenten met alle gezondheidsvoordelen van dien. Je krijgt echt waar voor je geld als je het mij vraagt. Het toevoegen van diepvriesgroenten aan jouw dieet is een eenvoudige manier om de inname van belangrijke voedingsstoffen te verhogen, waaronder vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen. Zorg ervoor dat je voldoende groenten binnenkrijgt want uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat dit zorgt voor een lager risico op aandoeningen zoals hartaandoeningen, kanker, diabetes type 2 en meer. Tot slot is het een feit dat bevroren groenten hun specifieke voedingsstoffen behouden en hebben meestal de grootste voedingswaarde in tegenstelling tot verse groenten. De manier waarop diepvriesgroenten gekookt worden, kan ook van invloed zijn op het gehalte aan voedingsstoffen en of ze toegevoegde suiker, zout of kant-en-klare sauzen en kruiden bevatten. Het is zeker een aanvulling op een gezond en gevarieerd dieet. Zijn bevroren groenten gezond? Jazeker!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square