Zijn cashewnoten gezond?

Als we kijken naar onze kijk op rauwe en ongebrande noten dan eten velen van ons nog gebrande en gezouten noten. Is dit wel zo verstandig als je weet dat rauwe, onbewerkte noten het meest gezond zijn? De amandel kennen we allemaal wel en deze kent dan ook veel gezondheidsvoordelen. Dit geldt ook voor de paranoot en de pecannoot. Maar dan nu de cashewnoot, is deze noot eigenlijk gezond ter consumptie? Cashewnoten zijn eigenlijk zaden van de cashewboom afkomstig uit Brazilië. Tegenwoordig wordt deze boom in veel verschillende tropische landen over de gehele wereld gepoot. Cashewnoten worden ook wel boomnoten genoemd, maar zijn in feite zaden. Ze zijn een grote bron aan voedingsstoffen en heilzame plantaardige stoffen die veel vreugde aan het lichaam geven. Cashewnoten kun je simpel aan velen gerechten en maaltijden toevoegen. Voor de verbetering van de algehele gezondheid kunnen cashewnoten dienen. Dit is eigenlijk bij de meeste noten zo. Bekende gezondheidsvoordelen zijn: een verbeterde bloedsuikerspiegel, gewichtsverlies en een betere hartgezondheid. Hieronder worden alle gezondheidsvoordelen nader toegelicht.


Cashewnoten zijn rijk aan voedingsstoffen

Cashewnoten zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen. 28 gram ongebrande, ongezouten cashewnoten levert: 157 calorieën, 5 gram eiwit, 12 gram vet, 9 gram koolhydraten, 1 gram vezels, 67% van de ADH van koper, 20% van de ADH van magnesium, 20% van de ADH van mangaan, 15% van de ADH van zink, 13% van de ADH van fosfor, 11% van de ADH van ijzer, 10% van de ADH van selenium, 10% van de ADH van thiamine, 8% van de ADH van vitamine K en 7% van de ADH van vitamine b6. Kun je nagaan wat deze noot wel niet allemaal in zich heeft? Het is een zeer rijke bron aan voedingsstoffen. Cashewnoten zijn bijzonder rijk aan onverzadigde vetten, welke gelinkt zijn op een lager risico op vroegtijdig overlijden en hartaandoeningen. Wat erg fijn is aan cashewnoten is dat ze maar weinig suiker bevatten. Daarnaast bevatten ze veel vezels en proteïne. Het aantal proteïne is exact gelijk aan de zelfde hoeveelheid gekookt vlees. Het aanzienlijke aandeel aan koper uit cashewnoten is erg belangrijk voor de gezondheid. Dit boost het immuunsysteem en de productie van energie, een gezonde hersenontwikkeling. Tevens zijn cashewnoten goed voor de botten door het magnesium en het mangaan dat het bevat.


Cashewnoten bevatten gunstige plantaardige stoffen

Zowat alle noten beschikken over krachtige antioxidanten, zo ook cashewnoten. Dit zorgt voor een verkleining van ontstekingen en vergroting van het vermogen om het lichaam ziektevrij en gezond te houden. Cashewnoten bevatten de welbekende antioxidanten: polyfenolen en carotenoïden, welke zorgen voor lagere niveaus van oxidatieve celbeschadiging. Het roosteren van cashewnoten hoeft niet altijd slecht te zijn want geroosterde cashewnoten lijken een verhoogde antioxiderende activiteit te hebben in vergelijking met de rauwe variant.


Cashewnoten helpen jou gewicht te verliezen

Cashewnoten bevatten veel vet dus hoe is mogelijk dat je hiervan afvalt? Dit vragen nog steeds veel mensen zich af en dat is niet terecht. Vet maakt namelijk niet vet. Daarnaast bevatten deze noten ook veel calorieën. Er zijn dan ook diëtisten die noten in hoge maten afraden in een dieet, omdat je anders te veel calorieën binnenkrijgt. Uit onderzoek blijkt echter dan mensen met een dieet rijk aan noten meer gewichtsverlies en een lager algemeen lichaamsgewicht hebben dan mensen met een dieet zonder noten. Het lichaam blijkt de calorieën namelijk anders te verwerken dan verwacht. Bij het roosteren of malen van noten worden blijkbaar meer calorieën opgenomen door het lichaam. Bij gewichtsverlies moet je niet alleen denken aan een restrictie van calorieën want cashewnoten bevatten ook eiwitten en vezels, waarvan bekend is dat ze het hongergevoel verminderen en gevoelens van volheid bevorderen, die beide het gewichtsverlies verder kunnen bevorderen.


Cashewnoten zijn goed voor de hartgezondheid

Het risico op ziektes zoals hartaandoeningen en beroertes blijkt kleiner te zijn wanneer je regelmatig noten, waaronder cashewnoten, eet. In een onderzoek werd gekeken naar de verhouding tussen het lagere LDL (slechte) cholesterol en het HDL (goede) cholesterol van mensen bij het eten van cashewnoten. Het bleek dat mensen met diabetes type 2 die 10% van hun dagelijkse calorieën uit cashewnoten consumeerden, lagere LDL (slechte) cholesterol gehalte hadden dan degenen die helemaal geen cashewnoten aten. Dit lagere LDL gehalte wordt geassocieerd met een een goede hartgezondheid. Ook draagt het eten van cashewnoten bij aan een verlaagde bloeddruk, zo blijkt uit een uitkomst van een onderzoek.


Cashewnoten kunnen gunstig zijn voor mensen met diabetes type 2

Wanneer je aan diabetes denkt, denk je vaak aan het vermijden van te veel koolhydraten en suiker. Cashewnoten bevatten dan ook zeer weinig suiker en veel vet. Mensen met diabetes type 2 mogen dan ook zeker cashewnoten eten. De reden daarvoor zijn de vezels die het bevatten. Dit blijken stoffen te zijn die ervoor zorgen dat de pieken in de bloedsuikerspiegel uitblijven. Dit beschermt tegen deze ziekte. In een onderzoekt keken ze naar 10% van de dagelijkse calorieën van cashewnoten van diabetes patiënten. Wat bleek nou, zij hadden lagere insulinespiegels dan de andere groep mensen die helemaal geen cashewnoten aten. Het is namelijk een feit dat cashewnoten maar 8 gram koolhydraten per portie bevatten, waarvan minder dan 2 gram uit suikers. Het vervangen van voedingsmiddelen met meer koolhydraten en suiker door cashewnoten zal waarschijnlijk helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square