Zijn zonnebloempitten gezond?

De vraag is of zonnebloempitten gezond zijn, maar belangrijker nog, val je ervan af? Dat is wat de meeste mensen zich afvragen. Zonnebloempitten vallen onder de noemer pitten en deze zijn vaak erg gezond. Je kunt zeggen dat zonnebloempitten populair zijn deze tijd. Zelf heb ik het ook weleens gekocht als tussendoortje. Daarnaast wordt het gestrooid over gerechten en toegevoegd door restaurants aan hoofdgerechten. Zonnebloempitten zijn zeer voedzaam met een flinke bron aan eiwitten, vezels, gezonde vetten en vitamines en mineralen. Wanneer je wilt afvallen is het de vraag of je wel veel calorieën en vetten binnen mag krijgen. Is de pit uit de zonnebloem dan wel zo'n goed idee? In deze blog wordt besproken hoe zonnebloempitten effect hebben op het gewicht en ook worden andere gezondheidsvoordelen behandeld.


Zonnebloempitten zijn zeer voedzaam

Zoals hierboven vermeld bevatten zonnebloempitten veel vezels, gezond vet en eiwitten. De voedingswaarde van de zonnebloempit hangt echter af van de manier waarop deze is gekookt en gearomatiseerd. 1/4 kopje (28 gram) bevat 165 calorieën, 14 gram vet, 7 gram koolhydraten, 3 gram vezels, 5,5 gram eiwit, 49% van de ADH van vitamine E en 41% van de ADH van selenium. Doordat zonnebloempitten relatief veel vet bevatten, leveren ze veel calorieën. Het merendeel van het vet is onverzadigd vet, wat gunstig is voor de hartgezondheid. Het blijkt dat zonnebloempitten het cholesterol in het bloed verlaagt en daarmee het risico op hart- en vaatziekten vermindert.


Zonnebloempitten helpen bij het afvallen

Wanneer je zonnebloempitten eet, zal je al snel een vol gevoel krijgen, hierdoor past dit in een dieet waarbij je wilt afvallen. Dit komt door de voedingsstoffen in de zaden. Daarnaast zorgen die voedingsstoffen dat spiermassa wordt behouden en zorgt dit ervoor dat je langer in het plan voor gewichtsverlies blijft geloven. Overeten is bij de zonnebloempit bijna niet te doen, dit maakt het een hele gezonde snack. Onderzoek wijst uit dat soortgelijke snacks, zoals noten, de volheid bevorderen en niet leiden tot overconsumptie bij latere maaltijden. Daar komt ook nog eens bij dat vet, eiwitten en vezels bijzonder vullend zijn. Een derde van de vezels in zonnebloempitten is bijvoorbeeld oplosbaar, het type vezel dat kan helpen bij het beheersen van het gewicht door meer massa aan je ontlasting toe te voegen, de spijsvertering te vertragen en het gevoel van volheid te vergroten.


Zonnebloempitten zorgen ervoor dat jij je spieren behoudt

Het is algemeen bekend dat mensen met een hoger spierpercentage meer calorieën verbranden. Om spierverlies tegen te gaan dien je meer eiwitten te eten en genoeg oefeningen in bijvoorbeeld de sportschool te doen. Het eiwitgehalte in je lichaam oppompen doe je met zonnebloempitten. Dit kan in de vorm van snacks of maaltijden waarin zonnebloempitten zijn toegevoegd. Wat je kan doen is appelschijfjes in zonnebloemzaadboter dopen of gepelde zonnebloempitten over de salade strooien. Je kunt ze natuurlijk ook uit het vuistje eten. Geniet van de heerlijke zonnebloempit!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square