Zonnebloemolie | Een heilzame olie of een draak?

Velen van ons gebruiken zonnebloemolie om in te bakken. Ook in chips wordt het gebruikt ter bereiding. Maar is zonnebloemolie een heilzame olie of een draak voor onze gezondheid? De zaden van de plant Helianthus annuus worden geperst om zonnebloemolie te maken. Veel mensen zien dit als een gezonde olie, omdat het onverzadigde vetten bevat die de gezondheid van het hart bevorderen. Het type en de samenstelling van de voedingsstoffen bepaalt of zonnebloemolie voordelen bevat voor de mens. Het is echter ook bekend dat een overmaat ervan schaadt en de gezondheid niet ten goede komt. Er zijn verschillende soorten zonnebloemolie (vier stuks), die allemaal zijn geproduceerd van zonnebloempitten. Zonnebloemolie en andere gezonde producten kun je hier bestellen. Deze zijn gekweekt om verschillende vetzuursamenstellingen te verkrijgen. Bepaalde zonnebloemoliën bevatten een hoger gehalte aan linolzuur of oliezuur dan de andere. Linolzuur, algemeen bekend als omega-6, is een meervoudig onverzadigd vetzuur met twee dubbele bindingen in de koolstofketen. Ondertussen is oliezuur of omega-9 een enkelvoudig onverzadigd vetzuur met één dubbele binding. Deze eigenschappen maken ze vloeibaar bij kamertemperatuur. Ze zorgen beide voor energie en maken cellen en weefsels in het lichaam sterker. De manier van bereiden van zonnebloemolie bepaalt de gezondheidseffecten ervan. Dit zorgt voor verschillende gezondheidseffecten. In verpakt voedsel, ijs, chocolade en industrieel frituren vind je een bepaalde soort van zonnebloemolie en je kunt het al raden, deze variant is niet zo gezond (lees ''frituren''). Zonnebloemolie kan niet goed tegen hoge temperaturen, dit in tegenstelling tot avocado-olie, olijfolie en kokosolie. Wil jij kokosolie bestellen? Doe dat dan hier. Alle zonnebloemoliën zijn heel vet en bevatten vitamine E, een in vet oplosbare voedingsstof die cellen beschermt tegen ouderdomsschade. Zonnebloemoliën bevatten geen eiwitten, koolhydraten, cholesterol of natrium.


De gezondheidsvoordelen van zonnebloemolie

De gezondheidsvoordelen verschillen per type zonnebloemolie. De soort met 80% of meer oliezuur scoort het hoogst in de voordelen voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren (zoals in oliezuur) binnenkrijgt, je dan het verhoogde cholesterolgehalte kan verlagen en daarmee het risico op hartaandoeningen vermindert. Een tien weken durend onderzoek onder vijftien volwassenen wees uit dat wanneer zij een dieet kregen dat rijk was aan de gezondste vorm van zonnebloemolie de bloedspiegels van LDL (slechte) cholesterol en triglyceriden verbeterden. Een ander onderzoek wees uit dat diegene die zonnebloemolie consumeerden een significante toename van het HDL (goede) cholesterol, vergeleken met de controlegroep zonder een dieet met zonnebloemolie. Dit is de reden dat de Amerikaanse agentschap, dat de kwaliteit van voedsel controleert, ofwel de Food and Drug Administration (FDA), zonnebloemolie met een hoog oleïne-gehalte heeft goedgekeurd. Zo zouden zij tot de conclusie zijn gekomen dat zonnebloemolie het risico op hartaandoeningen kan helpen verminderen wanneer het wordt gebruikt in plaats van verzadigde vetten.

De negatieve effecten van zonnebloemolie

Je zou kunnen zeggen dat zonnebloemolie positieve effecten op de gezondheid heeft, maar helaas komt de draak ook even om de hoek kijken. Velen van ons weten wel dat het niet goed is om een hoog omega-6-gehalte binnen te krijgen. Omega-6 wordt ook wel linolzuur genoemd. Zo is er een soort zonnebloemolie dat 15-35% linolzuur bevat. Hoewel omega-6 een essentieel vetzuur is dat mensen uit hun voeding moeten halen, zijn er zorgen dat het consumeren van een overmaat hiervan kan leiden tot ontstekingen in het lichaam en daarmee samenhangende gezondheidsproblemen. De boosdoener hier is arachidonzuur, afkomstig van linolzuur, dat ontstekingsremmende stoffen kan produceren. Arachidonzuur dat wordt geproduceerd uit omega-6 in het lichaam kan de ontstekingsmarkers en signaalverbindingen verhogen die gewichtstoename en obesitas bevorderen. Een overmaat van linolzuur uit plantaardige oliën in combinatie met een verminderde inname van ontstekingsremmende omega-3-vetzuren kunnen een onbalans veroorzaken. Dit kan leiden tot negatieve gezondheidseffecten. Het frituren van zonnebloemolie is eigenlijk uit den boze want dit levert potentieel giftige verbindingen op. Hierbij moet je denken bij het herhaaldelijk verhitten tot temperaturen van ten minste 82 ° C. Ook wanneer je in hoog vuur bakt komt dit niet ten goede van de ''heilzame olie''. Dit en bij het frituren zorgt dit voor giftige verbindingen die het DNA en de cellen kunnen beschadigen en zo bijdragen aan aandoeningen zoals hartaandoeningen en de ziekte van Alzheimer. Wil je toch graag zonnebloemolie gebruiken tijdens het bakken? Ga dan roerbakken, dit is een stuk veiliger.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square